Ir al contenido

Documat


Análisis del sentimiento de los comentarios de estudiantes universitarios sobre la docencia utilizando inteligencia artificial

  • Sastre Castillo, Miguel Ángel [1] ; Ortega Castello , Eduardo [1] ; Martín López, Sonia [1] ; Jiménez Valdericeda, Yolanda [1] ; Segovia Guisado, José Manuel [1]
    1. [1] Universidad Complutense de Madrid

      Universidad Complutense de Madrid

      Madrid, España

  • Localización: Nuevas investigaciones educativas para definir la enseñanza y el aprendizaje / coord. por Rosabel Martínez Roig, Cristina Pulido Montes, Borja Mateu Luján, 2024, ISBN 978-84-1079-033-9, págs. 275-286
  • Idioma: español
  • Enlaces
  • Resumen
    • The objective of this work is to analyse, through artificial intelligence, the feelings expressed by university students in their qualitative comments about the teaching received within the framework of the DOCENTIA-UCM program. With this analysis, it is possible to discover opinion trends as well as identify potential areas of improvement in the quality of the teachings received by Complutense university students, in addition to complementing the quantitative results from the same survey. To achieve the objective, a methodology structured in two phases has been developed, a first that includes the collection, pre-processing and purification of the data obtained through the questionnaire to DOCENTIA-UCM students of three academic years and, subsequently, a second phase in which natural language processing (NLP) artificial intelligence has been used, which has allowed the agile processing of the large number of available data, analysing the sentiment of the qualitative comments and classifying them as positive, negative or neutral.

  • Referencias bibliográficas
    • ANECA. (2015). Criterios y directrices para el aseguramiento de Calidad en el EEES 2015. https://acortar.link/SXiIMQ
    • Bernal, J., Lauretti, P., y Agreda, M. (2016). Satisfacción académica en estudiantes de la Facultad de Ingeniería de la Universidad del Zulia....
    • Cañete, J. L., Chaperon, G., Fuentes, R., Ho, J., Kang, H., y Pérez, J. (2023). Spanish pretrained BERT model and evaluation data. ArXiv,...
    • Devlin, J., Chang, M. W., Lee, K., y Toutanova, K. (2019). BERT: Pre-training of deep bidirectional transformers for language understanding....
    • Domínguez, R., y Ibarra, E. (2017). La psicología positiva: Un nuevo enfoque para el estudio de la felicidad. Razón y Palabra, 21(96), 660-679
    • González, M., Pino, M., y Penado, M. (2017). Estudio de la satisfacción percibida por los estudiantes de la UNED con su vida universitaria....
    • López, B., Renuncio, A., Cano, A., Bordes, A., Andrade, G. E., Sastre, M. Á., Carabantes, D., Martín, S., de León, M. E., y Segovia, J. M....
    • Martínez, M. (2011). Estrategias para la codificación y categorización de datos cualitativos: Un ejemplo de aplicación en la investigación...
    • Medhat, W., Hassan, A., y Korashy, H. (2014). Sentiment analysis algorithms and applications: A survey. Ain Shams Engineering Journal, 5(4),...
    • Padilla, E. M., y Gil, J. (2012). La evaluación de la actividad docente del profesorado universitario: Revisión del programa DOCENTIA. Revista...
    • Pang, B., y Lee, L. (2008). Opinion mining and sentiment analysis. Foundations and Trends in Information Retrieval, 2(1-2), 1-135.
    • Peña, C. A., y Pérez, M. (2016). Evaluación de la calidad docente del profesorado universitario. Un análisis desde la perspectiva del alumnado....
    • Pérez, J. M., Giudici, J. C., y Luque, F. (2023).. pysentimiento: A Python toolkit for sentiment analysis and social NLP tasks (Version 0.7.3)...
    • Pérez, J. M., Rajngewerc, M., Giudici, J. C., Furman, D. A., Luque, F., Alemany, L. A., y Martínez, M. V. (2021). pysentimiento: A Python...
    • Vaswani, A., Shazeer, N., Parmar, N., Uszkoreit, J., Jones, L., Gomez, A. N., Kaiser, Ł., y Polosukhin, I. (2017). Attention is all you need....
    • Vergara, J., Del Valle, M., Díaz, A., y Pérez, M. (2018). Adaptación de la escala de satisfacción académica en estudiantes universitarios...
    • Victoria, C., y González, I. (2000). La categoría bienestar psicológico: Su relación con otras categorías sociales. Revista Cubana de Medicina...

Fundación Dialnet

Mi Documat

Opciones de artículo

Opciones de compartir

Opciones de entorno