Ir al contenido

Documat


Factors associated with the results of the evaluation of Saber-Pro Competencies in the municipality of Sincelejo, Sucre in the period 2017.

  • Autores: Rafael Roberto Ruiz Escorcia, Maryan Rivas Mendez, Greisy Paola Morillo
  • Localización: MATUA: Revista de matemática de la universidad del Atlántico, ISSN-e 2389-7422, Vol. 7, Nº. 1, 2020 (Ejemplar dedicado a: Revista MATUA), págs. 52-61
  • Idioma: inglés
  • Títulos paralelos:
    • Factores asociados a los resultados de la evaluación de Competencias Saber-Pro en el municipio de Sincelejo, Sucre en el periodo 2017.
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      El presente estudio tiene como objetivo analizar los factores socioeconómicos relacionados con el desempeño académico o resultados de las evaluaciones de los estudiantes de Sincelejo, los cuales presentaron las pruebas Saber Pro en el periodo del 2017. Para su análisis se tomó la base de datos del ICFES, a través de este se escogió la población de Sincelejo y se realizaron tablas de frecuencias y graficas que permitieron observar como se ve afectado el puntaje global por factores socioeconómicos u otros. A partir de ello se concluye que, el nivel o status socio-económico afecta significativamente el desarrollo de las capacidades, así mismo se observó que la motivación financiera de los padres para satisfacer las necesidades del estudiante permite aumentar el rendimiento académico.

    • English

      The present study aims to analyze the socioeconomic factors related to the academic performance of Sincelejo students, who presented the Saber Pro tests in the period of 2017. For its analysis the ICFES database was taken, through this the population of Sincelejo was chosen and tables of frequencies and graphs were made that allowed observing how the global score is affected by socioeconomic or other factors. From this it is concluded that, the socioeconomic level significantly affects the development of skills, likewise it was observed that the financial motivation of the parents to meet the needs of the student allows to increase the academic performance.

  • Referencias bibliográficas
    • Referencias [1] MEN (2010), Ministry of National Education, Decree No. 869: Regulating State Examination of Middle Education, ICFES SABER...
    • [2] MEN (2008), To board No. 44 January-March. Available at the link http://www.mineducacion.gov.co/1621/article-162342.html
    • [3] Cortés, S. G., Piñeros, C. A., (2015). Examination of the qualityof higher education saber pro: Socio factors ofemographic in performance...
    • [4] Gimeno Sacristán,J., et. al., (2008). Educating for skills, what's new? Madrid: Morata Editions. pp.196-219 Available at http://biblioteca2.ucab.edu.ve/anexos/biblioteca/marc/texto/AAR5249_3.pdf#page=196
    • [5] Jury Valencia F., (2009). The Skills Approach: A Critical Perspective for Education. Complutense Journal of Education. Vol. 20 No. 2....
    • [6] Gil F.A et. al., (2013). Impact of medical faculties and students on results in the National Higher Education Quality Test (SABER PRO)....
    • [7] Ruiz R. R et.al., (2018) Analysis of main components applied to the Colombian state test Saber 11. Spaces Magazine. Vol. 39. Not 10. ...
    • [8] Lascarro C. , Angulo G., (2016). Informe results know pro –generic tests 2015 –faculty of chemistry and pharmacy. University of the Atlantic....
    • [9] Valens M., (2007). Quality of higher education in Colombia: a multilevel analysis based on the ECAES economy 2004. Society and Economics...
    • [10] Chestnut E et. al., (2008). Analysis of the factors associated with student desertation in Higher Education: a case study. Journal of...
    • [11] Nolberto V. A., Ponce M. E., (2008) Applied Inferential Statistics. National University of San Marcos. Available at the link http://www.academia.edu/21780512/Violeta_Alicia_Nolberto_Sifuentes...
    • [12] Icfes. National Report: results know pro 2012-2015. Available at the http://www2.icfes.gov.co/docman/investigadores-y-estudiantes-de-posgrado/informes-de-resultados-evaluaciones-nacionales/informes-de-saber-pro/2684-informe-nacional-de-resultados-saber-pro-2012-2015/file?force-download=1.

Fundación Dialnet

Mi Documat

Opciones de artículo

Opciones de compartir

Opciones de entorno