Ir al contenido

Documat


Case Study on Students’ Mathematical Modelling Processes considering the Achievement Level

  • Ostkirchen, Friederike [1] ; Greefrath, Gilbert [1]
    1. [1] University of Muenster
  • Localización: Modelling in Science Education and Learning, ISSN-e 1988-3145, Vol. 15, Nº. 1, 2022, págs. 137-150
  • Idioma: inglés
  • DOI: 10.4995/msel.2022.16506
  • Títulos paralelos:
    • Estudio de caso sobre los procesos de modelización matemática de los estudiantes teniendo en cuenta el nivel de rendimiento
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      La heterogeneidad puede tenerse en cuenta en el aula mediante el uso de tareas de autodiferenciación. En este sentido, desde el punto de vista matemático-didáctico, las tareas de modelización tienen un interés especial. El artí­culo se centra en la dimensión de heterogeneidad del rendimiento matemático y la competencia de modelización de los alumnos de 15 años. Se describirán los primeros resultados de un estudio de caso en el que se analiza en qué medida los procesos de una tarea de modelización varí­an con respecto al aspecto de los niveles de rendimiento.

    • English

      Heterogeneity can be taken into account in the classroom by using self-differentiating tasks. From a mathematical-didactic point of view, modelling tasks are of particular interest in this regard because of this. The paper focuses on the heterogeneity dimension of mathematical achievement and modelling competence of 15-year-old students. First results of a case study will be described in how far the processes of a modelling task vary with regard to the aspect of achievement levels.

  • Referencias bibliográficas
    • Achmetli, K., & Schukajlow, S. (2019). Multiple Solutions, The Experience of Competence, and Interest. In M. S. Hannula, G. C. Leder,...
    • Bergman Ärlebäck, J., & Bergsten, C. (2010). On the Use of Realistic Fermi Problems in Introducing Mathematical Modelling in Upper Secondary...
    • Blum, W. & Leiß, D. (2007). How do students and teachers deal with mathematical modelling problems? The example sugarloaf and the DISUM...
    • Borromeo Ferri, R. (2006). Theoretical and empirical differentiations of phases in the modelling process. ZDM, 38(2), 86-95. https://doi.org/10.1007/BF02655883
    • Borromeo Ferri, R. (2007). Personal experiences and extra-mathematical knowledge as an influence factor on modelling routes of pupils. In...
    • Borromeo Ferri, R. (2018). Learning How to Teach Mathematical Modeling in School and Teacher Education. Cham: Springer International Publishing....
    • Büchter, A. & Leuders, T. (2005). Mathematikaufgaben selbst entwickeln. Lernen fördern - Leistung überprüfen. Berlin: Cornelsen Scriptor
    • Cohen, J. (1968). Weighted kappa: Nominal scale agreement provision for scaled disagreement or partial credit. Psychological Bulletin, 70(4),...
    • https://doi.org/10.1037/h0026256
    • Kaiser, G. (2007). Modelling and Modelling Competencies in School. In C. R. Haines, P. L. Galbraith, W. Blum, & S. Khan (Eds.), Mathematical...
    • Maaß, K. (2005). Barriers and opportunities for the integration of modelling in mathematics classes: Results of an empirical study. Teaching...
    • Maaß, K. (2007). Mathematisches Modellieren. Aufgaben für die Sekundarstufe I. Berlin: Cornelsen Scriptor.
    • Maaß, K. (2010). Classification Scheme for Modelling Tasks. Journal für Mathematik-Didaktik, 31(2), S. 285-311. https://doi.org/10.1007/s13138-010-0010-2
    • Mayring, P. (2014). Qualitative content analysis: theoretical foundation, basic procedures and software solution. Klagenfurt. Retrieved August...
    • Ministerium für Schule und Weiterbildung des Landes Nordrhein-Westfalen (2016). Kerncurriculum für Lehrämter in den Zentren für schulpraktische...
    • Niss, M., Blum, W., & Galbraith, P. (2007). Introduction. In W. Blum, P.L. Galbraith, H.-W. Henn & M. Niss (Eds.), Modelling and applications...
    • Reusser, K., Pauli, C. & Waldis, M. (Eds.) (2010): Unterrichtsgestaltung und Unterrichtsqualität - Ergebnisse einer internationalen und...
    • Reilly, E. (2017). Developing a Mathematical Modelling Task for All Students. In G. A. Stillman, W. Blum, & G. Kaiser (Eds.), Mathematical...
    • Reit, X.-R., & Ludwig, M. (2015). An Approach to Theory Based Modelling Tasks. In G. A. Stillman, W. Blum, & M. Salett Biembengut...
    • Scherer, P. & Krauthausen, G. (2010). Natural Differentiation in mathematics - the NaDiMa project. Panama-Post, 29(3), 14-16. https://doi.org/10.1007/978-3-642-13990-1_3
    • Schnell, S., & Prediger, S. (2017). Mathematics Enrichment for All - Noticing and Enhancing Mathematical Potentials of Underprivileged...
    • Scott-Wilson, R., Wessels, D. C. J., Wessels, H. M., & Swart, E. (2017). The Hidden Benefits of Mathematical Modelling for Students with...
    • Shade, D. D. (1991). Developmentally appropriate software. Day Care & Early Education, 18(4), 34-36. https://doi.org/10.1007/BF01617296
    • Staples, M. E. (2008). Promoting student collaboration in a detracked, heterogeneous secondary mathematics classroom. Journal of Mathematics...
    • Stender, P., & Kaiser, G. (2015). Scaffolding in complex modelling situations. ZDM, 47(7), 1255-1267. https://doi.org/10.1007/s11858-015-0741-0
    • Schmidt, S., Ennemoser, M. & Krajewski, K. (2013). DEMAT 9. Deutscher Mathematiktest für neunte Klassen. Göttingen: Hogrefe Verlag.
    • Siller, H.-S., & Greefrath, G. (2020). Modelling Tasks in Central Examinations Based on the Example of Austria. In G. Stillman, G. Kaiser,...
    • Westfälische Nachrichten (2014): Aktion der Werbegemeinschaft. Es weihnachtet vorm Rathaus. Beitrag in den Westfälischen Nachrichten vom 24.11.2014....

Fundación Dialnet

Mi Documat

Opciones de artículo

Opciones de compartir

Opciones de entorno