Ir al contenido

Documat


The Teaching of Surface Anatomy by Body Painting

  • Autores: María del Carmen Carrasco Molinillo Árbol académico, Antonio Ribelles García, David Almorza Gomar Árbol académico, Gonzalo M. Pérez Arana, José Arturo Prada Oliveira
  • Localización: International Journal of morphology, ISSN-e 0717-9502, Vol. 37, Nº. 3, 2019, págs. 912-916
  • Idioma: inglés
  • DOI: 10.4067/S0717-95022019000300912
  • Títulos paralelos:
    • Enseñanza de Anatomía de Superficie Mediante la Pintura Corporal
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      RESUMEN: El presente proyecto sobre el aprendizaje de la anatomía de superficie a través del método de pintura corporal se realizó debido a que el conocimiento anatómico apoya la práctica médica. El entrenamiento anatómico apropiado del médico depende de la anatomía de superficie. Consideramos la renovación de las estrategias de enseñanza y los recursos didácticos para optimizar el proceso general de enseñanza-aprendizaje. De este estudio participaron 189 estudiantes de primer año de medicina, matriculados en el curso de Troncal y Splanchnology en la Universidad de Cádiz (España). Los estudiantes fueron divididos en 5 grupos, cada uno de 38-41 estudiantes. Se les pidió a los estudiantes que completaran un cuestionario de satisfacción proporcionado a cada participante a través de una plataforma en línea. Sobre la base de los resultados, recomendamos el método de pintura corporal como una herramienta alternativa para el aprendizaje de la anatomía de superficie y clínica.

    • English

      SUMMARY: The present project on learning surface anatomy through the body painting method was undertaken because anatomical knowledge supports medical practice. The appropriate anatomical training of the doctor depends on surface anatomy. We considered the renovation of teaching strategies and didactic resources to optimize the overall teaching- learning process. 189 first-year medical students, enrolled in the Trunk and Splanchnology course at the University of Cádiz (Spain) participated in this study. Students were divided into 5 groups each of 38-41 students. The students were asked to complete a satisfaction questionnaire supplied to each participant through an on-line platform. On the basis of the results, we recommend the body painting method as an alternative tool for learning surface and clinical anatomy.

  • Referencias bibliográficas
    • Aggarwal, A.,Brough, H.,Ellis, H.. (2006). Medical student participation in surface anatomy classes. Clin. Anat.. 19. 627
    • Azer, S. A.. (2011). Learning surface anatomy: which learning approach is effective in an integrated PBL curriculum?. Med. Teach.. 33. 78-80
    • Bolander Laksov, K.,Lonka, K.,Josephson, A.. (2008). How do medical teachers address the problem of transfer?. Adv. Health Sci. Educ. Theory...
    • Boon, J. M.,Meiring, J. H.,Richards, P. A.. (2002). Clinical anatomy as the basis for clinical examination: development and evaluation of...
    • Collett, T.,Kirvell, D.,Nakorn, A.,McLachlan, J. C.. (2009). The role of living models in the teaching of surface anatomy: some experiences...
    • Finn, G. M.. (2010). Twelve tips for running a successful body painting teaching session. Med. Teach.. 32. 887
    • Hale, S. J.,Mirjalili, S. A.,Stringer, M. D.. (2010). Inconsistencies in surface anatomy: The need for an evidence-based reappraisal. Clin....
    • Hariri, S.,Rawn, C.,Srivastava, S.,Youngblood, P.,Ladd, A.. (2004). Evaluation of a surgical simulator for learning clinical anatomy. Med....
    • McMenamin, P. G.. (2008). Body painting as a tool in clinical anatomy teaching. Anat. Sci. Educ.. 1. 139
    • Nanjundaiah, K.,Chowdapurkar, S.. (2012). Body-painting: a tool which can be used to teach surface anatomy. J. Clin. Diagn. Res.. 6. 1405
    • Op Den Akker, J. W.,Bohnen, A.,Oudegeest, W. J.,Hillen, B.. (2002). Giving color to a new curriculum: bodypaint as a tool in medical education....
    • Patel, K. M.,Moxham, B. J.. (2006). Attitudes of professional anatomists to curricular change. Clin. Anat.. 19. 132
    • Regan de Bere, S.,Mattick, K.. (2010). From anatomical 'competence' to complex capability. The views and experiences of UK tutors...
    • Singha, V.,Kharb, P.. (2013). A paradigm shift from teaching to learning gross anatomy: meta-analysis of implications for instructional methods....
    • Standring, S.. (2012). Evidence-based surface anatomy. Clin. Anat.. 25. 813
    • Sugand, K.,Abrahams, P.,Khurana, A.. (2010). The anatomy of anatomy: a review for its modernization. Anat. Sci. Educ.. 3. 83-93
    • Tam, M. D.,Hart, A. R.,Williams, S. M.,Holland, R.,Heylings, D.,Leinster, S.. (2010). Evaluation of a computer program ('disect')...
    • Turney, B. W.. (2007). Anatomy in a modern medical curriculum. Ann. R. Coll. Surg. Engl.. 89. 104
    • Wilhelmsson, N.,Dahlgren, L. O.,Hult, H.,Scheja, M.,Lonka, K.,Josephson, A.. (2010). The anatomy of learning anatomy. Adv. Health Sci. Educ....
    • Zurada, A.,Gielecki, J. S.,Osman, N.,Tubbs, R. S.,Loukas, M.,Zurada-Zielinska, A.,Bedi, N.,Nowak, D.. (2011). The study techniques of Asian,...
Los metadatos del artículo han sido obtenidos de SciELO Chile

Fundación Dialnet

Mi Documat

Opciones de artículo

Opciones de compartir

Opciones de entorno