Ir al contenido

Documat


La Memòria Històrica en l’Ensenyament Científic Contextualitzat

  • Puig, Pere [1] ; Cantero, Beatriz [1]
    1. [1] Universitat Autònoma de Barcelona

      Universitat Autònoma de Barcelona

      Barcelona, España

  • Localización: Ciències: revista del professorat de ciències de primària i secundària, ISSN-e 1699-6712, Nº. 41, 2020 (Ejemplar dedicado a: Octubre), págs. 9-21
  • Idioma: catalán
  • DOI: 10.5565/rev/ciencies.437
  • Títulos paralelos:
    • Historical Memory in Contextualized Scientific Education
  • Enlaces
  • Resumen
    • English

      Teaching science in secondary school needs contextualizing tools in order to facilitate student learning. Interdisciplinary work is an exceptional teaching tool, but it needs a backbone that leads to the synergy of the involved subjects. Historical Memory can be used in the contextualization of the scientific subjects of Chemistry and Biology together with History and the subject of Culture and Ethical Values. This article presents a didactic innovation activity involving the use of three different languages and a holistic approach to teach and learn concepts such as chemical bond, formation of esters, DNA structure, and identification of missing persons. The design of the proposal allows students to solve practical cases of missing persons from the Spanish Civil War and listen and dialogue with journalists, scientists and human rights activists.

    • català

      L’ensenyament de coneixements científics a l’ESO necessita eines contextualitzadores per a facilitar l’aprenentatge de l’alumnat. El treballs interdisciplinaris són una eina didàctica excepcional, però necessiten d’un eix vertebrador que condueixi la sinergia de les matèries implicades. Un dels fils conductors que permet contextualitzar amb facilitat les matèries científiques de Química i Biologia juntament amb la Història i l’assignatura de Cultura i Valors Ètics és la Memòria Històrica. En aquest article es presenta una programació d’innovació didàctica amb l’estructura d’un treball globalitzador interdisciplinari que facilita que l’alumnat pugui treballar en tres idiomes diferents i de manera holística un conjunt de conceptes com l’enllaç químic, la formació dels èsters, l’estructura de l’ADN i la identificació de desapareguts. El disseny de la proposta també permet que l’alumnat pugui solucionar casos pràctics de desapareguts de la Guerra Civil i que pugui escoltar i dialogar amb periodistes, científics i activistes pels drets humans.

  • Referencias bibliográficas
    • Akkerman, S. F., and A. Bakker. 2011. “Boundary Crossing and Boundary Objects.” Review of Educational Research 81: 132–169. doi:10.3102/0034654311404435.
    • Almasi, J. F. 2016. “Crossing Boundaries in Literacy Research: Challenges and Opportunities.” Literacy Research: Theory, Method, and Practice,...
    • Bender K, Schneider PM, Rittner C. Application of mtDNA sequence analysis in forensic casework for the identification of human remains. Forensic...
    • Boix Mansilla, V., W. C. Miller, and H. Gardner. 2000. “On Disciplinary Lenses and Interdisciplinary Work.” In Interdisciplinary Curriculum:...
    • Castán Broto, V., M. Gislason, and M.-H. Ehlers. 2009. “Practising Interdisciplinarity in the Interplay Between Disciplines: Experiences of...
    • Castanyer G, 2018. Noves mirades a secundària. Especial Criatures, diari ara. Noves mirades a secundària. https://criatures.ara.cat/escola/Noves-secundaria-Idear-concepte-connectats_0_2013398652.html
    • Díez E, 2019. La memòria històrica invisibilitzada a l'educació. Catalunya plural. 05/04/2019. https://catalunyaplural.cat/ca/la-memoria-historica-invisibilitzada-a-leducacio/
    • Ellis, Arthur K; Stuen, Carol J. (1998). The Interdisciplinary Curriculum. Larchmont, NY: Eye On Education. p. 174.
    • Entrena S. Treball Globalitzador Interdisciplinari de 1r d'ESO a l'Escola Virolai. Premis Baldiri Reixac, Projectes 2017-2018. http://www.jverdaguer.org/jsmedia/escola/premis/7_virolai.pdf
    • Gantogtokh, O., and K. M. Quinlan. 2017. “Challenges of Designing Interdisciplinary Postgraduate Curricula: Case Studies of Interdisciplinary...
    • Izquierdo M. 2004. Un nuevo enfoque de la enseñanza de la química: Contextualizar y modelizar. Anales de la Asociación Química Argentina.
    • Izquierdo M, Espinet M, Garcia MP, Pujol RM, Sanmartí N. Caracterización y fundamentación de la ciencia escolar. Enseñanza de las Ciencias,...
    • Menken, S., and M. Keestra, eds. 2016. An Introduction to Interdisciplinary Research. Amsterdam UniversityPress. Nature 2015. Interdisciplinarity....
    • Lam, J. C. K., R. M. Walker, and P. Hills. 2014. “Interdisciplinarity in Sustainability Studies: A Review.” Sustainable Development 22 (3):...
    • Repko, A. 2007. “Integrating Interdisciplinarity: How the Theories of Common Ground and Cognitive Interdisciplinarity Are Informing the Debate...
    • Repko, A. F., R. Szostak, and M. P. Buchberger. 2013. Introduction to Interdisciplinary Studies. Sage. https://studysites.uk. sagepub.com/repkointrois/study/chapter.htm.
    • Spelt, E. J. H., H. J. A. Biemans, H. Tobi, A. Luning, and M. Mulder. 2009. “Teaching and Learning in Interdisciplinary Higher Education:...
    • White, RT. 1994. Dimensions of content. Fensham, Gunstone and White (editors). The content of science 25-26. London. Washington. The Falmer...

Fundación Dialnet

Mi Documat

Opciones de artículo

Opciones de compartir

Opciones de entorno