Karen Andrea Morales Muñoz
, Naxia Alfaro Arriagada
, Yisleny Pino Sandoval
, Luisa Fernanda Gutiérrez Gutiérrez
, Jorge Hochstetter Díez
The Strategic Plans in education are tools that allow for the evaluation of institutional objectives and guidelines that orient the development and growth of organizations. Currently, the absence of a specific strategic planning methodology in higher education underscores a significant gap, leading to fragmented processes that hinder effective institutional navigation. This article aims to fill this void by presenting a methodological proposal to implement strategic planning oriented to the management of the quality of education, implemented in a public institution of higher education located in the south of Chile. The proposed methodology involves a step-by-step process for creating a strategic plan focused on institutional development, current and future positioning of the institution on economic, financial, and strategic levels, and the technical, economic, and financial feasibility of the institutional project. It is divided into a design stage and a formalization stage, consisting of six and two phases, respectively. This methodology is not only replicable but can also be adapted to the reality of any public higher education institution. The goal is to continuously improve educational processes, benefiting the maximum number of students by developing their skills and competencies while promoting sustainable practices. These practices integrate sustainability principles, ensuring long-term and ethical development, thus providing a comprehensive framework for other institutions aiming to achieve similar objectives. The scope of this study and the proposed methodology extends to state higher education institutions in Latin America, providing concrete tools, sharing best practices, and assisting in establishing self-regulation mechanisms for continuous improvement in education.
Los Planes Estratégicos en educación son herramientas que permiten evaluar los objetivos y directrices institucionales que orientan el desarrollo y crecimiento de las organizaciones. Actualmente, la ausencia de una metodología específica de planificación estratégica en la educación superior evidencia una brecha significativa, lo que genera procesos fragmentados que dificultan una gestión institucional efectiva. Este artículo busca llenar este vacío presentando una propuesta metodológica para implementar una planificación estratégica orientada a la gestión de la calidad educativa en una institución pública de educación superior ubicada en el sur de Chile. La metodología propuesta implica un proceso paso a paso para la creación de un plan estratégico centrado en el desarrollo institucional, el posicionamiento actual y futuro de la institución a nivel económico, financiero y estratégico, y la viabilidad técnica, económica y financiera del proyecto institucional. Se divide en una etapa de diseño y una etapa de formalización, que constan de seis y dos fases, respectivamente. Esta metodología no solo es replicable, sino que también puede adaptarse a la realidad de cualquier institución pública de educación superior. El objetivo es mejorar continuamente los procesos educativos, beneficiando al máximo número de estudiantes mediante el desarrollo de sus habilidades y competencias, a la vez que se promueven prácticas sostenibles. Estas prácticas integran principios de sostenibilidad, garantizando un desarrollo ético y a largo plazo, proporcionando así un marco integral para otras instituciones que buscan alcanzar objetivos similares. El alcance de este estudio y la metodología propuesta se extiende a las instituciones de educación superior estatales de América Latina, proporcionando herramientas concretas, compartiendo buenas prácticas y contribuyendo al establecimiento de mecanismos de autorregulación para la mejora continua de la educación.
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