Núria Escudero Viladoms
La pregunta principal d’aquesta recerca és com es relacionen la confiança matemàtica, l’aprenentatge matemàtic i l’efecte del feedback en un context d’aprenentatge de matemàtiques en línia. Aquesta recerca s’emmarca en el context de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC). Els estudiants de la UOC són persones adultes amb responsabilitats laborals i familiars que necessiten la flexibilitat de lloc i temps que els proporciona estudiar una titulació de forma no presencial. A més, els estudiants reprenen els seus estudis després d’un temps de desvinculació del món acadèmic. Així, la incorporació de les TIC a l’aprenentatge pot suposar una dificultat per a aquests estudiants que provenen d’una experiència educativa tradicional de paper i llapis. Però en l’aprenentatge de matemàtiques en línia ens trobem amb altres dificultats específiques. Per exemple, el nivell dels coneixements matemàtics previs dels estudiants és divers, donat que els estudiants poden provenir de diferents titulacions i sovint hi ha mancances en el domini dels conceptes bàsics de matemàtiques. El context concret d’aquesta recerca és l’assignatura Iniciació a les Matemàtiques en Enginyeria de la UOC, una assignatura de matemàtiques en línia per a l’aprenentatge de continguts bàsics de matemàtiques. L’assignatura està estructurada en dos blocs: Àlgebra i Anàlisi. Amb aquesta recerca volem comprendre i estudiar elements i variables vinculats al procés d’aprenentatge d’una matèria d’aquesta naturalesa en un entorn virtual, concretament: l’efecte del feedback que rep l’estudiant i la seva confiança matemàtica. La motivació d’estudiar l’efecte del feedback rebut per un estudiant sorgeix arran de l’anàlisi dels resultats d’una innovació docent en una assignatura de matemàtiques en línia d’estudis d’enginyeria. Una de les conclusions principals d’aquesta anàlisi és que la incorporació d’una eina de feedback automàtic i immediat, tant en activitats d’avaluació com de pràctica, comporta una disminució important de l’índex d’abandonament de l’assignatura. Observar aquesta disminució ens va empènyer a intentar comprendre quin és, i de quins factors depèn, l’efecte del feedback amb contingut matemàtic en l’aprenentatge d’un estudiant. D’altra banda, basant?nos en l’experiència personal en l’ensenyament de matemàtiques en línia, considerem que el factor afectiu té un paper essencial en l’aprenentatge de matemàtiques. Concretament, hem definit i estudiat la confiança matemàtica de l’estudiant. En un context presencial s’accepta que els aspectes afectius tenen un rol central en l’aprenentatge de matemàtiques i hi ha força investigacions de Didàctica de les Matemàtiques sobre processos d’aprenentatge centrades en aspectes afectius. En el context de l’educació en línia, però, és un aspecte escassament abordat des d’una aproximació teòrica. Aquesta recerca vol contribuir, també, a la comprensió i definició d’aspectes afectius en l’aprenentatge de matemàtiques en línia. Alguns dels resultats més rellevants d’aquesta tesi són: a) l’establiment de tres perfils d’estudiant en relació a la confiança matemàtica i l’aprenentatge matemàtic; i b) indicis de relació entre els perfils d’estudiant i l’efecte del feedback. Hem observat l’efecte del feedback respon a una realitat complexa més vinculada a la combinació de factors afectius i cognitius en connexió amb l’establiment d’objectius, que no pas a un sol d’aquests factors.
© 2008-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados