Ir al contenido

Documat


Avaluació de la incorporació d’activitats d’aprenentatge actiu i cooperatiu a les assignatures de bases de dades de la Facultat d'Informàtica de Barcelona

  • Autores: Carme Martín Escofet, Toni Urpí Tubella, Alberto Abelló Gamazo, Xavier Burgués Illa, M.José Casany Guerreo, Carme Quer Bosor, M. Elena Rodríguez González Árbol académico
  • Localización: Revista del CIDUI: Congrés Internacional de Docència Universitària i Innovació, ISSN-e 2385-6203, Nº. 1, 2012
  • Idioma: catalán
  • Enlaces
  • Resumen
    • català

      Una de les idees principals del canvi al nou Espai Europeu d'Educació Superior és que les assignatures no es redueixin simplement a un conjunt de classes magistrals, sinó que les classes incorporin activitats d'aprenentatge on el paper de l'estudiant sigui molt més actiu. L'objectiu és que els estudiants no adquireixin simplement uns coneixements teòrics sinó una sèrie de competències que millorin les seves actituds i que d'aquesta manera surtin més preparats per adaptar-se fàcilment al mercat laboral. En aquest sentit hem introduït a les assignatures de l'àmbit de bases de dades, tècniques d'aprenentatge cooperatiu fent servir activitats en equip, presencials i semi-presencials, incrementant, d'aquesta manera, el tant per cent de classes on s'està fent aquest tipus d'aprenentage.Els autors hem desenvolupat una eina de software, anomenada LEARN-SQL, que permet el treball semi-presencial supervisat, l'autoavaluació de l'estudiant i l'aprenentatge actiu i individualitzat. En aquest article presentem l’adaptació de LEARN-SQL per donar suport, complert i còmode, a la gestió d'equips d'estudiants i dels treballs fets per part de l'equip per a que siguin accessibles a tots els membres de l'equip i als professors.Com a indicadors dels beneficis de les millores introduïdes fins al moment, tenim: les notes dels estudiants que han cursat les assignatures amb i sense les noves tècniques d’aprenentatge; els resultats de les enquestes que hem fet als estudiants i les opinions dels professors. Amb les notes de les assignatures hem realitzat un estudi estadístic on es pot comprovar que els resultats obtinguts amb tècniques d'aprenentatge cooperatiu són quantitativament millors que sense. Els resultats de les enquestes i les opinions dels professors corroboren la part de satisfacció més qualitativa.D'altra banda, també hem ampliat LEARN-SQL amb suport automatitzat per als exercicis de programació amb accés a bases de dades, càlcul de costos de consultes i àlgebra relacional.

    • English

      One of the main ideas behind the change to the new European Higher Education Area is that subjects should not be reduced to a set of lectures, however they should incorporate learning activities where the role of the students should be much more active. The purpose is that students acquire not just theoretical knowledge but a series of skills that help them to improve their attitudes in order to be more prepared to be easily adapted to the labour market. In this sense, we have introduced to the Database subjects a set of cooperative learning techniques using face to face team activities as well as online team activities, increasing considerably the percentage of classes using this type of learning.We developed a software tool, called LEARN-SQL, which allows semi-supervised work in classroom, self-assessment of student learning and active and individual learning.As indicators of the benefits obtained, so far we have: student grades with and without these new learning techniques and the results of the polls that show the opinion of students and teachers. We have conducted a statistical study showing the results obtained with cooperative learning techniques are quantitatively better. The results of the polls and the teacher opinions corroborate a more qualitative satisfaction. We have extended LEARN-SQL to incorporate team management and learning team activities as well as an accessible repository of the work done by students and teams during the course.Moreover, we have also extended LEARN-SQL to support java programming exercises with database access, query optimization and relational algebra queries


Fundación Dialnet

Mi Documat

Opciones de artículo

Opciones de compartir

Opciones de entorno