The objective of this study was to determine the de gree of association between the types of intelligen ces and the academic performance of the students in the area of mathematics. To this end, an intentional sample of 539 students of primary basic education of four public educational institutions of the city of Cúcuta, Colombia was formed. The instrument cho sen was McKenzie’s multiple intelligences detection questionnaire, which was applied collectively in the classroom. In addition, scores were obtained from the first three academic periods in the mathematics area of the students themselves. These data were submi tted to univariate descriptive statistical analysis and correlations with non-parametric statisticians. The re sults obtained highlight the significant relationship between the degree of logical-mathematical intelli gence and academic performance in mathematics, which corroborates the findings of previous Latin American studies and the fundamentals of the model of Gardner
El objetivo de este trabajo fue determinar el grado de asociación existente entre los tipos de inteligencias y el rendimiento académico de los estudiantes en el área de matemáticas. Para ello, se conformó una muestra intencional de 539 estudiantes de educación básica primaria de cuatro instituciones educativas públicas de la ciudad de Cúcuta, Colombia. El instrumento elegido fue el cuestionario de detección de inteligencias múltiples de McKenzie (1999), el cual fue aplicado colectivamente en el aula. Además, se obtuvieron las calificaciones de los tres primeros periodos académicos en el área de matemáticas de los mismos estudiantes. Estos datos se sometieron a análisis estadístico descriptivo univariante y de correlaciones con estadísticos no paramétricos. Los resultados obtenidos destacan la relación significativa existente entre el grado de inteligencia lógico-matemática y el rendimiento académico en matemáticas, lo que corrobora los hallazgos de estudios latinoamericanos previos y los fundamentos del modelo de Gardner.
© 2008-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados