[1]
;
Montoya-Osorio, Julio Cesar
[1]
This study analyzes the opinions of 70 high school students (14-16 years old) about an experience that used camera traps in the green area of the Institución Eduactiva El Pedregal as an environmental pedagogical strategy to promote the protection and conservation of the species Zarigüeya (Didelphis marsupialis). Using a mixed approach, questionnaires (pre and post) were used to evaluate changes in the students' beliefs about the ecological importance of the Didelphis marsupialis and a survey of a focus group of 10 students (post) to measure the experience as a whole. The results reflected a recognition of the Zarigueya as a seed disperser and pest controller. And the qualitative data showed three aspects to highlight: responsible coexistence, the importance of caring for the green area, and its conservation. This work reinforces the potential of camera traps as an educational tool.
El estudio que se presenta analiza las opiniones de 70 estudiantes de educación secundaria (14-16 años), frente a una experiencia que utilizó cámaras trampa en la zona verde de la Institución Educativa El pedregal como una estrategia pedagógica ambiental para promover la protección y conservación de la especie Zarigüeya (Didelphis marsupialis). A partir de un enfoque mixto, se empleó cuestionarios (Pre y post), para evaluar cambios en las creencias de los estudiantes frente a la importancia ecológica de la Didelphis marsupialis y una encuesta a un grupo focal de 10 estudiantes (post) para medir la experiencia en conjunto. Los resultados reflejaron un reconocimiento de la Zarigueya como dispersora de semillas y controladora de plagas. Y los datos cualitativos mostraron tres aspectos a resaltar: la coexistencia responsable, la importancia del cuidado de la zona verde, y su conservación. Este trabajo refuerza el potencial de las cámaras trampa como herramienta educativa.
© 2008-2025 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados