Use of reusable audiovisual elements as means to improve learning of Mathematics in Engineering

Experience based on teaching mathematics in engineering degrees

Authors

  • Ana Casanueva Vicente Universidad de Cantabria
  • Joaquín Bedia Jiménez Universidad de Cantabria
  • Carmen Sordo García Universidad de Cantabria

DOI:

https://doi.org/10.37467/revhuman.v11.3974

Keywords:

Multimedia contents, Reusable learning object, Kaltura, Mathematics, Engineering, Self-learning, E-learning

Abstract

After the COVID-19 pandemic, learning content virtualization has been promoted by educational institutions, leading to the development of audiovisual resources to support teaching. These materials often consist of videos of variable duration envisaged as a complement to other training strategies in order to facilitate the acquisition of specific learning contents. This work presents a collaborative experience among teachers for audiovisual content generation, tailored to the specific contents of different math-related basic subjects in five different engineering degrees at the University of Cantabria.

References

Abia Llera, LM., Calvo Cabrero, MP., Cano Urdiales, B. & López Pérez, PM. (2019). Divulgando en píldoras y desarrollando competencias orales y escritas en el alumnado de Cálculo Numérico. En IN-RED 2019. V Congreso de Innovación Educativa y Docencia en Red. Editorial Universitat Politècnica de València. 1447-1461. https://doi.org/10.4995/INRED2019.2019.10339 DOI: https://doi.org/10.4995/INRED2019.2019.10339

Arnáiz, V. & Álvarez, S. (2015). Corpus de textos audiovisuales frente a corpus de textos escritos. La traducción de micropíldoras de aprendizaje En Sánchez Nieto, M.T., Álvarez Álvarez, S., Arnáiz-Uzquiza, V., Ortego Antón, M.T., Santamaría Ciordia, L. & Fernández Muñiz, R. (Eds.), Metodologías y aplicaciones en la investigación en traducción e interpretación con corpus. Universidad de Valladolid, España.

Bengoechea, L.B. (2011). Píldoras formativas audiovisuales para el aprendizaje de programación avanzada. En Actas de las Jornadas de Enseñanza Universitaria de la Informática (JENUI), Universidad de Sevilla. http://hdl.handle.net/2099/11989. Último acceso 17 Abr 2020.

Brame, C. J. (2016). Effective Educational Videos: Principles and Guidelines for Maximizing Student Learning from Video Content. CBE—Life Sciences Education 15(4), es6. https://doi.org/10.1187/cbe.16-03-0125 DOI: https://doi.org/10.1187/cbe.16-03-0125

Chen, C. M., & Wu, C. H. (2015). Effects of different video lecture types on sustained attention, emotion, cognitive load, and learning performance. Computers & Education 80, 108–121. DOI: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2014.08.015

Costley, J., & Lange, C. H. (2017). Video lectures in e-learning: Effects of viewership and media diversity on learning, satisfaction, engagement, interest, and future behavioral intention. Interactive Technology and Smart Education 14, 14–30. https://doi.org/10.1108/ITSE-08-2016-0025 DOI: https://doi.org/10.1108/ITSE-08-2016-0025

Del Casar Tenorio, M.A. & Herradón Díez, R. (2011). El vídeo didáctico como soporte para un b-learning sostenible. Arbor 187, 237–242. https://doi.org/10.3989/arbor.2011.Extra-3n3151 DOI: https://doi.org/10.3989/arbor.2011.Extra-3n3151

Guo PJ, Kim J, Robin R (2014). How video production affects student engagement: an empirical study of MOOC videos. L@S’14 Proceedings of the First ACM Conference on Learning at Scale, New York: ACM, 41–50 DOI: https://doi.org/10.1145/2556325.2566239

Ibrahim, M., & Al-Shara, O. (2007). Impact of Interactive Learning on Knowledge Retention. In M. J. Smith & G. Salvendy (Eds.), Human Interface and the Management of Information. Interacting in Information Environments (Vol. 4558, pp. 347–355). Springer Berlin Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-540-73354-6_38 DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-540-73354-6_38

Jensen, J.L., Holt, E.A., Sowards, J.B. Odgen, T.H., West R.E.. (2018). Investigating Strategies for Pre-Class Content Learning in a Flipped Classroom. J. Sci. Educ. Technol. 27, 523–535 https://doi.org/10.1007/ s10956-018-9740-6 DOI: https://doi.org/10.1007/s10956-018-9740-6

Lange, C., Costley, J. (2020). Improving online video lectures: learning challenges created by media. Int J Educ Technol High Educ 17, 16. https://doi.org/10.1186/s41239-020-00190-6 DOI: https://doi.org/10.1186/s41239-020-00190-6

Lendínez de la Cruz, Á., González, D.S., Ferrari, M.R. (2017). La producción de audiovisuales en el aula de matemáticas como recurso didáctico. En: Comunicaciones del VII Encuentro del Profesorado de Matemáticas de la Provincia de Sevilla. Junta de Andalucía, Consejería de Educación, Sevilla, España, p. 9. https://bit.ly/3I84IXn. Último acceso: 18 Abril 2020.

Maceiras, R., Cancela, Á. & Goyanes, V. (2010). Aplicación de Nuevas Tecnologías en la Docencia Universitaria. Form. Univ. 3. https://doi.org/10.4067/S0718-50062010000100004 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-50062010000100004

Marcelo García, C. & Estebaranz García, A. (1999). Cultura escolar y cultura profesional: los dilemas del cambio. Educar24, 47-69. https://www.raco.cat/index.php/Educar/article/view/20703. Último acceso 17 Abr 2020 DOI: https://doi.org/10.5565/rev/educar.334

Molnar, A. (2017). Content type and perceived multimedia quality in mobile learning. Multimedia Tools and Applications 76, 21613–21627. DOI: https://doi.org/10.1007/s11042-016-4062-2

Polsani, P.R. (2003). Use and Abuse of Reusable Learning Objects. Journal of Digital Information 3, 164.

Prieto, A., Barbarroja, J., Álvarez, S., Corell, A. (2021). Eficacia del modelo de aula invertida (flipped classroom) en la enseñanza universitaria: una síntesis de las mejores evidencias. Revista de Educación 391, 149–180. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2021-391-476

Prieto, A., Díaz, D., Monserrat, J., Barbarroja, J., (2020). La medición del impacto de las innovaciones metodológicas sobre los resultados de la docencia universitaria. RIECS 5(1). https://doi.org/10.37536/RIECS.2020.5.1.201 DOI: https://doi.org/10.37536/RIECS.2020.5.1.201

Román Gallego, J.A.(2011). Videotutoriales como herramienta de autoaprendizaje para el apoyo a la docencia. Memoria de Proyecto de Innovación. Universidad de Salamanca. URL: http://hdl.handle.net/10366/112716. Último acceso 17 Abr 2020

Ronchetti, M. (2010). Using video lectures to make teaching more interactive. Int. J. Emerg. Technol. Learn. 5, 45–48. https://doi.org/10.3991/ijet.v5i2.1156 DOI: https://doi.org/10.3991/ijet.v5i2.1156

Sosa, M.J. & Mendoza A. (2012). El aprendizaje colaborativo en la enseñanza superior a través de la elaboración de contenidos digitales. En Libro de Actas de la Conferencia Ibérica en Innovación de la educación con TIC, Bragança. ISBN: 978-972-745-130-2

Valderrama, J.O., Sánchez, Á. & Urrejola, S. (2009). Colaboración Académica Internacional en Tecnologías de la Información y Docencia Virtual. Form. Univ. 2. https://doi.org/10.4067/S0718-50062009000600002 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-50062009000600002

Zheng, L., Bhagat, K.K., Zhen, Y., Zhang, X. (2020). The Effectiveness of the Flipped Classroom on Students’ Learning Achievement and Learning Motivation: A Meta-Analysis. Educational Technology & Society 23, 1-15

Published

2022-12-13

How to Cite

Casanueva Vicente, A. ., Bedia Jiménez, J. ., & Sordo García, C. . (2022). Use of reusable audiovisual elements as means to improve learning of Mathematics in Engineering: Experience based on teaching mathematics in engineering degrees. HUMAN REVIEW. International Humanities Review / Revista Internacional De Humanidades, 12(5), 1–13. https://doi.org/10.37467/revhuman.v11.3974