Ir al contenido

Documat


Decisions that make things work better: an analysis of the quality concept

  • Autores: Oriol Camps Lorente
  • Directores de la Tesis: Xavier Tort-Martorell Llabrés (dir. tes.) Árbol académico
  • Lectura: En la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) ( España ) en 2012
  • Idioma: inglés
  • Tribunal Calificador de la Tesis: Josep Ginebra Molins (presid.) Árbol académico, Lourdes Pozueta Fernández (secret.) Árbol académico, David Casacuberta Sevilla (voc.) Árbol académico
  • Texto completo no disponible (Saber más ...)
  • Resumen
    • L'objectiu de la tesi és analitzar el concepte de qualitat i discutir de forma unificada el seu paper tant en la direcció d'operacions com en el pensament estratègic. El treball argumenta en contra de l'opinió generalitzada de que la qualitat consisteix en satisfer les necessitats i expectatives del client de manera que la diferència entre percepcions i expectatives es redueixi. Es desenvolupa una proposta sistemàtica per tal d'entendre el concepte sobre la base intuïtiva de que la qualitat es relaciona amb com de bé funcionen les coses per una finalitat determinada.

      L'anàlisi es basa en el fet que qualsevol ús del concepte de qualitat suposa que hi ha actors que realitzen una acció amb l'ajuda d'un mitjà. En conseqüència, la qualitat és un tipus particular de relació entre mitjans i fins. En termes generals, la qualitat d'un mitjà és la seva capacitat per millorar les conseqüències esperades de l'acció. L'anàlisi mostra com aquesta conclusió es pot entendre en termes de preferències multiatribut sota condicions d'incertesa. Que les conseqüències siguin millors o no depèn de suposar una relació de preferències que ha de ser correcta donats els propòsits i circumstàncies dels actors, però que pot ser diferent de les preferències reals de molts actors individuals. La qualitat no és subjectiva (no canvia en funció dels processos psicològics d'un individu en particular) ni objectiva (en certa manera, depèn de l'acció i la cognició), sinó que és relativa a certes preferències de referència.

      En la tesi s'estudia què es considera un mitjà, com es relaciona amb un fi, quins atributs són rellevants, quan les preferències de referència estan ben formades, i a quin tipus de mitjans té sentit aplicar el concepte. Com a complement, es presenta un model simple (construït a partir de propietats de les funcions booleanes) sobre les relacions entre mitjans i fins.

      El concepte de qualitat apareix en la gestió sota dues formes interrelacionades: (a) les activitats de les organitzacions per intervenir en la qualitat d¿allò que fan servir i proporcionen, i (b) les iniciatives per competir a través de la qualitat.

      (a) Les activitats bàsiques de la gestió de la qualitat s'examinen sota la perspectiva de l'anàlisi del concepte: definició de criteris de qualitat, disseny de productes, disseny de processos, planificació operativa, control, estandardització, millora del producte, millora de processos , i redefinició de les preferències de referència.

      (b) El paper de la qualitat en la rendibilitat i l'avantatge competitiu sostenibles depèn de com la qualitat es relaciona amb les barreres d'entrada. El treball tracta diferents formes en les que la qualitat pot interactuar amb la diferenciació del producte, els efectes d'aprenentatge, les economies d'abast, la reputació, els requisits de capital, l'accés a canals de distribució, els efectes xarxa, les barreres legals o les economies d'escala. S'argumenta que no és fàcil construir avantatges competitius sostenibles només sobre la base de la qualitat; el seu paper complementari en altres estratègies competitives té diversos aspectes a considerar.

      Finalment, es tracta l'exemple concret de la qualitat dels fluxos d'informació (processos que mouen informació des de l'entorn fins a les decisions per modificar). S'estudien, i s'il·lustren mitjançant dos casos reals, els factors decisius de la seva qualitat: la coherència i les asimetries en la informació. L'exemple de la informació té per objectiu mostrar la necessitat d'una anàlisi del concepte de qualitat més enllà d'exhortacions sobre clients, productes, percepcions i expectatives.


Fundación Dialnet

Mi Documat

Opciones de tesis

Opciones de compartir

Opciones de entorno