Ir al contenido

Documat


Revisión Sistemática de Literatura (RSL) sobre la aplicación de los juegos serios en cursos de ciencias básicas para la modalidad virtual como estrategia para mejorar el índice de permanencia estudiantil

  • Catalina Ospina Hernández [1] ; Yony Fernando Ceballos [1] ; Julián Moreno Cadavid [2]
    1. [1] Universidad de Antioquia

      Universidad de Antioquia

      Colombia

    2. [2] Universidad Nacional de Colombia

      Universidad Nacional de Colombia

      Colombia

  • Localización: DYNA: revista de la Facultad de Minas. Universidad Nacional de Colombia. Sede Medellín, ISSN 0012-7353, Vol. 89, Nº. 222, 2022, págs. 136-144
  • Idioma: español
  • DOI: 10.15446/dyna.v89n222.101834
  • Títulos paralelos:
    • Systematic Literature Review (SLR) on the application of serious games in basic science courses for the virtual modality as a strategy to improve the student retention rate
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      La disminución y control de los índices de permanencia estudiantil es una de las mayores preocupaciones de las Instituciones de Educación Superior para el cumplimiento de sus procesos misionales. Para mitigar la problemática se han propuesto diferentes alternativas, métodos y metodologías que buscan apoyar a los estudiantes sin hacer un cambio significativo en su percepción frente al aprendizaje, por tanto, haciendo uso de las nuevas tendencias tecnológicas y el gusto por los videojuegos por parte de los jóvenes, se ha implementado una estrategia que combina la enseñanza de las temáticas de los cursos de manera divertida como es el caso de los juegos serios, ludificación, gamificación, etc. La presente investigación tiene como objetivo realizar una revisión sistemática de literatura de aquellos estudios relevantes que han contemplado el uso de los juegos serios en la reducción de la deserción, realizar su respectivo análisis y finalmente, generar conclusiones frente a esta temática.

    • English

      Student permanence rates decrease, and control is one of the greatest concerns of Higher Education Institutions for the fulfillment of their missionary processes. To mitigate the problem, different alternatives, methods, and methodologies have been proposed that support students without making a significant change in their perception of learning, therefore, making use of new technological trends and videogames interest, a strategy has been implemented that combines the courses teaching themes in a fun way as is the case of serious games. In accordance with the above, the purpose of this research is to carry out a systematic literature review (SLR) of those relevant studies that have considered the use of serious games in the reduction of dropout, to carry out their respective analysis and finally, to generate some conclusions regarding this topic

  • Referencias bibliográficas
    • Piteira, M. and Haddad, S.R., Innovate in your program computer class: an approach based on a serious game, ACM Int. Conf. Proceeding Ser.,...
    • Cadavid, J.M. y Gómez, L.F.M.M., Uso de un entorno virtual de aprendizaje ludificado como estrategia didáctica en un curso de pre-cálculo:...
    • Debabi, W. and Bensebaa, T., Using serious game to enhance algorithmic learning and teaching, J. E-Learning Knowl. Soc., 12(2), pp. 127-140,...
    • Zapata-Puerta, L.N. y Gómez-Álvarez, M.C., Modelo de evaluación gamificado en cursos de algoritmos y programación, in: 39th International...
    • Sancho, P., Torrente, J. and Fernández-Manjón, B., MareMonstrum: a contribution to empirical research about how the use of MUVEs may improve...
    • Topîrceanu, A., Gamified learning: a role-playing approach to increase student in-class motivation, Procedia Comput. Sci., 112, pp. 41-50,...
    • Awais, M., Habiba, U., Khalid, H., Shoaib, M. and Arshad, S., An adaptive feedback system to improve student performance based on collaborative...
    • Angles, R., Silvestre, L. and Pincheira, G., Edutrivias: Web support system based on trivia for the teaching-learning process, Proc. - Int....
    • Iyawa, G.E., Masikara, W., Osakwe, J.O. and Oduor, C.O., CS Challenger: Gamifying the learning of computer science concepts through a mobile...
    • Pirker, J., Gutl, C. and Astatke, Y., Enhancing online and mobile experimentations using gamification strategies, exp.at 2015 - 3rd Exp. Int....
    • Dimitrienko, Y.I. and Gubareva, E.A., Neural network model of mathematical knowledge and development of information and educational environment...
    • Nobaew, B., Enhancing understanding of online content using design factors in different multimedia Genres, ECTI Trans. Comput. Inf. Technol.,...
    • Barriales, A.F., Paragulla, J.V. and Andrade-Arenas, L., Gamification as part of teaching and its influence on learning computational algorithms,...
    • Cuevas-Martínez, J.C., Yuste-Delgado, A.J., Perez-Lorenzo, J.M. and Triviño-Cabrera, A., Jump to the next level: a four-year gamification...
    • Ros, S., Member, S., González, S., Robles, A. and Member, S., Gamification in Online Cybersecurity Course, vol. 8, 2020. DOI: https://doi.org/10.1109/ACCESS.2020.2996361
    • Kolbe, R.H. and Cooper, H.M., Integrating Research: a guide for literature reviews, 2nd Ed. Sage Publications, Inc. [online]. 1989. Available...
    • Hamari, J., Shernoff, D.J., Rowe, E., Coller, B., Asbell-Clarke, J. and Edwards, T., Challenging games help students learn: an empirical study...

Fundación Dialnet

Mi Documat

Opciones de artículo

Opciones de compartir

Opciones de entorno