Ir al contenido

Documat


Complex Argumentation in Elementary School

  • Cervantes-Barraza, Jonathan [1] ; Cabañas-Sánchez, Guadalupe [1] ; Reid, David [2]
    1. [1] Universidad Autónoma de Guerrero

      Universidad Autónoma de Guerrero

      México

    2. [2] University of Bremen

      University of Bremen

      Kreisfreie Stadt Bremen, Alemania

  • Localización: PNA: Revista de investigación en didáctica de la matemática, ISSN-e 1887-3987, Vol. 13, Nº. 4, 2019, págs. 221-246
  • Idioma: inglés
  • DOI: 10.30827/pna.v13i4.8279
  • Títulos paralelos:
    • Argumentación compleja en Educación Primaria
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      Este artículo describe un estudio de argumentación matemática en educación primaria. El objetivo principal es explorar la naturaleza de la argumentación compleja en un nivel estructural. El contexto del estudio fue un experimento de enseñanza con nueve tareas que promovieron la argumentación entre estudiantes de quinto grado. Usamos el marco teórico y metodológico para reconstruir la argumentación compleja en el salón de clase propuesto por Knipping (2003). Los resultados muestran que la argumentación compleja a nivel estructural en el contexto de refutar conclusiones se caracteriza por ser una estructura de fuente con el agregado de un argumento de refutación.

    • English

      This paper describes a study of mathematical argumentation in primary school. The principal aim is to explore the nature of complex argumentation at a structural level. The context of the study was a teaching experiment involving nine tasks that promoted argumentation among fifth graders. We use the framework and method of reconstructing complex argumentation in the classroom proposed by Knipping (2008). The findings show that complex argumentation at a structural level in the context of refuting conclusions is characterized by a source-like structure with the addition of a new refutation argument element.

  • Referencias bibliográficas
    • Cervantes-Barraza, J. A., & Cabañas-Sánchez, G. C. (2018). Argumentos formales y visuales en argumentaciones colectivas. Educación Matemática,...
    • Conner, M. (2008). Expanded Toulmin diagrams: a tool for investigating complex activity in classrooms. In O. Figueras, J. Cortina, S. Alatorre,...
    • Conner, A. (2017). An application of Habermas’ rationality to the teacher’s actions: Analysis of argumentation in two classrooms. In T. Dooley,...
    • Conner, A., Singletary, L., Smith, R., Wagner, P., & Francisco, R. (2014). Teacher support for collective argumentation: A framework for...
    • Erkek, Ö., & Bostan, M. (2018). Prospective Middle School Mathematics Teachers’ Global Argumentation Structures. International Journal...
    • Gal, H., & Linchevski, L. (2010). To see or not to see: analyzing difficulties in geometry from the perspective of visual perception....
    • Goizueta, M., & Planas, N. (2013). El papel del contexto en la identificación de argumentaciones matemáticas por un grupo de profesores....
    • Inglis, M., & Mejía-Ramos, J. P. (2005). La fuerza de la aserción y el poder persuasivo en la argumentación en matemáticas. Revista EMA:...
    • Kieran, C., Doorman, M., & Ohtani, M. (2015). Frameworks and principles for task design. In A. Watson, & M. Ohtani. (Eds.), Task design...
    • Knipping, C. (2003). Beweisprozesse in der Unterrichtspraxis–Vergleichende Analysen von Mathematikunterricht in Deutschland und Frankreich....
    • Knipping, C. (2008). A method for revealing structures of argumentations in classroom proving processes. ZDM Mathematics Education, 40(3),...
    • Knipping, C., & Reid, D. (2015). Reconstructing argumentation structures: A Perspective on proving Processes in Secondary Mathematics...
    • Knipping & N. Presmeg (Eds.), Approaches to Qualitative Research in Mathematics Education: Examples of methodology and methods (pp. 75-101)....
    • Krummheuer, G. (1995). The ethnology of argumentation. In P. Cobb and H. Bauersfeld (Eds.). The Emergence of Mathematical Meaning: Interaction...
    • Krummheuer, G. (2000). Mathematics Learning in Narrative Classroom Cultures: Studies of Argumentation in Primary Mathematics Education. For...
    • Krummheuer, G. (2015). Methods for Reconstructing Processes of Argumentation and Participation in Primary Mathematics Classroom Interaction....
    • Limón, M. (2001). On the cognitive conflict as an instructional strategy for conceptual change: a critical appraisal. Learning and Instruction,...
    • National Council of Teachers of Mathematics (NCTM). (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: Author.
    • O’Brien, T.C., Shapiro, B.J., & Reali, N.C. (1971). Logical thinking: language and context. Educational Studies in Mathematics 4, 201–219.
    • Pedemonte, B. (2007). How can the relationship between argumentation and proof be analysed? Educational Studies in Mathematics 66(1), 23-41.
    • Ponte, J. P. (2005). Gestão curricular em Matemática. In GTI (Ed.), O professor e o desenvolvimento curricular (pp. 11-34). Lisboa: APM.
    • Potari, D., Zachariades, T., & Zaslavsky, O. (2010). Mathematics teachers’ reasoning for refuting students’ invalid claims. In V. Durand-Guerrier,...
    • Reid, D., & Knipping, C. (2010). Proof in mathematics education: Research, learning and teaching. Rotterdam: Sense.
    • Reid, D., Knipping, C., & Crosby, M. (2011). Refutations and the logic of practice. PNA, 6(1), 1-10.
    • Rumsey, C., & Langrall, C. W. (2016). Promoting mathematical argumentation. Teaching children mathematics, 22(7), 413-419.
    • Smith, M., & Stein, M. (1998). Selecting and creating mathematical tasks: Form research to practice. Mathematics teaching in the middle...
    • Solar, H., & Deulofeu, J. (2016) Condiciones para promover el desarrollo de la competencia de argumentación en el aula de matemáticas....
    • Steffe, L. P., & Thompson, P. W. (2000). Teaching experiment methodology: Underlying principles and essential elements. In R. Lesh, &...
    • Toulmin, S. (1958/2003). The uses of argument (Updated edition). New York: Cambridge University Press.
    • Whitenack, J., & Yackel, E. (2002). Making Mathematical Arguments in the Primary Grades: The Importance of Explaining and Justifying Ideas....
    • Yackel, E. (2002). What We Can Learn from Analyzing the Teacher’s Role in Collective Argumentation. Journal of Mathematical Behavior, 21(4),...

Fundación Dialnet

Mi Documat

Opciones de artículo

Opciones de compartir

Opciones de entorno