Skip to main content
Nati  Adamuz
  • Córdoba, Spain

Nati Adamuz

Presentamos los primeros pasos de una investigacion que pretende determinar como el artesano piensa matematicamente la practica artesanal del trenzado del esparto. Para ello buscamos sistemas QRS en las actuaciones del trenzar (obra en... more
Presentamos los primeros pasos de una investigacion que pretende determinar como el artesano piensa matematicamente la practica artesanal del trenzado del esparto. Para ello buscamos sistemas QRS en las actuaciones del trenzar (obra en curso) y en las explicaciones del artesanos (obra explicada). Estos sistemas se materializan en etnomodelos. Hallamos tecnicas parecidas a nuestra investigacion anteriores con trenzados argentinos y observamos como el etnomodelo oral “arriba/abajo” se usa tambien en este tipo de trenzado, mientras que no sucede asi con el etnomodelo simbolico.
Se presenta el potencial matemático, en particular combinatorio, de un trenzado artesanal argentino previamente estudiado desde la perspectiva etnomatemática. Asimismo se describe un taller para la formación de profesorado que permite... more
Se presenta el potencial matemático, en particular combinatorio, de un trenzado artesanal argentino previamente estudiado desde la perspectiva etnomatemática. Asimismo se describe un taller para la formación de profesorado que permite trabajar diversos procedimientos combinatorios (reconocimiento y aplicación de patrones, generalización y enumeración) a partir del trenzado analizad
Research in the JCR: A bibliometric analysis of the citations
Presentamos los primeros pasos de una investigacion que pretende determinar como el artesano piensa matematicamente la practica artesanal del trenzado del esparto. Para ello buscamos sistemas QRS en las actuaciones del trenzar (obra en... more
Presentamos los primeros pasos de una investigacion que pretende determinar como el artesano piensa matematicamente la practica artesanal del trenzado del esparto. Para ello buscamos sistemas QRS en las actuaciones del trenzar (obra en curso) y en las explicaciones del artesanos (obra explicada). Estos sistemas se materializan en etnomodelos. Hallamos tecnicas parecidas a nuestra investigacion anteriores con trenzados argentinos y observamos como el etnomodelo oral “arriba/abajo” se usa tambien en este tipo de trenzado, mientras que no sucede asi con el etnomodelo simbolico.
Research Interests:
Promoting experiences to develop the so-called number sense since early school years has become a focus of interest in mathematics education research. By number sense we mean a broad concept that refers to a deep understanding of the... more
Promoting experiences to develop the so-called number sense since early school years has become a focus of interest in mathematics education research. By number sense we mean a broad concept that refers to a deep understanding of the decimal number system, the relationships between numbers and operations, and the development of capabilities such as flexible mental calculation, numerical estimation and quantitative reasoning. This paper is an exploratory study (25 pupils), part of an on-going research, where a methodological approach, based on the use of manipulative materials for developing in six-year-old students’ number sense is explored. Particularly, in this study, we present and analyse two activities, in which a jumping frog and a kangaroo are used as conceptual metaphors for the acquisition of calculation strategies that encourage number sense development.
This paper shows a tool for the analysis of written productions that allows for the characterization of the mathematical models that students develop when solving modeling tasks. For this purpose, different conceptualizations of... more
This paper shows a tool for the analysis of written productions that allows for the characterization of the mathematical models that students develop when solving modeling tasks. For this purpose, different conceptualizations of mathematical models in education are discussed, paying special attention to the evidence that characterizes a school model. The discussion leads to the consideration of three components, which constitute the main categories of the proposed tool: the real system to be modeled, its mathematization and the representations used to express both. These categories and the corresponding analysis procedure are explained and illustrated through two working examples, which expose the value of the tool in establishing the foci of analysis when investigating school models, and thus, suggest modeling skills. The connection of this tool with other approaches to educational research on mathematical modeling is also discussed.
This chapter is proposed as a response to the demand of research in the field of bilingual mathematics education, specifically centered on the analysis of bilingual teaching resources. Regarding the recent appearance of bilingual programs... more
This chapter is proposed as a response to the demand of research in the field of bilingual mathematics education, specifically centered on the analysis of bilingual teaching resources. Regarding the recent appearance of bilingual programs and the representativity bilingual centres currently have in the region of Andalusia (Spain), it is necessary to know the nature of the pedagogical resources that are being used. Thus, the authors selected three series of mathematics textbooks (bilingual and non-bilingual, for the 1st grade of secondary education) that were analyzed by classifying the set of mathematical activities they contain. For the comparison among textbooks, authors used a classification that splits the sample into seven different types of tasks. Additionally, for each task the level of cognitive demand was also indicated. The results show that, although there are slight differences between bilingual and monolingual books, most of the learning opportunities offered in all of ...
Traditionally, the teaching and learning of algebra has been addressed at the beginning of secondary education with a methodological approach that broke traumatically into a mathematical universe until now represented by numbers, with bad... more
Traditionally, the teaching and learning of algebra has been addressed at the beginning of secondary education with a methodological approach that broke traumatically into a mathematical universe until now represented by numbers, with bad consequences. It is important, then, to find methodological alternatives that allow the parallel development of arithmetical and algebraic thinking from the first years of learning. This article begins with a review of a series of theoretical foundations that support a methodological proposal based on the use of specific manipulative materials that foster a deep knowledge of the decimal number system, while verbalizing and representing quantitative situations that underline numerical relationships and properties and patterns of numbers. Developing and illustrating this approach is the main purpose of this paper. The proposal has been implemented in a group of 25 pupils in the first year of primary school. Some observed milestones are presented and ...
We propose incorporating an ethnomathematical perspective in primary school teacher education to facilitate a meaningful contextualization for the tasks they develop. We consider a meaningful contextualization from an ethnomathematical... more
We propose incorporating an ethnomathematical perspective in primary school teacher education to facilitate a meaningful contextualization for the tasks they develop. We consider a meaningful contextualization from an ethnomathematical standpoint to be one that respects the studied culture from an emic approach, rather than an etic approach. We observe that studying cultural characteristics (Moroccan dishes in the examples provided) used as context seems to favor a better understanding and relation to the mathematical concepts that show mathematical complexity of the designed tasks, as far as developing the different components of the corresponding mathematical sense (sense of measurement in the analyzed cases).
La difusion escrita del conocimiento cientifico tiene varios cauces, a saber: articulos en revistas cientificas, comunicaciones en congresos, tesis, libros y patentes. La mayor parte de la investigacion bibliometrica se ha centrado en los... more
La difusion escrita del conocimiento cientifico tiene varios cauces, a saber: articulos en revistas cientificas, comunicaciones en congresos, tesis, libros y patentes. La mayor parte de la investigacion bibliometrica se ha centrado en los articulos y de manera esporadica en los congresos y las patentes. Los libros han sido dejados de lado, entre otras razones, por la dificultad de realizar una indexacion tematica segun los tesauros, porque no siempre son el resultado de investigaciones, porque en muchos casos no pasan ninguna evaluacion de otros expertos o por el gran numero que se publican cada ano y muchas veces en editoriales de caracter local o regional. Sin embargo, esta tendencia ha empezado a cambiar con la introduccion en 2010 del Book Citation Index por parte de Thomsom Reuters en su oferta de bases de datos en Web of Science (WoS) y el Scholarly Publishers Indicators (SPI), que produce el Grupo de Investigacion de Evaluacion de Publicaciones Cientificas (EPUC) del Consejo ...
Resumen: Presentamos los algoritmos alternativos ABN (Abiertos Basados en Números) dentro de una tipología de algoritmos llamados transparentes, porque en ellos se deja ver qué está pasando. Estos son flexibles y se adaptan a las... more
Resumen: Presentamos los algoritmos alternativos ABN (Abiertos Basados en Números) dentro de una tipología de algoritmos llamados transparentes, porque en ellos se deja ver qué está pasando. Estos son flexibles y se adaptan a las capacidades y nivel de desarrollo del aprendiz. Permiten realizar las cuentas con sentido basándose, y a la vez desarrollando, el cálculo mental. En el taller trabajaremos los contextos de los problemas aditivos, los algoritmos para la suma y resta y la invención de problemas.
Desde hace mas de 40 anos se viene hablando de la necesidad de un cambio metodologico en el tratamiento de los algoritmos de calculo en la escuela (Maier, 1987; Plunkett, 1979). De forma resumida, podemos decir que los algoritmos de... more
Desde hace mas de 40 anos se viene hablando de la necesidad de un cambio metodologico en el tratamiento de los algoritmos de calculo en la escuela (Maier, 1987; Plunkett, 1979). De forma resumida, podemos decir que los algoritmos de calculo tradicionales se introdujeron en la escuela por necesidades de la sociedad; sin embargo, hoy dia, esas necesidades son muy diferentes, pero la realidad es que en la escuela se siguen ensenando “las cuatro reglas” de la misma forma que en tiempos pasados (Gil, 2008). Desde ese momento hasta ahora, son numerosos los autores que han abordado el poco sentido pedagogico que los algoritmos tradicionales tienen en la actualidad.
Resumen: Proponemos un taller para el desarrollo del sentido numérico basado en el uso de materiales manipulativos. Estos facilitan la construcción del concepto de número desde edades tempranas (preescolar y primeros cursos de primaria).... more
Resumen: Proponemos un taller para el desarrollo del sentido numérico basado en el uso de materiales manipulativos. Estos facilitan la construcción del concepto de número desde edades tempranas (preescolar y primeros cursos de primaria). Con los maestros trabajaremos la caja de numeración, profundizando en la noción cardinal del número y abordando algunas estrategias de cálculo, proponiendo tareas en bases diversas del 10 para familiarizarse con el recurso.
Trabajar por proyectos STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) es una metodologia muy util para desarrollar una labor interdisciplinar que ayuda a adquirir conocimientos dentro del ambito cientifico y tecnologico. Utilizando... more
Trabajar por proyectos STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) es una metodologia muy util para desarrollar una labor interdisciplinar que ayuda a adquirir conocimientos dentro del ambito cientifico y tecnologico. Utilizando como herramienta de trabajo el software educativo Scratch, los alumnos de 1o de ESO han trabajado en un proyecto tecnologico para crear un videojuego con el objetivo de mejorar la competencia en resolucion de problemas a traves del pensamiento computacional y poder ser creadores de sus propios recursos multimedia para reforzar el aprendizaje de contenidos propios de la asignatura de matematicas.
This paper focuses on the emergence of abstraction through the use of a new kind of motion detector—WiiGraph—with 11-year-old children. In the selected episodes, the children used this motion detector to create three simultaneous graphs... more
This paper focuses on the emergence of abstraction through the use of a new kind of motion detector—WiiGraph—with 11-year-old children. In the selected episodes, the children used this motion detector to create three simultaneous graphs of position vs. time: two graphs for the motion of each hand and a third one corresponding to their difference. They explored relationships that can be ascribed to an equation of the type A – B = C. We examine the notion of abstraction on its own, without assuming a dualism abstract-concrete according to which more of one is less of the other. We propose a distinct path for the attainment of abstraction, which involves navigating a surplus of sensible qualities. The work described in this paper belongs to early algebra, we suggest, because it involves the elementary symbolic treatment of unknowns and generals. More broadly, it advances a perspective on the nature of mathematical abstraction.

And 26 more