Ir al contenido

Documat


Análisis epistémico y cognitivo de una tarea de visualización en el espacio bidimensional

    1. [1] Universidade de Santiago de Compostela

      Universidade de Santiago de Compostela

      Santiago de Compostela, España

    2. [2] Universidad de Granada

      Universidad de Granada

      Granada, España

    3. [3] Universidad de Cantabria

      Universidad de Cantabria

      Santander, España

  • Localización: REDIMAT, ISSN-e 2014-3621, Vol. 7, Nº. 3, 2018, págs. 251-279
  • Idioma: español
  • DOI: 10.17583/redimat.2018.2463
  • Títulos paralelos:
    • Epistemic and cognitive analysis of a 2D visualization Task
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      En este artículo se presentan los tipos de objetos y procesos puestos en juego por un sujeto ideal en la resolución de una tarea de visualización relacionada con las simetrías en el plano. En el marco del enfoque ontosemiótico del conocimiento y la instrucción matemática esto equivale a elaborar la configuración epistémica asociada a la resolución de dicha tarea. Esta configuración se usará como referencia para analizar las configuraciones cognitivas de una muestra de 400 futuros profesores de Educación Primaria y formular hipótesis sobre conflictos semióticos potenciales. Dichas configuraciones, epistémica y cognitivas, se realizan aplicando las categorías de objetos primarios y secundarios que propone el enfoque ontosemiótico. La metodología de la investigación tiene un doble componente cualitativo y cuantitativo, describiéndose como de tipo mixto. Los resultados muestran que estos estudiantes tienen dificultades en la aplicación de habilidades de visualización para descomponer y recomponer figuras, así como en el reconocimiento de la simetría como movimiento en contextos no habituales. El marco teórico empleado aporta una herramienta eficaz que lleva hacia la necesidad de plantear acciones formativas que inicialmente se dirijan hacia aspectos del conocimiento del contenido del profesor, y considerar acciones que complementen su formación didáctica.

    • English

      In this article we present the types of objects and processes undertaken by an ideal subject in the resolution of a visualization task related to plane symmetries. In the framework of the ontosemiotic approach to knowledge and mathematical instruction this is equivalent to elaborating the epistemic configuration associated with the resolution of that task. This configuration will be used as a reference point to analyze the cognitive configurations of a sample of 400 pre-service primary education teachers and to formulate hypotheses about potential semiotic conflicts. These configurations, epistemic and cognitive, are constructed applying the categories of primary and secondary objects proposed by the ontosemiotic approach. The research methodology entails a mix method approach with both qualitative and quantitative components. The results have shown that the students have difficulties in applying visualization skills to decompose and recompose figures, as well as in recognising symmetry as movement in unusual contexts.

  • Referencias bibliográficas
    • Arcavi, A. (2003). The role of visual representations in the learning of mathematics. Educational Studies in Mathematics, 52(3), 215-241....
    • Battista, M. T. (2007). The development of geometric and spatial thinking. In F. Lester, (Ed.), Second Handbook of Research on Mathematics...
    • Brown, D. L. & Wheatley, G. H. (1997). Components of imagery and mathematical understanding. Focus on Learning Problems in Mathematics,...
    • Cohen, N. (2003). Curved solid nets. In N. Pateman, B. J. Dourgherty & J. Zillox (Eds.), Proceedings of the 27th PME International Conference...
    • Debrenti, E. (2016). Some components of geometric knowledge of Prospective elementary teachers. In Csíkos, C., Rausch, A., & Szitányi,...
    • Del Grande, J. J. (1987). Spatial perception and primary geometry. In Montgomery, M., and Shulte, A. (Eds.), Learning and Teaching geometry,...
    • Del Grande, J. J. (1990). Spatial sense. Arithmetic Teacher, 37(6), 14-20.
    • Fernández, M. T. (2011). Una aproximación ontosemiótica a la visualización y el razonamiento espacial. Unpublised PhD dissertation. Universidad...
    • Fischbein, E. (1993). The theory of figural concepts. Educational Studies in Mathematics, 24(2), 139-162. doi: 10.1007/BF01273689
    • Gal, H. y Linchevski, L. (2010). To see or not to see: analyzing difficulties in geometry from the perspective of visual perception. Educational...
    • Gaulin, C. (1985). The need for emphasizing various graphical representations of 3-dimensional shapes and relations. Proceedings of the 9th...
    • Godino, J. D. (2002). Perspectiva ontosemiótica de la competencia y comprensión matemática. La matematica e la sua didattica, 4, 434-450....
    • Godino, J. D., Cajaraville, J. A. Fernández, T., & Gonzato, M. (2012). Una aproximación ontosemiótica a la visualización en educación...
    • Godino, J. D., Batanero, C. & Font, V. (2007). The onto-semiotic approach to research in mathematics education. ZDM-The International...
    • Godino, J. D., Fernández, T., Gonzato, M. & Wilhelmi, M. R. (2013). Synergy between visual and analytical languages in mathematical thinking....
    • Goldin, G.A. (2007). Representation in School Mathematics A Unifying Research Perspective. In J. Kilpatrick (Ed.), A research companion to...
    • Gorgorió, N. (1998). Exploring the functionality of visual and non-visual strategies in solving rotation problems. Educational Studies in...
    • Guillén, G. (2000). Sobre el aprendizaje de conceptos geométricos relativos a los sólidos. Ideas erróneas. Enseñanza de las ciencias, 18(1),...
    • Guillén, G. (2001). Las relaciones entre familias de prismas. Una experiencia con estudiantes de Magisterio. Enseñanza de las Ciencias, 19(3),...
    • Gutiérrez, A. (1996). Visualization in 3-dimensional geometry: In search of a framework. In L. Puig & A. Gutierrez (Eds.), Proceedings...
    • Gutiérrez, A. y Jaime, A. (1996). Uso de definiciones e imágenes de conceptos geométricos por los estudiantes de magisterio. En A. Giménez,...
    • Hershkowitz, R. (1989). Visualitation in geometry- Two sides of the coin. Focus on Learning Problems in Mathematics, 11(1), 61- 76.
    • Hill, H. C., Ball, D. L. y Schilling, S. G. (2008). Unpacking pedagogical content knowledge: Conceptualizing and measuring teachers' topic-specific...
    • Hart, L. C., Smith, S. Z, Swars, S. L. y Smith, M. E. (2009). An examination of research methods in mathematics education (1995-2005). Journal...
    • Jaime, A. y Gutiérrez, A. (1989). The learning of plane isometries from the viewpoint of the van Hiele model. Proceedings of the 13th PME...
    • Malara, N. (1998). On the difficulties of visualization and representation of 3D objects in middle school teachers. En Olivier, A y Newstead,...
    • Matsuo, N. (2000). States of understanding relations among concepts of geometric figures: Considered from the aspect of concept image and...
    • MEC (2014). Real Decreto 126/2014, de 28 de febrero, por el que se establece el currículo básico de la Educación Primaria. Boletín Oficial...
    • NCTM (2000). Principles and standards for school mathematics. EEUU: National Council of Teachers of Mathematics.
    • Orton, J. (1997). Pupil’s perception of pattern in relation to shape. In E. Pehkonen (Ed.), Proceedings of the 21th PME International Conference...
    • Owens, K. (1992). Spatial thinking takes shape through primary school experiences. In W. Geeslin & K. Graham (Eds.), Proceedings of the...
    • Phillips, L.M., Norris, S.P., y Macnab, J.S. (2010). Visualization in mathematics, reading and science education. Dordrecht, The Netherlands:...
    • Presmeg, N. C. (2006). Research on visualization in learning and teaching mathematics. In A. Gutiérrez & P. Boero (Eds.), Handbook of...
    • Presmeg, N. (2008). An overarching theory for research in visualization in mathematics education. In Proceedings of the 11th International...
    • Rivera, F. D. (2011). Toward a visually-oriented school mathematics curriculum. Research, theory, practice, and issues. Dordrecht: The Netherlands:...
    • Son, Ji-Won. (2006). Investigating preservice teachers’ understanding and strategies on a student’s errors of reflective symmetry. In J. Navotna,...

Fundación Dialnet

Mi Documat

Opciones de artículo

Opciones de compartir

Opciones de entorno