Ir al contenido

Documat


Resumen de The internal quality assurance as an instrument for the integration and improving of higher education: analysis of best practices in the European Union and Latin America

Marco Antonio Flores Mavil

  • L'objectiu d'aquest treball és identificar els determinants que influeixen en la implementació i desenvolupament de sistemes d'assegurament de la qualitat en les institucions d'educació superior (IES) i comparar diferents regions amb canvis similars. En un escenari així, és necessari comprendre els processos que han portat a l'actual política educativa així com al canvi de visió que han experimentat al llarg del temps en la comunitat europea (CE). En aquest ordre d'idees, l'educació superior en particular i l'educació en general han passat a ocupar el centre de les preocupacions a la gran majoria del món. El treball aquí presentat es divideix en sis capítols. El primer explora els antecedents i les dinàmiques iniciades en les IES europees en termes dels processos de canvi i reforma que van enfrontar abans, durant i després d'un dels principals acords intergovernamentals anomenat; procés de Bologna. Així mateix es plantegen els objectius i les preguntes de recerca que guien l'estructura d'aquest treball. El capítol 2 comença amb una anàlisi de la literatura sobre els diferents conceptes i visions de qualitat, particularment en l'àmbit de l'educació superior. En els capítols 3 i 4 s'estableix una estratègia de recerca empírica en dues fases; un estudi de casos múltiple i un estudi de casos en profunditat, respectivament. En el tercer s'analitzen les definicions sobre tres dels principals conceptes utilitzats en aquest estudi: qualitat (Westerheijden 2010), assegurament de la qualitat (Vl?sceanu et al. 2007) i sistema intern d'assegurament de la qualitat [SIAQ] (Cheng 2003). Així mateix s'explora la forma en què els SIAQ s'implementen i desenvolupen. El quart capítol comença amb una primera aproximació cap a un marc conceptual que permet veure el tema de la qualitat com un domini de polítiques a partir de la proposta de *Perellon (2007). Aquest capítol conclou preguntant sobre l'efectivitat dels SIAQ i intenta comparar processos d'implementació paral·lels entre universitats en termes de possibles convergències o divergències. En tots dos apartats es descriu el procés i els criteris utilitzats per a la selecció dels casos. En el capítol 5 es presenta una discussió dels resultats de la recerca empírica i s'intenta contestar a les preguntes de recerca 2, 3 i 4. Finalment, en el capítol 6 es resumeix i exposen alguns punts per a futures línies de recerca.


Fundación Dialnet

Mi Documat