Ir al contenido

Documat


Más Allá de Mortal Kombat: Diseño y Evaluación de Videojuegos Educativos para Lenguaje y Matemáticas del Nivel Básico 1

  • Autores: Ricardo Rosas, Valeska Grau, Marcela Salinas, Mónica Correa, M. Nussbaum, Ximena López, Patricia Flores, Francisca Lagos
  • Localización: Psykhe, ISSN 0718-2228, Vol. 9, Nº. 2, 2000
  • Idioma: español
  • Títulos paralelos:
    • Overcoming Mortal Kombat: Design and Assessment of Educational Videogames for Language and Mathematics for First and Second Grade
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      El presente artículo reporta una experiencia de implementación de videojuegos educativos en seis colegios de Santiago. Los objetivos contemplaron la evaluación de aspectos educacionales de videojuegos autorregulados en una plata forma económica y potencialmente masiva, orientados a favorecer el desarrollo de habilidades matemáticas y de lenguaje para niños de lº y 2º año de Educación General Básica. Se realizaron evaluaciones de contenidos con aplicaciones pre y post junto con pautas de observación para hacer un seguimiento de otros aspectos relacionados con el ámbito educativo, como motivación, concentración, disciplina, y objetivos transversales. Los resultados apuntan a que la herramienta tiene importantes efectos educativos, principalmente en los ámbitos de motivación, concentración y algunos objetivos transversales.

    • English

      This document reports an experience of implementation of educational videogames in six schools of Santiago. The objectives involved the evaluation of the educational aspects of self-regulated videogames developed on a low cost platform, oriented to foster language and math skills development in lst and 2nd grade students. For this purpose, pre and post tests were carried out to assess the educational contents, and observation forrns were used to make a follow-up of other aspects related to the educational environmenl, as motivation, concentration, discipline and transversal educational objectives. Results indicate that the computational tool has importan! educational effects, mainly related to motivation, concentration and sorne transversal objectives.

  • Referencias bibliográficas
    • AHiende, F., Condemarín, M.& Milicic, N. (1991). Prueba de comprensión lectora de complejidad lingüística progresiva: 8 niveles de lectura....
    • Arancibia, V. & Alvarez, M.I. (1994). Características de los pro­ fesores efectivos en Chile y su impacto en el rendimiento es­ colar...
    • Baker, E. (1999). Technology: How do we know it works? (En Red). Disponible en http://www.ed.govffechnologyffechConf/ 1999/whitepapers.html
    • Baltra, A. (1990). Language learning through computer adventure games. Simulatio11 and Gami11g, 21, 445-452.
    • Blasi, L., Heinecke, W., Milman, N. & Washington, L. (1999). New directions in the evaluation of the ejfectiveness of educational technology...
    • Becnel, S. (1991, September). Evaluation in the classroom. Paper presented at the Annual Meeting of the Association of Lousiana Evaluators....
    • Council for Excepcional Children (1990). The seminar on Technology Integration, Final Report . Reston, VA: Center for Special Education Technology.
    • Elkind, J., Cohn, K. & Murray, C. (1995). Using computers based readers to improve student comprehension of student with dislexia. Baltimore:...
    • Fitzgerald, G. (1991). Using the computenvith student with emo­cional and behavioral disorders. Restan, VA: Council for Excepcional Children,...
    • Hubbard (1991). Evaluating computer games for language learning. Simulation and Gaming, 22, 220-223.
    • Kafai, Y. (1997, Junio). Fondef Project review. Paper presentado al equipo del proyecto Fondef 1016 en calidad de asesora del proyecto.
    • Klawe, M. (1998). When does the use of computers games and other interactive multimedia software he/p students learn mathematics? (En Red)....
    • Krischer, C., Coenen, R., Heckner, M., Hocppner, D. & Meissen, R. (1994). Gliding Text: A new aid to improve the regarding of poor readers...
    • Kulik, J. (1994). Meta-analytic studies of findings on computer­ based instruccion. ln E. Baker & H. O'Neil (Eds.), Teclmology assesment...
    • Malone, T. & Lepper, M. (1987). Making leaming fon: A taxonomy for intrinsic motivactions for learning. En R. E. Snow & M. J. Farr...
    • Conative, a11d ajfective process analysis. Hillsdale, N. J.: Lawrence Earlbaum Association.
    • Me Combs, B. (1997). Understanding the keys to motiva/ion to Learn (En Red). Disponible en http://www.isd196.kl2 .mn .vs/ ita
    • Milicic, N. (1995). Factores afectivos y rendimiento escolai: Manuscrito no publicado. Presentación Proyecto Enlaces (En Red). Disponible...
    • Rapp, R. & Gittinger, D. (1993, November.). Using computers to acconwdate leaming disabled students inmathematics classes. Paper presented...
    • Reeves, T. C. (1998). Evaluating interactive leaming. Professional Dcvelopment Workshop presentado en la Conferencia de la AECT, St Louis.
    • Reeves, T. C. (1993). Evaluating technology-based leaming. In G.M. Piskurich (Ed.), The ASTD Ha11dbook of instructional technology. New York:...
    • Reeves, T. C. & Harmon , S.W. (1994). Sistcmatic evaluation procedures for interactive multimedia for cducation and training. In S. Reisman...
    • Riebcr, L. P. (1996). Seriously considering play: Designing interactive learning cnviroments based on the blending of microworlds, simulations,...
    • Rockman, S. (1993). Asking the right questions. American School Board Journal, 180, 29-31.
    • Rogoff, B. (1993). Aprendices del pensamiento. El desanollo cognitivo en el contexto social. Barcelona: Paidós.
    • Saffran J., Newport, E., Aslin, R., Tunick, R. & Barrueco, S. (1997). Incidental language learning. Listening (and learning) out of the...
    • Stewart, C. & Kowaltzke, A. (1997). Media: New ways and meanings. Brisbane: Jacaranda Wiley.
    • Vygotsky. L. (1976). Play and its role in the mental development of the child. En J. Bruner, A. Jolly & K. Sylva (Eds.), Play- lts role...
    • Vygotsky, L. (1979). El desarrollo de los procesos psi cológicos superiores. Barcelona : Crítica.
    • Wenger, E. (1987). Artificial intelligence and tutoring systems. San Antonio, TX: Air Force Human Resources Laboratory. Whittlcsea, B....

Fundación Dialnet

Mi Documat

Opciones de artículo

Opciones de compartir

Opciones de entorno