Ir al contenido

Documat


Resumen de Estrategia tecnopedagógica como apoyo de la comprensión auditiva del idioma inglés en niños de 10 a 12 años. Un caso de estudio

Liliana Rodríguez Vizzuett

  • español

    “Uno de los principales problemas reportados en la literatura sobre el proceso de enseñanzaaprendizaje de lenguas extranjeras es la falta de motivación de los estudiantes, asimismo, las estrategias de enseñanza-aprendizaje en ocasiones representan un problema para los docentes, ya que estas suelen ser repetitivas y no están diseñadas acorde con los diferentes perfiles de estudiantes que se pueden encontrar en un salón de clases. Así, la propuesta del presente trabajo es desarrollar una estrategia tecnopedagógica como apoyo a la comprensión auditiva en la enseñanza del idioma inglés en niños de 10 a 12 años, tomando en cuenta planes de estudio, teorías y estrategias de aprendizaje, y elementos tecnológicos. La investigación, siguiendo un enfoque de tipo cualitativo y usando como estrategia el estudio de caso, se basa en el supuesto de que la inclusión de la realidad aumentada (RA) e interfaces tangibles (TUI) a una estrategia tecnopedagógica apoya la comprensión auditiva del idioma inglés en niños de 10 a 12 años. Inicialmente, se analizó el estado actual de los grupos de estudio a través de entrevistas y realizando observación no participante”.

  • English

    One of the main problems reported in the literature in the teaching-learning process of foreign languages is the lack of motivation of the students. Likewise, the teaching-learning strategies sometimes represent a problem for the teachers, since they are usually repetitive and are not designed according to the different student profiles that can be found in a classroom. Thus, the proposal of the present work is to develop a technopedagogical strategy as a support to the listening comprehension in the teaching of the English language in children from 10 to 12 years old, taking into account curricula, learning theories and strategies, and technological elements. The research, following a qualitative approach and using the case study as a strategy, is based on the assumption that the inclusion of augmented reality (AR) and tangible interfaces (TUI) to a technopedagogical strategy supports the listening comprehension of the English language in children aged 10-12 years. Initially, the current state of the study groups will be analyzed through interviews and nonparticipatory observation. Combining the information obtained with elements of the state of the art and the theoretical framework, a tool based on AR and TUI will be proposed as an activity within a technopedagogical strategy. The application will be evaluated by the teachers in terms of the quality of the content and the interfaces, by means of a usability evaluation instrument to know their perspective on the use of the tool. In the same way, the user experience and the auditory comprehension of the students will be evaluated by making use of it. The proven technopedagogical strategy gives favorable results during the time it was applied. However, according to the achievement levels stipulated by SEP, not all children achieved an excellent level, which shows us that the strategy can be improved or more activities can be added to achieve greater performance in students.


Fundación Dialnet

Mi Documat