Aprenentatge i comprensió dels nombres enters : estudi de significats construïts per alumnes de 15 i 16 anys
Maynou i Terri, Josep
Planas, Núria, (Planas i Raig) dir.
Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals

Publicació: [Barcelona] : Universitat Autònoma de Barcelona, 2017.
Descripció: 1 recurs en línia (278 pàgines)
Resum: La pregunta que guia la recerca és la següent: "Com comprenen els nombres enters un grup d'alumnes de tercer d'educació secundària obligatòria?" Per tal de donar resposta a la pregunta, es planteja una estratègia d'anàlisi centrada en l'assoliment dels següents objectius: 1) Identificar significats atribuïts als nombres enters atenent a la seva estructura i a la polisèmia del signe 2) Relacionar alguns d'aquests significats mitjançant la construcció de patrons de comprensió. S'infereix la rellevància donada a la diversitat de significats del signe , llenguatge algebraic, etc. ). S'arriba a un total de 12 patrons que informen sobre 12 estats dins de trajectòries d'aprenentatge. Malgrat que els patrons són un retrat situat en un temps concret, esdevenen una eina teòrica útil a l'hora d'entendre la varietat d'estats possibles en l'aprenentatge dels nombres enters. d'una banda, i a la caracterització d'aspectes de la comprensió dels estudiant, de l'altra. L'estratègia d'anàlisi segueix una lògica qualitativa en la interpretació de respostes a qüestionaris i a entrevistes basades en qüestionaris. Els supòsits per al disseny de qüestionaris i d'entrevistes es prenen de la literatura en l'àmbit de l'ensenyament i aprenentatge dels nombres enters. Es té també en compte el coneixement de la trajectòria curricular seguida pels alumnes participants fins el moment de la recollida de dades, molt particularment dels continguts vinculats a la introducció dels nombres enters i a la seva progressiva consolidació. Amb tot, es pensen preguntes que ajudin a refinar, a confirmar i eventualment a rebatre les expectatives sobre el grau de comprensió d'aquests continguts. En aquest punt, doncs, el disseny dels instruments de recollida de dades és una fase clau de la recerca. Després de l'anàlisi específica de qüestionaris i d'entrevistes i de l'anàlisi creuada i global posterior, s'obtenen resultats sobre aspectes dels nombres enters que semblen especialment difícils de comprendre. Hi ha, per exemple, estudiants que desenvolupen maneres de re-significar nombres enters negatius a nombres naturals no enters a fi de simplificar tècniques d'operació, amb el corresponent risc de pèrdua del significat original de la tasca. En general, hi ha una tendència a no utilitzar llenguatge algebraic en aquelles tasques on els nombres enters es poden representar així. També hi ha una tendència generalitzada a un ús matemàticament ambigu del zero. Aquests i d'altres resultats són el punt de partida de l'elaboració de patrons de comprensió. La caracterització de patrons de comprensió dels nombres enters és la principal aportació de la recerca. Per a l'elaboració de patrons, es combinen fonamentadament resultats preliminars sobre la comprensió de continguts específics vinculats als nombres enters (origen, signe $a La recerca de tesi doctoral, "Aprenentatge i comprensió dels nombres enters: Estudi de significats construïts per alumnes de 15 i 16 anys", s'inscriu en l'àrea de coneixement d'educació matemàtica, dins del domini d'estudis sobre l'aprenentatge matemàtic dels estudiants. El context de la recerca és un grup d'estudiants d'una escola catalana de secundària en el seu procés d'aprenentatge dels nombres enters. Aquest és un context empíric proper que serveix per comprendre els significats que els estudiants d'aquestes edats construeixen al voltant dels nombres enters, les seves propietats i operacions.
Nota: Departament responsable de la tesi: Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals.
Nota: Tesi. Doctorat. Universitat Autònoma de Barcelona. 2017.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Llengua: Català
Document: Tesi doctoral ; Versió publicada
Matèria: Nombres enters ; Ensenyament ; Matemàtica ; Ensenyament secundari
ISBN: 9788449075506

Adreça alternativa: https://hdl.handle.net/10803/457584


279 p, 3.0 MB

El registre apareix a les col·leccions:
Documents de recerca > Tesis doctorals

 Registre creat el 2018-02-22, darrera modificació el 2022-06-21



   Favorit i Compartir