Ir al contenido

Documat


Using Feedback for Improving the Learning Process in Programming Courses

  • Autores: Juan M. Alberola Árbol académico, Ana García Fornés Árbol académico
  • Localización: Revista Iberoamericana de Tecnologías del Aprendizaje: IEEE-RITA, ISSN 1932-8540, Vol. 9, Nº. 2, 2014, págs. 49-56
  • Idioma: inglés
  • DOI: 10.1109/rita.2014.2317529
  • Texto completo no disponible (Saber más ...)
  • Resumen
    • In the last few years, undergraduate university courses with a practical orientation, such as programming, have had a high drop-out rate and low number of students who pass the course. One important issue of these courses is that in order to learn new content, previous skills must be consolidated. Therefore, a progressive and continuous feedback is essential to increase the motivation of the students. In this paper, we present an experience that obtains this feedback by means of the on-line educational platform. The impact of this experience is evaluated in a group of students.

  • Referencias bibliográficas
    • D. Hounsell, “Student feedback, learning and development,” Higher Educ. Lifecourse, vol. 27, no. 1, pp. 67–78, 2003.
    • J. Hattie, “Identifying the salient facets of a model of student learning: A synthesis of meta-analyses,” Int. J. Educ. Res., vol. 11, no....
    • D. U. Bolliger and T. Martindale, “Key factors for determining student satisfaction in online courses,” Int. J. E-Learning, vol. 3, no. 1,...
    • P. Black and D. William, “Assessment and classroom learning,” Assessment Educ., vol. 5, no. 1, pp. 7–74, 1998.
    • J. Bruner, Toward a Theory of Instruction. Cambridge, MA, USA: Harvard Univ. Press, 1974.
    • C. Simpson and G. Gibbs, “Conditions under which assessment supports students’ learning,” Learn. Teaching Higher Educ., vol. 1, no. 1, pp....
    • A. W. Chickering and Z. F. Gamson, “Seven principles for good practice in undergraduate education,” Biochem. Educ., vol. 17, no. 3, pp. 140–141,...
    • T. J. Crooks, “The impact of classroom evaluation practices on students,” Rev. Educ. Res., vol. 58, no. 4, pp. 438–481, 1988.
    • A. Garrido, M. Penadés, and V. Pelechano, “Un modelo de evaluación de prácticas en laboratorio de ingeniería del software,” in Proc. 7th JENUI,...
    • J. M. Alberola, J. V. Ballester, and A. Garcia-Fornes, “Una metodología basada en una lección magistral participativa para sesiones prácticas,”...
    • S. Wootton, “Encouraging learning or measuring failure?” Teaching Higher Educ., vol. 7, no. 3, pp. 353–357, 2002.
    • C. Álvarez and J. Llosa, “Evaluación formativa con feedback rápido usando mandos interactivos,” in Proc. 16th JENUI, 2010, pp. 363–370.
    • M. Riesco and M. Díaz, “Sistema docente de realimentación inmediata en clases prácticas,” in Proc. JENUI, 2005.
    • J. M. Such, N. Criado, and A. García-Fornes, “Expericencias con una técnica de aprendizaje activo basada en retroalimentación instantánea...
    • K. Ala-mutka, T. Uimonen, and H. M. Järvinen, “Supporting students in C++ programming courses with automatic program style assessment,”...
    • J. Rodríguez, M. Díaz, and Z. Hernández, “Hacia la evaluación continua automática de prácticas de programación,” in Proc. JENUI, 2007.
    • A. Pardo, I. Estévez-Ayres, P. Basanta-Val, and D. F. Lorenzo, “Plataforma de seguimiento continuo de prácticas en la asignatura de arquitectura...
    • J. López-Reguera, C. Hernández-Rivas, and Y. Farran-Leiva, “Una plataforma de evaluación automática con una metodología efectiva para la enseñanza/aprendizaje...
    • C. Areias and A. Mendes, “A tool to help students to develop programming skills,” in Proc. Int. Conf. Comput. Syst. Technol., 2007, pp. 1–7.
    • P. Del Canto et al., “Diferentes usos de aprendizaje cooperativo en asignaturas de introducción a la programación de ordenadores,” J. Nat....
    • A. P. Sánchez, “Programación en C con aprendizaje activo, evaluación continua y trabajo en equipo: Caso de estudio,” in Proc. 16th Jornadas...
    • M. López, E. Fernández, and P. Massé, “Grupos de aprendizaje colaborativo en programación,” in Proc. 15th Congr. Argentino Ciencias Computación,...
    • M. De la Cruz, “Un modelo de lección magistral para un aprendizaje activo y cooperativo,” in Proc. Cursos Conf. Innovación Desarrollo Docente,...
    • D. L. Finkel, “Dar clase con la bocacerrada,” Univ. Valencia. Servicio de Publicaciones, Valencia, Spain, Tech. Rep., 2008, p. 80.

Fundación Dialnet

Mi Documat

Opciones de artículo

Opciones de compartir

Opciones de entorno