Ir al contenido

Documat


Concepciones erróneas en matemáticas. Revisión y evaluación de las investigaciones

  • Autores: José del Río Sánchez
  • Localización: Educar, ISSN-e 2014-8801, ISSN 0211-819X, Nº 17, 1990 (Ejemplar dedicado a: Didáctica de las matemáticas y de las ciencias), págs. 205-219
  • Idioma: español
  • DOI: 10.5565/rev/educar.525
  • Títulos paralelos:
    • Erroneous conceptions in mathematics. Review and evaluation of research
    • Concepcions errònies en matemàtiques. Revisió i avaluació de les investigacions
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      En este artículo se revisan las investigaciones sobre las concepciones erróneas que poseen los estudiantes de Enseñanza Primaria y Enseñanza Secundaria acerca de los principales temas del curriculum de matemáticas. Se evalúan y se formulan sugerencias para posteriores trabajos.

    • català

      En aquest article es revisen les investigacions sobre les concepcions errònies que posseeixen els estudiants d'Ensenyament Primari i Ensenyament Secundari sobre els principals temes del currículum de matemàtiques. S'avaluen i es formulen suggeriments per a posteriors treballs.

    • English

      This article examines research in to the erroneous conceptions the students in Primary and Secondary Education have about the principal subjects in the mathematics programme. These conceptions are evaluated and suggestions are made for further studies.

  • Referencias bibliográficas
    • ALLWOOD, C.M. (tuse of knowledge and error detection when solving statistical problems)), en Vermandel (Ed.): Proceeding of the sixth Znternational...
    • ARTIGUE, M.; VIENNOT, L. ((Some aspects of student's conceptions and difficulties about differentials)) en NOVAK, J. (Ed.): Misconceptions...
    • BELL, A. cil'reating Student Misconceptions)). Australian Mathematics Teacher, 38(3) 11-13. 1982.
    • BELL, A. ((Shell Center for Mathematical Educations: Estudios de enseñanza por diagn6stico~. Enseñanza de las Ciencias, 4(1), pp. 86-89. 1986a.
    • BELL, A. ((Enseñanza por diagnostico. Algunos problemas sobre números enteros)). Enseñanza de las Ciencias, 4(3), pp. 199-208. 1986b.
    • BLL, A.; BREKKE, G.; SWAN, M. ((Diagnostic Teaching)). Mathematics Teaching, 119, 56-59. 1987.
    • BOOTH, L.R. ((Developing a teaching module in beginning Algebra)), en A. Vermandel (Ed.), Proceedings of the Sixth Znternational Conference...
    • BORASI, R. ((Errors in the Enumeration of Infinite Sets)). Focus on Learning Problems in Mathematics, 7(3-4), pp. 77-89. 1985.
    • CLEMENT, J. y otros. Adolescents' Graphing Skills: A Descriptive Analysis. Technical Education Research Center, Cambridge, Mass. 1985.
    • CLEMENTS, M.A.; DEL CAMPO, G. ((Fractional understanding of fractions: Variations in children's understanding of fractional concepts,...
    • CLOSE, G.S. Children's Understanding of Angle ut the Primary/Secondary Transfer Stage. Polytechnic of the South Bank, London (England)....
    • DEL Rio, S. J. ccZdeas previas en matematicas: una investigación sobre las cónicass Studia Paedagogica, 21, 59-96. 1989.
    • ERNEST, P. ((Mathematical Induction: A Pedagogical Discussion)). Educational Studies in Mathematics, 15(2) 173-89. 1984.
    • FOXMAN, D.; RUDDOCK, G. ((Concepts and Skills: Line Symmetry and Angle)). Mathematics in School, 13, 9-13. 1984.
    • GRUPO AZARQUIEL. ((Análisis de 10s errores en la adquisici6n de 10s conceptos matemáticas)) en A. Alvárez (comp.): Psicologia y Educación....
    • HART, K.M. (ed.) Children's Understanding of Mathematics 11-16, Murray, Londres, 1981.
    • HELM, H.; NOVAK, J. (Ed.). Misconceptions in Science and Mathematics. Proceedings of the Znternational Seminar (Cornell University, Ithaca,...
    • HERSHKOWITZ, R. cmhe acquisition of concepts and misconceptions in basic Geometry or when ((a little learing is dangerous thingn, en NOVAK,...
    • HIRSTEIN, J.; LAMB, CH.; OSBORNE, A. ((Student Misconceptions About Area Measure)). The Aritmetic Teacher, 25(6), 10-16. 1978.
    • KAVETT, H.; PHILLIS, F. ((Square Dealign)). School Science and Mathematics, 78 (3 , 419-24. 1978.
    • LAMB CH.E.; HIRSTEIN, J.J. ctPoint Counting in Measurement -orWhat It the Unit?)). School Science and Mathematics, 79 (2) 168-71. 1979.
    • MEDECI, D.; SPERANZA, F.; VIGHI, P. ((Sobre la formacidn de 10s conceptos geométricos y sobre el lCxico geornétrico)). Enseñanza de las Ciencias,...
    • MORENO, A. y otros. ((Un redondel con muchas cosas dentro. Eso es un conjunta)) Znfancia y aprendizaje, 30, 69-79. 1985.
    • NOVAK, J.D. Misconceptions and Educational Strategies in Science and Mathematics. Proceedings of the Znternational Seminar (2nd, Ithaca, New...
    • OPPENHEIM, J.R. ((Patterns of Mathematical misconceptions as revealed on test of Algebra readiness)), en NOVAK, J. (Ed.): Misconceptions and...
    • ORTON, A. astudent's Understanding of Integration)). Educational Studies in Mathematics, 14(1), 1-18. 1983a.
    • ORTON, A. ((Student's Understanding of Differentiation)). Educational Studies in Mathematics, 14(3), 235-50. 1983b.
    • SELDEN, A.; SELDEN, J. ((Errors and Misconceptions in College level Theorem provingn, en NOVAK, J. (Ed.): Misconceptions and Educational Strategies...
    • SHAUGHNESSY, J.M. «Misconceptions of probability: frorn systernatic errors to systernatic experiments and decision)), en Eaching Statistics...
    • SHAUGHENESSY, J.M. «Misconceptions of probability, systernatic and other-wise; teaching probability and statistics so as to overcorne some...
    • SWAN, M. El lenguaje de funciones y gráficas. Universidad del País Vasco, Servicio Editorial, Bilbao, 1989.
    • TATSUOKA, K.K. Analysis of Errors in Fraction Addition and Subtraction Problems. Final Report. National Inst. of Education, Washington, D.C....
    • VINNER, S.; ZUR, CH. «Some aspects of Geornetry as a Deductive Systern in High School Studentsn, en NOVAK, J. (Ed.): Misconceptions and Educational...
    • WOOD\VARD, E. ((Heidi's Misconception about Area and Perirneter)). School Science and Mathematics, 82(4) 332-334. 1982.
    • WOODWARD, E.; BYRD, F. «Ares: Included Topic, Neglected Concept)). School Science and Mathematics, 83 (4), (343-347).

Fundación Dialnet

Mi Documat

Opciones de artículo

Opciones de compartir

Opciones de entorno