Ir al contenido

Documat


Construction and Evaluation of Scenarios as a Learning Strategy through Modelling-Simulation

  • Autores: Juan Luis Peñaloza Figueroa, Carmen Vargas Pérez
  • Localización: Multidisciplinary Journal for Education, Social and Technological Sciences, ISSN-e 2341-2593, Vol. 2, Nº. 1, 2015, págs. 40-62
  • Idioma: inglés
  • DOI: 10.4995/muse.2015.2245
  • Enlaces
  • Resumen
    • From a systemic perspective and in the context of an increasing generalization in the use of new technologies and the change in the educational paradigm -which emphasizes guided and autonomous learning-, the learning strategy should be routed to join logical reasoning and instrumental skills (software). The inclusion of new computing and communication resources to the learning process turns them into teaching tools, which makes it possible to organize the teaching and learning process in a different way. The design of these new scenarios of study has important implications to the way information is processed, to the different levels of learning (descriptive, explanatory or analytical ones) and to the way knowledge is acquired and evaluated. In addition, that design takes into account the greater student-content, student-student and student-teacher interactivities, always emphasizing guided independent learning. Thus, the construction, analysis and evaluation of scenarios through models and simulation are the strategy that best suits the current learning style followed by students.

  • Referencias bibliográficas
    • Acero, V., et. al. (2011). ¿Cualitativo o cuantitativo? Esa no es la cuestión: un método para el desarrollo de hipótesis dinámicas. IX Congreso...
    • Andaloro, G., et al (1991). Modelling in physics teaching: the role of computer simulation. Int. J. Science Education, No. 13(3), pp. 243-254....
    • Andrade, H., et. al. (2009). Framework para el desarrollo de ambientes software de aprendizaje y toma de decisiones con modelos en dinámica...
    • Bertrand de Jouvenel (1967). The Art of conjecture. Editor Basic Books. Michigan University.
    • Blomhφj, M. (2004). Modelización matemática: una teoría para la práctica. Revista de Matemáticas Vol. 23. 2. pp. 20-35, Universidad Nacional...
    • Bouciguez, M.J. et. al. (2010). Ambientes virtuales altamente interactivos para el aprendizaje de ciencias en contextos educativos. WICC 2010...
    • Braun, W. (2002). The system archetypes. The Systems Modeling Workbook, W. Braun, Ed.
    • Coyle, G. (2000). Qualitative and quantitative modelling in system dynamics: some research questions. System Dynamics Review, vol. 16, pp....
    • Forrester, Nathan (1983). Eigenvalue analysis of dominant feedback loops. 1st International Conference of the System Dynamics Society, Chestnut...
    • Gilbert, J.K. (2004). Models and modelling: routes to more authentic science education. International Journal of Science and Mathematics Education,...
    • Godet, M. (1991). From anticipation to action. A handbook of strategic prospective. Unesco Publishing. Spanish version: De la anticipación...
    • Godet, M. and Durance, P. (2011). La Prospectiva estratégica: para las empresas y los territorios. Dunod and UNESCO 2011.
    • Gómez, D., et. al. (2009). Definición sistémica y simulación dinámica de escenarios: aplicación a la economía colombiana 2002-2007. Resource...
    • Guilhou, X. and Lagadec, P. (2002). La fin du risque zero. Eyrolles, Editions d'Organisation. France.
    • Hadad, G. D. S. (2007). Uso de escenarios en la derivación de software. PhD. Dissertation. Facultad de Ciencias Exactas. Universidad Nacional...
    • Hestenes, D (1987). How the brain works: the next great scientific revolution. In: C.R. Smith and G.J. Erickson (eds.), Maximum Entropy and...
    • Huang, J. et al. (2010). An extension of loop deactivation in the behavioural method. 28th International Conference of the System Dynamics...
    • Kahn, H. and Wiener, A. (1967). The year 2000: a framework for speculation on the next thirty-three years. MacMillan. ISBN 0-02-560440-6.
    • Krajcik, J., et. al. (2000). Un andamiaje de herramientas tecnológicas para promover la enseñanza y el aprendizaje de ciencias. In C. Dede...
    • Lakatos, I. (1976). Proofs and refutations. Cambridge: Cambridge University Press. ISBN 0-521-29038-4 http://dx.doi.org/10.1017/CBO9781139171472
    • Lakatos, I. (1978). The methodology of scientific research programmes. Philosophical Papers Volume 1. Cambridge: Cambridge University Press....
    • Law, A. M. and W. D. Kelton. (1999). Simulation modeling and analysis. Third Edition, McGraw-Hill, New York (December).
    • Medina Vásquez, J. and Ortegón, E. (1997). Prospectiva: construcción social del futuro, Instituto Latinoamericano de Planificación Económica...
    • Peñaloza Figueroa J.L. and Vargas Pérez, C. (2006). (http://orcid.org/0000-0001-9109-7247 and http://orcid.org/0000-0002-2905-4569) ¿Qué debe...
    • Peñaloza Figueroa J.L. and Vargas Pérez, C. (2009). (http://orcid.org/0000-0001-9109-7247 and http://orcid.org/0000-0002-2905-4569). Acquisition...
    • Peñaloza Figueroa J.L. and Vargas Pérez, C. (2010) (http://orcid.org/0000-0001-9109-7247 and http://orcid.org/0000-0002-2905-4569). Numeric...
    • Peñaloza Figueroa J.L. and Vargas Pérez, C. (2013). (http://orcid.org/0000-0001-9109-7247 and http://orcid.org/0000-0002-2905-4569). Modeling...
    • Prigogyne, LL. (1997). El fin de las certidumbres, Taurus. Madrid.
    • Popper, K R, (1972). Objective knowledge: an evolutionary approach, Oxford-Clarendon Press.
    • Popper, K.(1934). The logic of scientific discovery. New York: Routledge, 2009. ISBN 10 0-415-27843-0.
    • Popper, K. (1934). La lógica de la investigación científica. Translated by Víctor Sánchez de Zavala (1ª edición). Madrid: Editorial Tecnos,...
    • Schoemaker. Paul J.H. (1995), “Scenario planning: a tool for strategic thinking”, in: Sloan Management Review, Winter
    • Sterman, J. (2000). Business dynamics. Systems thinking and modeling for a complex World. Boston, MA, USA.
    • Stewart, James, Lothar Redlin. y Saleem, Watson (2007). Precálculo, Matemáticas para el cálculo. 5th. Ed., Cengage Learning.
    • Vargas Pérez, C. and Peñaloza Figueroa J.L. (2013). (http://orcid.org/0000-0001-9109-7247 and http://orcid.org/0000-0002-2905-4569). Modeling...
    • Villa O., et. al. (2007). El proceso de modelación matemática en las aulas escolares. A propósito de los 10 años de su inclusión en los lineamientos...

Fundación Dialnet

Mi Documat

Opciones de artículo

Opciones de compartir

Opciones de entorno