Ir al contenido

Documat


Resumen de Salut digital en l’àmbit de l’atenció domiciliària: un model centrat en l’usuari

Griselda Manzano Monfort

  • Introducció: La Salut Digital aplicada al grup de pacients crònics proporciona noves alternatives en l’atenció sanitària. Mètodes innovadors per a transitar cap a una atenció de qualitat, augmentant l'eficàcia de la gestió sanitària i optimitzant els recursos humans. La mHealht, ofereix, entre d’altres, recolzament i eines als professionals de la salut de l’àmbit de l’Atenció Domiciliària, per a desenvolupar una pràctica clínica de màxima qualitat, transitant cap a una organització diferent amb noves dinàmiques de treball i simplificant la gestió dels professionals des del domicili, assegurant la seguretat i la confidencialitat de dades dels usuaris/pacients. Tanmateix, facilita l’atenció centrada en l’usuari, donant un rol actiu als usuaris/pacients en el seu procés de salut.

    Objectius: Els objectius principals d’aquest treball son: 1) identificar les característiques de les aplicacions mòbils utilitzades pels professionals de la salut en la pràctica assistencial, 2) avaluar l'acceptabilitat i la usabilitat de l'aplicació mòbil ADIm en professionals de salut de diferents àmbits assistencials, 3) dissenyar i desenvolupar una plataforma mHealth per als professionals de salut dels diferents dispositius d’Atenció Domiciliària de la Corporació de salut del Maresme i la Selva (CSMS), que permeti la integració i l’intercanvi de dades en temps real i 4) avaluar la implementació de la plataforma HomeConnect a les unitats d’Hospitalització a Domicili de la CSMS.

    Metodologia: Es tracta d’un estudi exploratori de disseny mixt. Per a conèixer en profunditat el tema d’estudi, s’ha realitzat en primer lloc una revisió sistemàtica de la literatura de les aplicacions mòbils de salut utilitzades pels professionals de la salut a les bases de dades: MEDLINE, CINAHL, CUIDEN, LILACS and SciELO, i en segon lloc, s’ha dut a terme un estudi d’usabilitat i acceptabilitat amb proves de laboratori i enquestes d’usabilitat i satisfacció (qüestionari d'usabilitat del sistema informàtic, CSUQ). Posteriorment, amb un enfocament estructurat i seqüenciat centrat en l’usuari final, s’ha dissenyat i desenvolupat una plataforma anomenada HomeConnect que permet la integració i l’intercanvi de dades en temps real. HomeConnect té dos elements principals, per una banda una plataforma mHealth web que els professionals poden consultar remotament o des dels domicilis i, per altre banda, l’aplicació mòbil App HomeConnect que els usuaris/pacients es descarreguen de forma gratuïta al seu telèfon intel·ligent, i que els professionals de salut activen i configuren segons el perfil d’ingrés. Finalment, s’ha avaluat la implementació de la plataforma a les unitats d’hospitalització a domicili de la CSMS amb tres enfocaments diferents; per avaluar el contingut s’han realitzat reunions d’avaluació amb els equips i s’ha realitzat un grup focal amb els usuaris/pacients finals; per avaluar l’aplicabilitat i la funcionalitat s’ha realitzat una prova pilot de prototip durant 4 setmanes amb pacients; i per avaluar la satisfacció percebuda pels professionals, s’ha utilitzat el qüestionari d'usabilitat del sistema informàtic (CSUQ).

    Resultats: En la revisió sistemàtica de la literatura s’han inclòs un total de 12 articles, cada article exposa una aplicació mòbil en salut utilitzada per professionals sanitaris. El 41,6% (n=5) són aplicacions que tenen com a finalitat la comunicació entre professionals i pacients, un 41,6% (n=5) són d’ús exclusiu de professionals sanitaris i un 16,6% (n=2) s'utilitzen per a la comunicació entre professionals. Al 58,3% (n=7) dels estudis es mostra el procés de disseny i desenvolupament de l'aplicació mòbil i al 91,6% (n=11) es duen a terme estudis per avaluar les aplicacions. Trenta-dos participants van completar les proves d’usabilitat, que van demostrar que l'aplicació mòbil és intuïtiva, eficient i eficaç, i també molt utilitzable, sense errors importants i sense problemes amb el flux d'activitats. La majoria dels participants van afirmar que recomanarien l'ús de l'aplicació mòbil. L’avaluació de la implementació indica que les percepcions d’ús i d’aplicabilitat de HomeConnect han estat positives per part dels usuaris finals, complementades amb aportacions concretes de millora com la de simplificar al màxim la interfase de l’aplicació. En la prova pilot de quatre setmanes s’han registrat dades d’un total de 14 pacients, s’han introduït 133 valors de temperatura, 124 de FC i saturació d’oxigen, 98 de TA i 13 de pes, tots incorporats correctament la plataforma HomeConnect i al HIS Corporatiu. Per últim, els professionals han considerat que la plataforma HomeConnect és senzilla, còmoda i agradable d’utilitzar i que els proporciona les eines que necessiten per a la pràctica clínica. La gran majoria dels participants han manifestar estar satisfets amb la plataforma i que la recomanarien a altres professionals.

    Conclusions: És possible dissenyar i implementar una plataforma de treball (HomeConnect) per als professionals de les unitats d’atenció domiciliària d’hospitalització de la Corporació de Salut del Maresme i la Selva, que integri en temps real dades clíniques del HIS corporatiu, dels professionals de salut a peu de llit, i dels usuaris/pacients. El tret diferencial a destacar de la plataforma HomeConnect és que està dissenyada per a integrar totes les aplicabilitats que necessiten els professionals sanitaris de l’atenció domiciliària.


Fundación Dialnet

Mi Documat