Ir al contenido

Documat


Toma de decisiones en el aula: estudios de caso de profesores de matemáticas.

  • Pinzón, Andrés [1] ; Gómez, Pedro [1]
    1. [1] Universidad de Los Andes

      Universidad de Los Andes

      Colombia

  • Localización: PNA: Revista de investigación en didáctica de la matemática, ISSN-e 1887-3987, Vol. 16, Nº. 1, 2021, págs. 1-24
  • Idioma: español
  • DOI: 10.30827/pna.v16i1.15674
  • Títulos paralelos:
    • Making decisions in the classroom: case study of mathematics teachers.
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      La toma de decisiones del profesor es un foco importante de investigación de la cognición del profesor. En este artículo presentamos evidencia, a través de un estudio de casos de tres profesores de matemáticas, de cómo un modelo de toma de decisiones del profesor ante situaciones inesperadas permite describir este proceso a partir de cinco elementos: situación inesperada, propósito, las opciones consideradas, la valoración y la selección de una opción y la secuencia de acciones. Pudimos interpretar todas las situaciones analizadas con base en el modelo y consideramos que este puede usarse a futuro en estudios que permitan caracterizar los procesos de toma de decisiones de los profesores en estas situaciones.

    • English

      Teacher decision making is an important research focus of teacher cognition. In this article, we present evidence, through a case study of three mathematics teachers of how a teacher decision-making model allows us to describe this process based on five elements: unexpected situation, the purpose that the teacher formulates, the options considered, the assessment and selection of an option, and the sequence of actions. We found that we were able to interpret all the situations analysed based on the model and we consider that it can be used in studies characterizing the decision-making processes of teachers in these situations.

  • Referencias bibliográficas
    • Bishop, A. J. (2008). Decision-making, the intervening variable. En P. Clarkson y N. Presmeg (Eds.), Critical issues in mathematics education...
    • Blömeke, S., Gustafsson, J.-E. y Shavelson, R. J. (2015). Beyond Dichotomies. Zeitschrift für Psychologie, 223(1), 3-13.
    • Clough, M. P., Berg, C. A. y Olson, J. K. (2009). Promoting effective science teacher education and science teaching: A framework for teacher...
    • Desimone, L. M. (2009). Improving impact studies of teachers’ professional development: Toward better conceptualizations and measures. Educational...
    • Herbst, P., Chazan, D., Kosko, K. W., Dimmel, J. y Erickson, A. (2016). Using multimedia questionnaires to study influences on the decisions...
    • Hora, M. T. (2012). Organizational factors and instructional decision-making: A cognitive perspective. The Review of Higher Education, 35(2),...
    • Johnson, J. G. y Raab, M. (2003). Take the first: Option-generation and resulting choices. Organizational behavior and human decision processes,...
    • Klein, G. (2008). Naturalistic decision making. Human factors, 50(3), 456-460.
    • Klein, G., Calderwood, R. y Clinton-Cirocco, A. (2010). Rapid decision making on the fire ground: The original study plus a postscript. Journal...
    • Lyle, J. (2003). Stimulated recall: a report on its use in naturalistic research. British Educational Research Journal, 29(6), 861-878.
    • Pinzón, A. y Gómez, P. (2019). Un modelo para la toma de decisiones del profesor de matemáticas. PNA, 13(3), 130-146.
    • Remillard, J. y Heck, D. (2014). Conceptualizing the curriculum enactment process in mathematics education. ZDM, 46(5), 705-718.
    • Santagata, R. y Yeh, C. (2016). The role of perception, interpretation, and decision making in the development of beginning teachers’ competence....
    • Schoenfeld, A. H. (2000). Models of the Teaching Process. Journal of Mathematical Behavior, 18(3), 243-261.
    • Schoenfeld, A. H. (2015). How we think: A theory of human decision-making, with a focus on teaching. En Proceedings of the 12th International...
    • Shavelson, R. J. y Stern, P. (1981). Research on teachers’ pedagogical thoughts, judgments, decisions, and behavior. Review of educational...
    • Stigler, J. W., Gallimore, R. y Hiebert, J. (2000). Using video surveys to compare classrooms and teaching across cultures: Examples and lessons...
    • Stigler, J. W., Gonzales, P., Kawanaka, T., Knoll, S. y Serrano, A. (1999). The TIMSS videotape classroom study: Methods and findings from...
    • Stockero, S. L. y Van Zoest, L. R. (2013). Characterizing pivotal teaching moments in beginning mathematics teachers’ practice. Journal of...

Fundación Dialnet

Mi Documat

Opciones de artículo

Opciones de compartir

Opciones de entorno