Ir al contenido

Documat


Valoración del nivel de conocimientos y su adecuación en materia de RCP en el personal sanitario de los servicios de urgencias hospitalarios de la Comunidad Autónoma de la Región de Murcia

  • Sánchez García, Ana Belén [1] ; Fernández Alemán, José Luis [2] ; Alonso Pérez, Nuria [3] ; Hernandez Hernández, Isabel [1] ; Navarro Valverde, Raquel [1] ; Rosillo Castro, Daniela [1]
    1. [1] Hospital General Universitario Reina Sofía

      Hospital General Universitario Reina Sofía

      Murcia, España

    2. [2] Universidad de Murcia

      Universidad de Murcia

      Murcia, España

    3. [3] Ayuntamiento Pilar de la Horadada
  • Localización: Enfermería global: revista electrónica trimestral de enfermería, ISSN-e 1695-6141, Vol. 14, Nº. 3, 2015, págs. 230-245
  • Idioma: español
  • DOI: 10.6018/eglobal.14.3.197791
  • Títulos paralelos:
    • Assessment of the knowledge level and its relevance in terms of CPR in medical personnel of the hospital emergency medical system of the Autonomous Community of the Region of Murcia.
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      Objetivo: La Reanimación Cardiopulmonar (RCP) es uno de los procedimientos de los equipos de asistencia hospitalaria más importantes que se realizan en los servicios de urgencias. Existe un consenso internacional sobre RCP, actualizándose cada 5 años, recomendándose la actualización de conocimientos cada 2 años para los profesionales. El objetivo de este estudio es conocer cuál es el nivel de conocimientos en RCP de los profesionales sanitarios, si estos profesionales están correctamente actualizados y constatar si la realización de cursos en el tiempo recomendado mejora el nivel de conocimientos. Método: Realizamos una encuesta con 20 preguntas basada en los cuestionarios para valoración de conocimientos en RCP de la American Heart Association (AHA) y de la Sociedad Española de Medicina y Cuidados Intensivos (SEMICYUC). Resultados: Obtuvimos como resultado que la totalidad de los encuestados no sigue los estándares internacionales de realización de cursos de actualización de conocimientos. El 64,7 % se actualizó después del 2010 y 10,1% nunca se actualizó. El 30% de los médicos, el 90% de los residentes y el 7% de los enfermeros, no superaban el umbral mínimo de formación establecido por la AHA en servicios de urgencias hospitalarias (un curso cada dos años). Se corrobora que a mayor realización de cursos mejor nivel de conocimientos. Conclusiones: Resulta evidente la necesidad de cambios en la metodología de aprendizaje de los cursos impartidos en materia de RCP para profesionales. Destacamos que el personal sanitario sí esta concienciado de la necesidad de formación en esta materia.

    • English

      Objective. Cardiopulmonary resuscitation (CPR) is one of the most important hospital care team procedures to be administered by emergency medical services. There is a consensus as to cardiopulmonary resuscitation and emergency cardiovascular care science with treatment recommendations, which are regularly updated every five years. International recommendations advise health professionals to update their knowledge every two years. The objective of this paper is to discover health professionals’ levels of knowledge as regards CPR, whether they are appropriately updated and to confirm whether the training courses on CPR performed improve health personnel’s knowledge levels. Method. A 20-question survey based on American Heart Association (AHA) and Spanish Society of Medicine and Intensive Care (SEMICYUC) recommendations was carried out. Results. Evidence-based results strongly suggest that participants do not follow the international standards as regards training in CPR. Sixty four point seven percent of the participants attend at least one CPR course after 2010, but 10.1% never took a refresher course. Thirty percent of the faculties, 90% of the medical residents and 7% of the nursing staff did not obtain the training required by the AHA in hospital emergency services (one course every two years). Our results show that the higher number of courses received, the higher is the level of knowledge regarding CPR that health staff obtain. Conclusions: There is a need for new approaches as regards the learning methodology used in CPR courses. Our results show that healthcare staff are aware of the need to acquire knowledge on CPR via regular training.

  • Referencias bibliográficas
    • 1. Negovsky V, Gurtvitch A, Zolotokrylina E. Postresuscitation Disease Amsterdam: Elsevier; 1983.
    • 2. Safar P. On the history of modern resuscitation. Crit Care Med. 1996;24(2):S3- 11.
    • 3. American Heart Association. About cardiopulmonary resuscitation (CPR). In: highlights of the history of cardiopulmonary resuscitation (CPR)....
    • 4. American Heart Association and National Academy of Sciences-National Research Council. Standards and guidelines for cardiopulmonary resuscitation...
    • 5. Hazinski MF, Nolan JP, Billi JE, Böttiger BW, Bossaert L, Caen ARd, et al. Part 1: Executive Summary 2010 International Consensus on Cardiopulmonary...
    • 6. Sayre MR, Berg MD, Berg RA, Bhanji F, Billi JE, Callaway CW, et al. Aspectos destacados de las guías de la American Heart Association de...
    • 7. Rosón JF, Bailén MR, Rodríguez JP, Cuadra JAR, Cruz AC, Castellanos MAD. Evaluación del contenido y funcionamiento de los carros de reanimación...
    • 8. Nyman J, Sihvonen M. Cardiopulmonary resuscitation skills in nurses and nursing students. Resuscitation. 2000;47(2):179-84.
    • 9. Rodríguez-Borrajo S, de Lahidalga-Martínez OM, de Cortazar AG, ArriaranMendialdua I, Latorre-García K. Conocimientos de las enfermeras...
    • 10. Almeida AOd, Araújo IEM, Dalri MCB, Araujo S. Theoretical knowledge of nurses working in non-hospital urgent and emergency care units...
    • 11. Camargo JCM, Velázquez MR-B, Martínez MM, Ramírez AA, López JFR, Serrano PR, et al. Conocimientos sobre resucitación cardiopulmonar del...
    • 12. Passali C, Pantazopoulos I, Dontas I, Patsaki A, Barouxis D, Troupis G, et al. Evaluation of nurses’ and doctors’ knowledge of basic &...
    • 13. Hopstock LA. Motivation and adult learning: A survey among hospital personnel attending a CPR course. Resuscitation. 2008;76(3):425-30.
    • 14. Montes AV, Martín A, Ordiz I, Piedra JM. Autoevaluation of doctors and nurses in cardiopulmonary resuscitation in our hospital. Resuscitation.81(2):S96.
    • 15. Castillo-Garcia J, Abad-Torrent A, Racoba-Zoff G, Castillo-Monsegur J. Percepción de los profesionales sanitarios del Hospital Sant Llorenç...
    • 16. Kyriakou F, Iacovidou N, Garofalakis I, Trianti M, Stasinakis D, Xanthos T. Residents' resuscitation training and theoretical knowledge...
    • 17. Hayes CW, Rhee A, Detsky ME, Leblanc VR, Wax RS. Residents feel unprepared and unsupervised as leaders of cardiac arrest teams in teaching...
    • 18. O'Brien G, Haughton A, Flanagan B. Interns' perceptions of performance and confidence in participating in and managing simulated...
    • 19. Hamilton R. Nurses’ knowledge and skill retention following cardiopulmonary resuscitation training: a review of the literature. Journal...
    • 20. Arntz H-R, Wenzel V, Dissmann R, Marschalk A, Breckwoldt J, Müller D. Outof-hospital thrombolysis during cardiopulmonary resuscitation...
    • 21. Lossius HM, Søreide E, Hotvedt R, Hapnes SA, Eielsen OV, Førde OH, et al. Prehospital advanced life support provided by specially trained...
    • 22. Lafuente-Lafuente C, Melero-Bascones M. Active chest compressiondecompression for cardiopulmonary resuscitation. Cochrane Database Syst...
    • 23. Mitchell RG, Brady W, Guly UM, Pirrallo RG, Robertson CE. Comparison of two emergency response systems and their effect on survival from...
    • 24. Hunt EA, Vera K, Diener-West M, Haggerty JA, Nelson KL, Shaffner DH, et al. Delays and errors in cardiopulmonary resuscitation and defibrillation...
    • 25. Hunt EA, Duval-Arnould JM, Nelson-McMillan KL, Bradshaw JH, Diener-West M, Perretta JS, et al. Pediatric resident resuscitation skills...
    • 26. Su E, Schmidt T, Mann N, Zechnich A. A randomized controlled trial to assess decay in acquired knowledge among paramedics completing a...
    • 27. Kidd T, Kendall S. Review of effective advanced cardiac life support training using experiential learning. J Clin Nurs. 2007;16(1):58-66.
    • 28. Bellan MC, Araújo IIM, Araújo S. Capacitação teórica do enfermeiro para o atendimento da parada cardiorrespiratória. Revista Brasileira...
    • 29. Miotto HC, Camargos FRdS, Ribeiro CV, Goulart EM, Moreira MdCV. Efeito na Ressuscitação Cardiopulmonar utilizando treinamento teórico...
    • 30. Jensen ML, Lippert F, Hesselfeldt R, Rasmussen MB, Mogensen SS, Jensen MK, et al. The significance of clinical experience on learning...
    • 31. Lo BM, Devine AS, Evans DP, Byars DV, Lamm OY, Lee RJ, et al. Comparison of traditional versus high-fidelity simulation in the retention...
    • 32. Perkins GD, Kimani PK, Bullock I, Clutton-Brock T, Davies RP, Gale M, et al. Improving the Efficiency of Advanced Life Support TrainingA...
    • 33. Secher N, Mikkelsen M, Adelborg K, Mikkelsen R, Grove E, Rubak J, et al. Direct mail improves knowledge of basic life support guidelines...
    • 34. Abad E, Abrisqueta J, Cano J, Cinesi C, Fernández-Villacañas MA, García F, et al. Programa regional de formación sanitaria en RCP. Programa...

Fundación Dialnet

Mi Documat

Opciones de artículo

Opciones de compartir

Opciones de entorno