Aquesta tesi té com a objectius: la descripció i anàlisi de l’evolució dels Massive Open On-Line Course (MOOC), l’elaboració d’un model operatiu per descriure i classificar-los i el disseny, desenvolupament i validació de el eLearning LEAN Design (eLLD), que es defineix com un mètode àgil de disseny i planificació de cursos aquest tipus. L’anàlisi de la literatura existent sobre els MOOC, posa de manifest el seu caràcter heterogeni i mundial com a complement de l’educació superior. Aquesta anàlisi, ha permès identificar l’evolució convergent de tres perspec- tives del fenomen: l’educativa, la tecnològica i la socioeconòmica i justificar, tant la necessitat d’un model operatiu per classificar els MOOC, com el desenvolupament de mètodes àgils i econòmics per planificar-los. El Model Operatiu Multidimensional de MOOC (MOM-MOOC) propo- sat estableix les qüestions s’han de respondre al llarg del disseny del curs. Presenta dotze subdimensions que permeten categoritzar cursos en desen- volupament o ja existents i determina el grau en què un MOOC concret s’apropa o allunya de les característiques originals que els van definir. El procés de disseny i desenvolupament de el eLLD ha consistit en una sèrie de tres iteracions que segueixen el model marcat per la metodologia ADDIE-AGILE amb les quals s’han determinant les característiques del mè- tode. Aquestes característiques han estat avaluades en cada iteració des del punt de vista de la seva eficàcia i eficiència i grau de satisfacció generat. Les iteracions s’han desenvolupat al llarg de cinc anys, que van des de fi- nals de 2012 fins a mitjan 2017, en els quals s’han dissenyat els següents MOOC: UNIMOOC(2013-14), Activate by GOOGLE (2015) i MOOC sobre Turisme per Conceptual KLT (2015), SAMNICMOC (2015), SUMA ACA- DEMY(2016) i MOOC BIG DATA by Lucentia Lab (2017).
El resultat final d’aquest procés ha estat el plantejament de el eLearning LEAN Design i el protocol per a la seva aplicació que ha provat ser eficaç i eficient (respectivament, 87,6 i 80,4 punts sota 100), alhora que ha generat, en els equips de desenvolupament, un alt grau de satisfacció en la tasca de desenvolupar un curs de tipus MOOC (92.3 punts sota 100).
Esta tesis tiene como objetivos: la descripción y análisis de la evolución de los Massive Open On-Line Course (MOOC), la elaboración de un modelo operativo para describir y clasificarlos y el diseño, desarrollo y validación del eLearning LEAN Design (eLLD), que se define como un método ágil de diseño y planificación de cursos este tipo. El análisis de la literatura existente sobre los MOOC, pone de manifiesto su carácter heterogéneo y mundial como complemento de la educación supe- rior. Dicho análisis, ha permitido identificar la evolución convergente de tres perspectivas del fenómeno: la educativa, la tecnológica y la socioeconómi- ca y justificar, tanto la necesidad de un modelo operativo para clasificar los MOOC, como el desarrollo de métodos ágiles y económicos para planificarlos.
El Modelo Operativo Multidimensional de MOOC (MOM-MOOC) pro- puesto establece las cuestiones se deben responder a lo largo del diseño del curso. Presenta doce subdimensiones que permiten categorizar cursos en de- sarrollo o ya existentes y determina el grado en que un MOOC concreto se acerca o aleja de las características originales que los definieron. El proceso de diseño y desarrollo del eLLD ha consistido en una serie de tres iteraciones que siguen el modelo marcado por la metodología ADDIE- AGILE con las que se han determinando las características del método. Es- tas características han sido evaluadas en cada iteración desde el punto de vista de su eficacia y eficiencia y grado de satisfacción generado. Las itera- ciones se han desarrollado a lo largo de cinco años, que van desde finales de 2012 hasta mediados de 2017, en los que se han diseñado los siguien- tes MOOC: UNIMOOC(2013-14), Activate by GOOGLE (2015) y MOOC sobre Turismo por Conceptual KLT (2015), SAMNICMOC (2015), SUMA ACADEMY(2016) y MOOC BIG DATA by Lucentia Lab (2017).
El resultado final de este proceso ha sido el planteamiento del eLearning LEAN Design y el protocolo para su aplicación que ha probado ser eficaz y eficiente (respectivamente, 87,6 y 80,4 puntos sobre 100), a la vez que ha generado, en los equipos de desarrollo, un alto grado de satisfacción en la tarea de desarrollar un curso de tipo MOOC (92.3 puntos sobre 100).
The objetives of this thesis are: the description and analysis of the evolu- tion of Massive Open On-Line Course (MOOC), the elaboration of an opera- tional model to describe and classify them and the design, development and validation of eLearning LEAN Design (eLLD), which is defined as a agile method of design and planning of this type courses. The analysis of the existing literature on MOOCs reveals its heteroge- neous and global nature as a complement to higher education. This analysis has allowed to identify the convergent evolution of three perspectives of the phenomenon: educational, technological and socioeconomic and justify, both the need for an operational model to classify MOOCs, and the development of agile and economic methods to plan them. The proposed MOOC Multidimensional Operational Model (MOM-MOOC) establishes the issues that must be answered throughout the course design. It presents twelve subdimensions that allow the categorization of existing or in-develop courses and determines the degree to which a specific MOOC approaches to the original characteristics that defined them. The design and development process of the eLLD has consisted in a series of three iterations that follow the model marked by the ADDIE-AGILE met- hodology with which the characteristics of the method have been determined. These characteristics have been evaluated in each iteration from the point of view of their effectiveness and efficiency and degree of satisfaction generated. The iterations have been developed over five years, ranging from the end of 2012 to mid-2017, in which the following MOOCs have been designed: UNI- MOOC (2013-14), Activate by GOOGLE (2015) and MOOC on Tourism by Conceptual KLT (2015), SAMNICMOC (2015), SUMA ACADEMY (2016) and MOOC BIG DATA by Lucentia Lab (2017).
The final result of this process has been the develop of the eLearning LEAN Design and the protocol for its application that has proven to be effective and efficient (respectively, 87.6 and 80.4 points over 100), while generating, in the development teams, a high degree of satisfaction in the task of developing a MOOC type course (92.3 points over 100).
© 2008-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados