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Resumen de Agile Production of Inclusive Learning Environments With Virtual Reality to Support Bachelor Students With Disabilities

Alejandro Moreno Cruz, Jaime Muñoz Arteaga, Julio Cesar Ponce Gallegos, Francisco Luis Gutiérrez Vela Árbol académico

  • español

    Los estudiantes con discapacidad en el nivel medio superior suelen enfrentar barreras significativas para acceder y participar en la educación. Este estudio examina el uso de la metodología Design-Based Research (DBR) para desarrollar un prototipo de aplicación de realidad virtual (RV) diseñado para abordar estos desafíos. Llevado a cabo en los Centros de Atención para Estudiantes con Discapacidad (CAED) en Aguascalientes, México, el proyecto involucró a 18 estudiantes con diferentes tipos de discapacidad y a sus docentes en un proceso de diseño iterativo. Al utilizar tecnologías de RV, el estudio buscó mejorar la accesibilidad, el compromiso estudiantil y los resultados académicos de los alumnos con discapacidad. El enfoque DBR facilitó la mejora continua del prototipo mediante ciclos iterativos de retroalimentación, fomentando la colaboración entre investigadores, docentes y estudiantes para garantizar la alineación con las necesidades de los usuarios. Los resultados indicaron un aumento en la motivación y el rendimiento académico de la mayoría de los participantes, aunque las discapacidades visuales significativas limitaron la eficacia de la herramienta en dos estudiantes. Este artículo detalla el diseño, implementación y evaluación de la aplicación de RV, destacando su potencial para crear entornos de aprendizaje inclusivos, inmersivos y adaptativos.

  • English

    Students with disabilities at the upper secondary level often encounter significant barriers to accessing and engaging with education. This study examines the use of the Design-Based Research (DBR) methodology to develop a virtual reality (VR) application prototype designed to address these challenges. Conducted within the Care Centers for Students with Disabilities (CAED) in Aguascalientes, Mexico, the project involved 18 students with different types of disabilities and their educators in an iterative design process. By utilizing VR technologies, the study aimed to enhance accessibility, student engagement, and academic outcomes for students with disabilities. The DBR approach facilitated continuous refinement of the prototype through iterative feedback cycles, promoting collaboration among researchers, educators, and students to ensure alignment with user needs. Results indicated increased motivation and academic performance for most participants, although significant visual impairments limited the tool’s effectiveness for two students. This paper details the design, implementation, and evaluation of the VR application, emphasizing the integration principles of inclusive education with advanced technologies. The findings highlight the potential of VR to create immersive, adaptive, and inclusive learning environments, providing valuable guidance for future advancements in educational technology.


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