Ir al contenido

Documat


Unidad de Modelización Matemática para estudiantes de primer año de Ingeniería

  • Durandt, Rina [1] ; Blum, Werner [2] ; Lindl, Alfred [3]
    1. [1] University of Johannesburg

      University of Johannesburg

      City of Johannesburg, Sudáfrica

    2. [2] University of Kassel

      University of Kassel

      Kreisfreie Stadt Kassel, Alemania

    3. [3] University of Regensburg

      University of Regensburg

      Kreisfreie Stadt Regensburg, Alemania

  • Localización: Modelling in Science Education and Learning, ISSN-e 1988-3145, Vol. 15, Nº. 1, 2022, págs. 77-92
  • Idioma: español
  • DOI: 10.4995/msel.2022.16646
  • Títulos paralelos:
    • A Mathematical Modelling Unit for First-Year Engineering Students
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      Este artículo está orientado a la práctica e informa sobre una unidad de modelización matemática desarrollada específicamente para estudiantes de primer año de ingeniería en un contexto sudafricano. La idea principal de la unidad era fomentar el desarrollo de la competencia de modelización matemática de los estudiantes. Esta idea apoya un objetivo esencial de la enseñanza de las matemáticas, que es permitir a los estudiantes resolver problemas del mundo real por medio de las matemáticas. La unidad consta de cinco lecciones y varias tareas, cuidadosamente planificadas para tener en cuenta los conocimientos matemáticos previos de los alumnos, las exigencias del plan de estudios de matemáticas de primer curso (cálculo) y el desarrollo de competencias previsto. La unidad se vinculó al tema matemático de las funciones y se impartió a distintos grupos de estudiantes según dos diseños didácticos diferentes, similares a los utilizados en el proyecto alemán DISUM. Se dividieron en tres grupos 144 estudiantes de primer año de ingeniería del programa curricular ampliado de una gran universidad pública y se les expuso la unidad. Una evaluación empírica de la intervención (con un diseño pre-post-test) mostró un crecimiento significativo de las competencias en todos los grupos, con diferencias sustanciales, dependiendo del diseño didáctico. Se identificarán algunos puntos fuertes y deficiencias de la unidad y se discutirán las implicaciones para la práctica futura.

    • English

      This paper is practice-oriented and reports on a mathematical modelling unit specifically developed for first-year engineering students in a South African context. The main idea with the unit was to foster students’ mathematical modelling competency development. This idea supports an essential goal of mathematics teaching, that is to enable students to solve real - world problems by means of mathematics. The unit consists of five lessons and several tasks, carefully planned to consider students’ mathematical pre-knowledge, the demands of the first-year mathematics (calculus) curriculum and the intended competency development. The unit was linked to the mathematical topic of functions and taught for different groups of students according to two different teaching designs, similar to the designs used in the German DISUM project. 144 first year engineering students from the extended curriculum programme of a large public university were divided in three groups and exposed to the unit. An empirical evaluation of the intervention (with a pre-post-test design) showed a significant competency growth for all groups, with substantial differences, dependent on the teaching design. Some strengths and shortcomings of the unit will be identified and implications for future practice will be discussed.

  • Referencias bibliográficas
    • Blum, W. (2011). Can modelling be taught and learnt? Some answers from empirical research. In G. Kaiser, W. Blum, R. Borromeo Ferri, &...
    • Blum, W. (2015). Quality teaching of mathematical modelling: What do we know, what can we do? In S.J. Cho (Ed.), The Proceedings of the 12th...
    • Blum, W., & Leiß, D. (2007). How do students and teachers deal with modelling problems? In C. Haines, P. Galbraith, W. Blum, & S....
    • Blum, W., & Schukajlow, S. (2018). Selbständiges Lernen mit Modellierungsaufgaben - Untersuchung von Lern¬umgebungen zum Modellieren im...
    • Brown, J. S., Collins, A., & Duguid, P. (1989). Situated cognition and the culture of learning. Educational Researcher, 18, 32-42. https://doi.org/10.3102/0013189X018001032
    • De Villiers, L., & Wessels, D. (2020). Concurrent development of engineering technician and mathematical modelling competencies. In G....
    • Du Plessis, L., & Gerber, D. (2012). Academic preparedness of students: An exploratory study. The journal for transdisciplinary research...
    • Durandt, R. (2018). A strategy for the integration of mathematical modelling into the formal education of mathematics student teachers. Doctoral...
    • Durandt, R., Blum, W., & Lindl, A. (2021). How does the teaching design influence engineering students' learning of mathematical modelling?...
    • Haines, C., Crouch, R., & Davies, J. (2001). Understanding students' modelling skills. In J. Matos, W. Blum, K. Houston, & S....
    • Herget, W., & Torres-Skoumal, M. (2007). Picture (im)perfect mathematics! In W. Blum, P.L. Galbraith, H.-W. Henn, & M. Niss (Eds.)....
    • Hilbert, S., Stadler, M., Lindl, A., Naumann, F., & Bühner, M. (2019). Analyzing longitudinal intervention studies with linear mixed models....
    • Kaiser, G. (2017). The teaching and learning of mathematical modeling. In J. Cai (Ed.), Compendium for Research in Mathematics Education (pp....
    • Schau, C. (2003). Students' attitudes: The 'other' important outcomes in statistics education. In H. Pan, Q. Chen, E. Stern, &...
    • Schau, C., Stevens, J., Dauphinee, T. L., & Del Vecchio, A. (1995). The development and validation of the Survey of Attitudes toward Statistics....
    • Schukajlow, S., Kolter, J., & Blum, W. (2015). Scaffolding mathematical modelling with a solution plan. ZDM: The International Journal...
    • Stender, P., & Kaiser, G. (2016). Fostering modeling competencies for complex situations. In C. Hirsch, & A.R. McDuffie (Eds.), Mathematical...
    • Stewart, J. (2016). Essential calculus. London: Brooks/Cole Cengage Learning.
    • Stewart, J., Redlin, L., & Watson, S. (2012). Precalculus: Mathematics for calculus. London: Brooks/Cole Cengage Learning.
    • Stillman, G. (2019). State of the art on modelling in mathematics education: Lines of inquiry. In G. Stillman, & J. Brown (Eds.), Lines...
    • Niss, M., & Blum, W. (2020). The Teaching and Learning of Mathematical Modelling. London: Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315189314
    • Plath, J., & Leiß, D. (2018). The impact of linguistic complexity on the solution of math¬ematical modelling tasks. ZDM: The International...
    • Pollak, H. (1979). The interaction between mathematics and other school subjects. In: UNESCO (Ed.), New Trends in Mathematics Teaching IV...
    • Reddy, V., Winnaar, L., Juan, A., Arends, F., Harvey, J., Hannan, S., Namome, C., Sekhejane, P., & Zulu, N. (2020). TIMSS 2019: Highlights...
    • Vorhölter, K., Krüger, A., & Wendt, L. (2019). Metacognition in mathematical modeling: An overview. In S. A. Chamberlin, & B. Sriraman...

Fundación Dialnet

Mi Documat

Opciones de artículo

Opciones de compartir

Opciones de entorno