Lobjectiu central daquesta tesi doctoral consisteix a analitzar com es varen iniciar, formalitzar i desenvolupar els primers ensenyaments cientificotècnics, de caràcter públic relacionats amb la física, establerts a Catalunya a finals del segle XVIII i començaments del segle XIX. Sestudia la institucionalització de lensenyament públic de lastronomia nàutica, la mecànica, la maquinària i la física experimental en quatre escoles creades per la Junta de Comerç de Catalunya: Escola de Nàutica, Escola de Mecànica, Escola de Maquinària i Escola de Física experimental.
A més, la tesi situa el paper jugat pels artesans en la construcció de les primeres màquines i instruments científics per a lensenyament de la física, així com la seva col·laboració amb científics catalans durant la Il·lustració. Sha realitzat una primera aproximació a les direccions físicomatemàtiques de la Reial Acadèmia de Ciències Naturals i Arts de Barcelona i sha identificat i caracteritzat el col·lectiu constituït pels socis artistes daquesta institució en el període 1766-1824.
Una gran part de la tesi sha basat en fonts manuscrites inèdites que han permès restituir el paper de figures menors de lactivitat científica a Catalunya.
El treball sha estructurat en sis capítols i un darrer de conclusions. En el primer, a més de consideracions metodològiques sha efectuat una anàlisi del significat dels conceptes física, matemàtiques i art; també sha fet un estudi sobre la historiografia de la física i la instrumentació a Catalunya i Espanya. El segon capítol és una revisió historiogràfica de les institucions densenyament cientificotècnic de Catalunya que, durant la Il·lustració, varen introduir o promoure la física moderna.
El tercer capítol sha centrat en lAcadèmia de Ciències i Arts de Barcelona. Duna banda, sha obtingut una primera identificació dels membres i memòries de les direccions fisicomatemàtiques, caracteritzant els interessos intel·lectuals de les mateixes. Daltra banda, sha dut a terme un estudi de lactivitat dels acadèmics artistes i la seva col·laboració amb lAcadèmia; shi dedica una atenció particular a lactivitat desenvolupada pels artistes que pertanyien al grup dels maquinistes els quals van contribuir a la fabricació i conservació de lutillatge instrumental de la corporació.
Els tres capítols següents estan dedicats a lestudi de quatre escoles gratuïtes establertes per la Junta, promotora de leducació tècnica moderna al Principat. Així, el quart capítol tracta de lEscola de Nàutica i, de manera particular, de les aportacions dAgustí Canelles que es va interessar per la formació matemàtica i astronòmica dels pilots amb la finalitat daconseguir la pràctica de la navegació científica. El cinquè capítol socupa de les accions dutes a terme per la Junta per facilitar el coneixement de la mecànica i el perfeccionament de la maquinària a Catalunya durant la primera meitat del segle XIX. Es reconstrueix el funcionament del Gabinet de Màquines de la Llotja dirigit per Gaietà Faralt, i lactivitat tant de lEscola de Mecànica, dirigida per Francesc Santponç, com de lEscola de Maquinària encarregada per la Junta a Hilarión Bordeje. També sanalitzen detalladament els continguts de la revista tècnica Memorias de Agricultura y Artes, especialment els relacionats amb la Mecànica. Finalment, en el capítol sisè sefectua una anàlisi de les diferents etapes de lEscola de Física experimental, els seus professors (Vieta, Safont, Agell, Rave i Balcells), els textos, els experiments, els instruments i material de laboratori i es mostra que hi va haver un reconeixement social de la física i també que els alumnes de lEscola van jugar, posteriorment, un paper rellevant en el món científic i cultural de mitjans del segle XIX tant a Catalunya com a Espanya.
The main objective of this doctoral thesis consist of analyzing how they began, formalized and developed the first public scientific-technical teaching related to physics, which was established in Catalonia at the end of the 18th century and the beginnings of the 19th century. It studies the institutionalization of the public training of nautical astronomy, mechanics, machinery and experimental physics in four schools created by the Junta de Comerç (Board of Commerce) of Catalonia.
In addition, this work locates the role played by craftsmen in the construction of the first scientific machines and instruments, as well as their collaboration with Catalan scientists during the Enlightenment. A first approach to the physical-mathematics sections of the Royal Academy of Natural Sciences and Arts of Barcelona has been made. The group consisting of the artists of this institution in the period 1766-1824 has been identified and characterized.
A great part of this work has been based on unpublished manuscripts. They have allowed us to evaluate the role played by minor scientists in Catalan scientific activity.
The work has been structured in six chapters apart from the last one of conclusions. In the first chapter, apart from the methodological considerations, an analysis of the concepts "physical", "mathematics" and "art" takes place; also a study on the historiography of physics and instrumentation in Catalonia and Spain is made. The second chapter is a historiographical revision related to the institutions of scientist-technique training in Catalonia where, during the Enlightenment, it was proved to introduce modern physics.
The third chapter is dedicated to the Academy of Sciences and Arts. On the one hand, a first identification of the members and memories of physics-mathematics sections is obtained, and the intellectual interests of them are characterized. On the other hand, a study of the activity of the academic artists and their collaboration with the Academy is carried out; particular attention is dedicated to the artists who belonged to the group of the "machinists" whose members contributed to the manufacture and conservation of the instrumental tools of the corporation.
The three following chapters are dedicated to the study of four gratuitous schools established by the Junta, promoter of modern technology training in Catalonia. Thus, the fourth chapter deals with the Navigation school and, especially, with the contributions of Agustí Canelles who was interested in mathematical and astronomical training of pilots with the purpose of obtaining scientific navigation. The fifth chapter deals with the actions undertaken by the Junta to facilitate the knowledge of mechanics and the improvement of machinery in Catalonia during the first half of the 19th century. It describes the working of the Machines Cabinet of the Llotja by Gaietà Faralt, and also the activity of the Mechanics school, directed by Francesc Santponç, as well as the School of Machinery of Hilarión Bordeje. The contents of the technical review Memorias de Agricultura y Artes, especially those related to Mechanics, are also analyzed in detail. Finally, in chapter six an analysis of the different stages of the School of experimental Physics their teachers (Vieta, Safont, Agell, Rave and Balcells), the texts, the experiments, the instruments and laboratory material takes place. It is shown that there was a social recognition of physics and also that the students of this School played a significant role in the scientific and cultural world in the mid 19th century in Catalonia and Spain.
© 2008-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados