Ir al contenido

Documat


Jocs d’estratègia i el currículum escolar

  • Autores: Guido Angelo Ramellini
  • Localización: NouBiaix: revista de la FEEMCAT i la SCM, ISSN-e 2014-7104, ISSN 1133-4282, Nº. 34, 2014, págs. 32-40
  • Idioma: catalán
  • Enlaces
  • Resumen
    • English

      The competence approach to teaching mathematics opens up a new space for the educational use of strategy games. They can contribute to the development of the four dimensions mentioned in documents from the Department of Education of the Generalitat de Catalunya: Problem Solving, Reasoning and Proof, Connections and Communication, and Representation.

      Strategy games respond to the challenge of providing activities within any student’s reach. They also offer an opportunity to build a learning path tailored to their own interests and abilities.

      Furthermore, through three games (Hanoi Towers, Frogs and Toads, and Form and Value), the article examines the mathematics hidden under a deceptively simple and fun approach. We think it is interesting to give teachers and students the opportunity to go more deeply into the content and autonomously discover the pleasure of research.

    • català

      L’enfocament competencial de l’ensenyament de les matemàtiques obre un nou espai per a la utilització didàctica dels jocs d’estratègia, que poden contribuir al desenvolupament de les quatre dimensions indicades en els documents del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya: Resolució de problemes, Raonament i Prova, Connexions i Comunicació, i Representació.

      Els jocs d’estratègia responen també al repte de treballar materials que estiguin a l’abast de tota mena d’alumnat i de permetre que cadascú pugui construir-se un recorregut d’aprenentatge coherent amb els seus interessos i la seva capacitat.

      Partint de tres exemples (Torres d’Hanoi, Granotes i Gripaus i Joc de les Fitxes), l’article analitza també les matemàtiques que estan amagades a sota d’un apropament lúdic i aparentment senzill.

      Pensem que és interessant donar a professorat i alumnat ocasions per a profunditzar autònomament els continguts i descobrir el plaer de la investigació.

  • Referencias bibliográficas
    • Departament d’Educació (2013): http://www20.gencat.cat/docs/Educacio/Home/Departament /Publicacions/Col_leccions/Competencies_basiques/competencies_mates_primaria.pdf; http://www20.gencat.cat/docs/Educacio/Home/Departament/Publicacions/Col_leccions/ Competencies_basiques/competencies_mates_ESO.pdf
    • Balbuena, L. (2006). Las Torres de Hanoi y el Mandato de Brahma. Sigma, 28, 83-94.
    • Recerca en acció (2011). Matemàtiques a la vista. http://www.recercaenaccio.cat/agaur_reac/ AppJava/ca/diari/20120110-missatge-1-les-.jsp.
    • Diversos autors. (2003). Ranas y Sapos. Dins Juegos de Ingenio (fitxa 34). Barcelona: OrbisFabbri.
    • Du Satoy, M. (2012). El secreto de la racha ganadora. Dins Los mi5terios de los númer6s (p. 192-196). Barcelona: Acantilado.

Fundación Dialnet

Mi Documat

Opciones de artículo

Opciones de compartir

Opciones de entorno