Ir al contenido

Documat


The Role of Context-Related Parameters in Adults Mental Computational Acts

  • Autores: Nirmala Naresh, Norma C. Presmeg
  • Localización: PNA: Revista de investigación en didáctica de la matemática, ISSN-e 1887-3987, Vol. 6, Nº. 2, 2012, págs. 51-60
  • Idioma: inglés
  • DOI: 10.30827/pna.v6i2.6144
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      Los investigadores que han realizado estudios relacionados con el cálculo mental y las matemáticas cotidianas señalan que los adultos y los niños razonan intuitivamente basándose en las experiencias de contextos específicos; usan estrategias inventadas por sí mismos para resolver problemas de la vida real. Nos basamos en las áreas de investigación del cálculo mental y las matemáticas cotidianas para informar sobre un estudio que investigó el uso que hacen los adultos de la matemática mental en el entorno cotidiano. En este artículo, informamos sobre el uso que hace un adulto del cálculo mental en su trabajo y destacamos el papel del contexto y de los parámetros relacionados con el contexto en sus actividades matemáticas mentales.

    • English

      Researchers who have carried out studies pertaining to mental computation and everyday mathematics point out that adults and children reason intuitively based upon experiences within specific contexts; they use invented strategies of their own to solve real-life problems. We draw upon research areas of mental computation and everyday mathematics to report on a study that investigated adults� use of mental mathematics in everyday settings. In this paper, we report on one adult�s use of mental computation at work and highlight the role of context and context related parameters in his mental mathematical activities.

  • Referencias bibliográficas
    • Carraher, T. N., Carraher, D. W., & Schliemann, A. D. (1987). Written and oral mathematics. Journal for Research in Mathematics Education,...
    • D’Ambrosio, U. (1985). Ethnomathematics and its place in the history and pedagogy of mathematics. For the Learning of Mathematics, 5(1), 44-48.
    • Gerdes, P. (1996). How to recognize hidden geometrical thinking: a contribution to the development of anthropological mathematics. For the...
    • Naresh, N., & Presmeg, N. C. (2008). Perceptions of goals in the mental mathematical practices of a bus conductor in Chennai, India. In...
    • Reys, B. J., & Barger, R. H. (1994). Mental computation: issues from the United States perspective. In R. E. Reys & N. Nohda (Eds.),...
    • Reys, R. E., Reys, B. J., Rybolt, J. F., & Wyatt, J. W. (1982). Processes used by good computational estimators. Journal for Research...
    • Saxe, G. (1991). Culture and cognitive development: studies in mathematical understanding. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
    • Silver, E. A. (1994). Treating estimation and mental computation as situated mathematical processes. In R. E. Reys & N. Nohda (Eds.),...
    • Trafton, P. R. (1986). Teaching computational estimation: Establishing an estimation mind-set. In H. L. Schoen & M. J. Zweng (Eds.), Estimation...

Fundación Dialnet

Mi Documat

Opciones de artículo

Opciones de compartir

Opciones de entorno