Eva Patricia Fernández Manzano, María Isabel González Vasco
Massive data collection and analysis is at the heart of many business models today. New technologies allow for fine-grained recommendation systems that help companies make accurate market predictions while also providing clients with highly personalized services. Because of this, extreme care must be taken when it comes to storing and managing personal (often highly sensitive) information. In this paper we focus on the influence of big data management in media business content platforms, mainly in well-known OTT (Over the Top) services. In addition, we comment on the implications of data management in social networks. We discuss the privacy and security risks associated with this novel scenario, and briefly comment on tools that aid in securing the privacy of business intelligence within this context.
La gestión y análisis de datos masivos es la base de muchos modelos de negocio tecnológicos. Algunos de ellos ofrecen recomendaciones detalladas que ayudan a las empresas a identificar predicciones de consumo, lo que se traduce en una oferta de servicios altamente personalizados hacia los clientes. En este proceso resulta vital extremar el cuidado tanto en el almacenaje, como en la gestión de datos personales (en ocasiones información altamente sensible). Este artículo pone el foco en la influencia del uso del big data en el marco de la producción y distribución de contenidos audiovisuales, concretamente en las plataformas denominadas OTT, así como en las redes sociales. Para ello se analizan los riesgos que surgen respecto a la privacidad y seguridad del usuario, identificando además determinadas aplicaciones útiles que preservan y protegen a los usuarios.
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