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Resumen de Introduciendo la geografía en el círculo de las ciencias cognitivas (a modo de ensayo experimental)

Constancio de Castro Aguirre, Joaquín Bosque Sendra Árbol académico

  • español

    Este es un trabajo de doble intención. De un lado introducimos la Geografía en el círculo activo de las Ciencias Cognitivas. Se trata de una corriente que involucra un conjunto de disciplinas tales como Psicología, Lingüística, Filosofía, Ciencias de la Computación, Neurociencias... según reza el icono emblemático con que se proclama la Cognitive Science Society en USA. En este sentido el trabajo presenta a modo de ensayo un método experimental por el que introducimos una vía de representación mental de las realidades geográficas. De otro lado el diseño que se pone en práctica alienta un debate acerca de los límites en la utilización de los SIG en los estudios geográficos.

  • English

    The present days witness an increasing role of the cognitive sciences. The actual paper shows an active membership of geography within this environment raising some controversial issues regarding the GIS. The first step of our presentation involves geography as a cognitive process dealing with the everyday business. Our raw material will consist of usual pieces in our daily communication, that is, the customary lexicon for countries in the European Union. This lexicon constitutes a kind of social memory in the idiomatic community in the sense that every person belonging to this community possess a vocabulary as a social ownership. The research approaches how the associative structure of this lexicon is builded in the social memory. Data sorting techniques have been borrowed from the psycholinguistic field; an exploratory pattern analysis has been applied to data and a visualization method is brought forward. The ending result of the step shows how an image of Europe is summed up within a certain idiomatic community. It opens the hypothesis that different readings of Europe can be realized from different languages. The second step of our presentation regards the actual GIS structure as a source of theoretical inconveniences for the cognitive approach in Geography.


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