Ir al contenido

Documat


La experiencia internacional de un centro universitario de informática: análisis y reflexión

  • María Teresa Abad-Soriano [1] ; Núria Castell-Ariño [1] ; Joan Antoni Pastor-Collado [1]
    1. [1] Universitat Politècnica de Catalunya
  • Localización: Actas de las Jornadas sobre la Enseñanza Universitaria de la Informática (JENUI), ISSN 2531-0607, Nº. 8, 2023, págs. 57-64
  • Idioma: español
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      La internacionalización de las instituciones de educación superior es un tema recurrente en sus planes estratégicos. La implementación de esos planes depende, entre otros, de la legislación vigente, de la organización interna de la institución, del contexto social y geográfico e incluso del tipo de estudios que ofertan. Nuestro estudio, análisis y clasificación de las acciones de internacionalización de la Facultat d’Informàtica de Barcelona (FIB) desde su creación, pone de manifiesto la importancia de los centros en el cumplimiento de los planes de internacionalización de una universidad muy descentralizada. Para ello, hemos recolectado y analizado una serie de indicadores docentes y de movilidad. Y para clasificar las acciones de internacionalización de la FIB hemos aplicado un novedoso sistema a lo largo de tres ejes que combina diferentes aproximaciones. Uno de los resultados obtenidos es la existencia de un fuerte vínculo entre el diseño de planes de estudio en el área de la informática y la internacionalización. También hemos puesto en evidencia el papel fundamental desempeñado por los diferentes equipos directivos. Estos resultados hacen recomendable un abordaje de la internacionalización más descentralizado por parte de las instituciones de educación superior y una transferencia de conocimiento más efectiva entre los sucesivos equipos directivos.

    • English

      The internationalisation of higher education institutions is a recurrent theme in their strategic plans. The implementation of these plans depends, among others, on the legislation in force, the internal organisation of the institution, the social and geographical context and even the type of studies offered. Our study, analysis and classification of the internationalisation actions of the Facultat d’Informàtica de Barcelona (FIB) since its creation highlights the importance of the centres in the implementation of the internationalisation plans of a highly decentralised university. To this end, we have collected and analysed a series of teaching and mobility indicators. And to classify the internationalisation actions of the FIB, we have applied an innovative system along three axes that combines different approaches. One of the results obtained is the existence of a strong link between the design of curricula in the area of computer science and internationalisation. We have also highlighted the fundamental role played by the different management teams. These results recommend a more decentralised approach to internationalisation by higher education institutions and a more effective transfer of knowledge between successive management teams.

  • Referencias bibliográficas
    • María Teresa Abad-Soriano, Núria Castell Ariño y Joan Antoni Pastor-Collado. A first analysis of the experience and educational impact of...
    • Philip G. Altbach y Jane Knight. The Internationalization of Higher Education: Motivations and Realities. J. Stud. Int. Educ., 11(3/4), pp...
    • Uwe Brandenburg, Hans De Wit, Espelth Jones y Betty Leask. Defining internationalisation in HE for society, Univ. World News, June, pp 1-4,...
    • Lisa K. Childress. Internationalization Plans Institutions. J. Stud. Int. Educ., 13(3), pp 289- 309, 2009.
    • Hans De Wit. Internationalization of higher education in the United States of America and Europe: a historical, comparative, and conceptual...
    • Hans De Wit, Ligia Deca y Fiona Hunter. Internationalization of Higher Education—What Can Research Add to the Policy Debate? [Documento de...
    • Jane Knight. Internationalization Remodeled: Definition, Approaches, and Rationales. J. Stud. Int. Educ., 8(1), pp. 5-31, 2004, doi.org/10.1177/1028315303260832.
    • Kevin Guillaume y Marc Vanholsbeeck. DIES Descripteurs d’Internasionalisation pour l’Enseignement Supérieur, Outil d’aide au pilotage de l’internationalisation...
    • Emmanuel Jean Francois. Building global education with a local perspective: An introduction to glocal higher education. New York: Palgrave...
    • Ministerio de Educación y Ciencia, Estudios en España II. Nivel Universitario. Madrid: Centro de Publicaciones, M.E.C., 1990. Adriana Perez-Encinas....
    • Joanna Renc-Roe y Torgny Roxå. The internationalisation of a university as local practices: A case study. Educ. Inq., 5(1), pp 127-148, 2014,...

Fundación Dialnet

Mi Documat

Opciones de artículo

Opciones de compartir

Opciones de entorno