Marta López Dalmau
La present investigació analitza la influència de tres mètodes d'ensenyament de les matemàtiques relacionats amb els enfocaments de destresa (quadern d'activitats), conceptual (manipulació i experimentació), de resolució de problemes i d'investigació (racons de treball) en una mostra de 149 alumnes d'Educació Infantil de sis escoles públiques de la província de Girona. Amb un disseny quasiexperimental, es porten a terme dos estudis: el primer de caràcter quantitatiu per avaluar el rendiment matemàtic dels alumnes segons la metodologia amb la que han après l'àrea i un segon estudi de caràcter qualitatiu on s'analitza la influència del mètode utilitzat en el moment d'oferir les bastides educatives als alumnes. L'objectiu d'aquest treball és analitzar fins a quin punt el mètode condiciona l'aprenentatge matemàtic dels alumnes, quin és el paper que juga el mestre en el moment de portar a la pràctica aquesta metodologia i donar evidències que tant el mètode utilitzat com la persona que el porta a terme són factors que intervenen, ja sigui de forma positiva o negativa, en el procés d'ensenyament i aprenentatge matemàtic dels alumnes. Els resultats demostren que els alumnes que han après les matemàtiques mitjançant una metodologia que presenti un escenari educatiu lliure per decidir què, com i durant quant de temps investigar obtenen un major nombre de bastides per afrontar els reptes amb els que es troben i, com a consegüència, adquireixen al finalitzar el cicle una puntuació de competència més elevada que el resta. En definitiva doncs, es tracta d¿un estudi que conclou donant evidències que el mètode condiciona l¿aprenentatge matemàtic dels alumnes però és el mestre amb la seva pràctica educativa qui el determina.
La investigació s'estructura en tres grans blocs, els quals constitueixen el marc general, el teòric i l'experimental. Cadascun d'aquests marcs està format per capítols. Dins el marc general es realitza una breu presentació i es defineix el problema; dins el marc teòric hi ha els capítols relacionats amb el currículum d'Educació Infantil, la formació del professorat i les bastides en l'àrea de matemàtiques. Finalment, en el marc experimental, es constitueix el treball empíric i els capítols que el formen van des del disseny i desenvolupament de la investigació a l'anàlisi dels resultats obtinguts, l'establiment de conclusions generals i la bibliografia utilitzada.
© 2008-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados