José Vico Martín
Una investigación académica de este autor sobre los presupuestos didácticos de una muestra de alumnos, inscritos en un master para el profesorado de educación secundaria, ha confirmado unos rasgos físico-matemáticos excesivamente formalistas y, casi siempre, muy alejados de los modelos circunstanciales de la realidad natural humana. Este artículo propone, en cambio, una práctica docente del profesorado que fundamente la sintaxis simbólica utilizada, en tres de las componentes principales del entendimiento humano: espacio, tiempo y materia/causalidad. Constituyentes, las tres, del principio de razón suficiente de las realidades cognoscibles.
An academic investigation by this author on the didactic budgets of a sample of students, enrolled in a master's degree for secondary education teachers, has confirmed certain forms, classic and routine, used in the transmission of physical-mathematical knowledge specific to the educational level noted. The generally observed features coincide in excessively formalistic physical-mathematical conceptions and, almost always, very far from the circumstantial models of human natural reality. This article proposes, instead, a teaching practice for teachers that bases the symbolic syntax used on three of the main components of human understanding: space, time and matter/causation. Constituents, all three, of the principle of sufficient reason of knowable realities.
© 2008-2025 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados