Ir al contenido

Documat


Resumen de L'activitat matemàtica a l'aula virtual i presencial. Estudi comparatiu a 1r cicle d'ESO

Lluis Mora Cañellas

  • El problema de la investigació que es planteja aquesta tesi, té a veure amb la pregunta de si un material informàtic utilitzat de manera eficient i dissenyat adequadament pot permetre als estudiants de primer de secundària un aprenentatge significatiu de les matemàtiques en aquest nivell. Pel seu desenvolupament s'han tingut en compte dos aspectes importants: 1) el disseny de les activitats matemàtiques que hauran de realitzar els estudiants. Entenem que el treball matemàtic s'ha de desenvoilupar fonamentalement a partir de la resolució de problemes i amb l'objectiu final que els estudiants siguin competents matemàticament. Aquesta darrera idea es desenvolupa a partir d'idees proposades entre d'altres a l'estudi PISA, i per Pólya i Puig Adam. 2) el disseny del portal web per a desenvolupar l'aprenentatge virtual. Hem escollit com a base de treball el b-learning. Hem dissenyat espais web que són aptes per l'anomenada web 2.0. Estem davant d'un camp relativament nou, tant pel que fa al treball en el web com pel que fa al tipus de treball que pretenem que realitzin els estudiants. Internet, en el món educatiu, és un camp amb pocs anys d'experiència i que està evolucionant de manera molt ràpida i efectiva. En els darrers anys estem observant un creixement exponencial de l'ús del web, tant pel que fa al nombre d'usuaris com pel que fa a la tipologia d'aplicacions que hi podem trobar. En el diseny de les activitats hem utilitzat eines d'ús lliure disponibles en el web i amb una corba d'aprenentatge fàcil per als professors que vulguin utilitzar-les. A més hem dissenyat eines que han de permetre poder avaluar-les, de manera que a partir d'elles puguem veure quines són les més adients per al treball competèncial en el web. Per altra banda, estem davant d'un canvi metodològic en l'ensenyament, motivat entre d'altres per l'estudi PISA, que ens porta cap a una escola més orientada a l'aprenentatge dels estudiants en contraposició amb aquella escola centrada en la transmissió de coneixements. Un canvi que comporta fixar els nostres objectius en els estudiants en lloc de posar el focus en el professor i la matèria, en altres paraules, donar menys importància a la transmissió de coneixements. L'assoliment de la competència matemàtica per part dels estudiants s'ha d'aconseguir amb bones activitats matemàtiques. El treball d'aquesta tesí intenta proporcionar eines que ens han d'orientar en la determinació de les característiques que han de tenir les bones activitats matemàtiques.


Fundación Dialnet

Mi Documat