Ir al contenido

Documat


Task design to foster the competence in social decision making on mathematics education

  • Keiichi Nishimura [1] ; Chiharu Honda [2]
    1. [1] Tokyo Gakugei University

      Tokyo Gakugei University

      Japón

    2. [2] Tokyo Gakugei University International Secondary School
  • Localización: Avances de investigación en educación matemática, ISSN-e 2254-4313, Nº. 15, 2019, págs. 57-73
  • Idioma: inglés
  • DOI: 10.35763/aiem.v0i15.261
  • Títulos paralelos:
    • Desenho de tarefas que promovam competências na tomada de decisões sociais em educação matemática
    • Conception de tâches pour favoriser la compétence de prise de décisions sociales en didactique des mathématiques
    • Diseño de tareas para promover la competencia en la toma de decisiones sociales en educación matemática
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      Conforme la sociedad avanza, es cada vez más importante tratar matemáticamente una diversidad de aspectos, tener en cuenta riesgos e incertidumbres, clarificar los fundamentos de nuestra participación en la emisión de juicios y la toma de decisiones, junto con llevar a cabo deliberaciones críticas. Esta competencia se resume como “toma decisiones”. Presentamos el diseño de una tarea sobre cómo salvar más vidas con desfibriladores externos automáticos, cuyo objetivo es promover dicha competencia en clases de matemáticas. Desde la perspectiva metodológica, usamos el Estudio de Clases para anticipar minuciosamente los procesos de los estudiantes al encontrar y resolver problemas. Revisamos el diseño de acuerdo con distintos puntos de vista, entre ellos: “¿En qué ocasiones y cómo deberían los estudiantes estudiar en el aula?” o “¿Qué tipo de materiales deberían ser presentados y cuándo?”

    • English

      As society continues to progress, it is becoming increasingly more important to mathematically deal with issues, take risks and uncertainty into account, clarify the grounds for participating in judgements or decision making, and make critical deliberations. This competence is defined as "decision making”.

      We present the design of a task about saving more lives with automatic external defibrillators (AEDs) in order to foster this competency in mathematics lessons. In methodological terms, we use Lesson Study to carefully anticipate the process of students’ finding and solving problems. We review the design from different viewpoints, such as “What times and how should all the students in the class study?” or “When and what kind of materials should be presented?”

    • français

      Au fur et à mesure que la société progresse, il devient de plus en plus important de traiter mathématiquement un certain nombre de questions, de prendre en considération les risques et l'incertitude, de clarifier les motifs de notre participation dans l’émission de jugements ou la prise de décisions, et de réaliser des débats cruciaux. Cette compétence sera nommée « prise de décision ». Nous présentons la conception d'une tâche visant à sauver plus de vies avec des défibrillateurs externes automatiques, et dont l’objectif est de favoriser cette compétence dans le cours de mathématiques. Sur le plan méthodologique, nous utilisons la démarche des Lesson Studies pour anticiper soigneusement les processus de rencontre et de résolution de problèmes par les élèves. Nous examinons cette conception selon différents points de vue, tels que « À quels moments et comment les élèves doivent-ils étudier en classe » ou « Quand et quel type de matériels doit-on présenter ? »

    • português

      À medida que a sociedade avança, torna-se cada vez mais importante tratar matematicamente uma diversidade de aspetos, ter em conta riscos e incertezas, clarificar os fundamentos da nossa participação na emissão de juízos e na tomada de decisões, juntamente com levar a cabo deliberações críticas. Esta competência resume-se como ”tomada de decisão”. Apresentamos o esquema de uma atividade sobre como salvar mais vidas com desfibrilhadores externos automáticos, cujo objetivo é promover aquela competência nas aulas de matemática. Desde uma perspetiva metodológica, usamos o Estudo de Classe para antecipar cuidadosamente os processos dos alunos ao encontrar e resolver problemas. Revimos o esquema de acordo com distintos pontos de vista, entre eles: “Em que ocasiões e como deveriam os alunos estudar nas aulas?” ou “Que tipo de materiais deveriam ser apresentados e quando?”

  • Referencias bibliográficas
    • Asami-Johansson, Y. (2011). A study of a problem-solving oriented lesson structure in mathematics in japan. In M. Pytlak, T. Rowland &...
    • Fujii.T. et al. (2011). Mathematics 5A (English ed.). Tokyo, Japan: Tokyo Shoseki Co. LTD.
    • Fujii. T. (2015). The critical role of task design in Lesson Study. In A. Watson & M. Ohtani (Eds.), Task design in mathematics education...
    • Fujii.T. (2016). Designing and adapting tasks in lesson planning: A critical process of Lesson Study. ZDM – Mathematics Education, 39(5-6),...
    • Hino, K. (2007). Toward the problem-centered classroom: Trends in mathematical problem solving in Japan. ZDM – Mathematics Education, 48(4),...
    • Lewis, C., Perry, R., & Hurd, J. (2004). A deeper look at Lesson Study. Improving Achievement in Math and Science, 61(5), 18-22.
    • National Council of Teachers of Mathematics (1980). Agenda for action. Reston, VA: NCTM.
    • Nishimura, K. (2016). Mathematics lessons to foster authentic problem solving skills: Aiming at fostering competence. Tokyo, Japan: Meiji...
    • OECD (2018). The future of education and skills education 2030. Retrieved 5 Jan 2019 from http://www.oecd.org/education/2030/E2030%20Position%20Paper%20(05.04.2018).pdf
    • Shimizu, Y. (1999). Aspects of mathematics teacher education in Japan: Focusing on teachers’ roles. Journal of Mathematics Teacher Education,...
    • Souma, K. (1987). Chuugakkouni okeru “Sougou sugaku” e no ayumi (Trying synthetic mathematics in lower secondary school). Journal of Japan...
    • Stigler, J. W. & Hiebert, J. (1999). The teaching gap. Best ideas from the world's teachers for improving in the classroom. New York:...
    • Swan, M. (2014). Designing tasks and lessons that develop conceptual understanding, strategic competence, and critical awareness. In J. Brocardo...
    • Takahashi, A. (2006). Characteristics of Japanese mathematics lessons. Tsukuba Journal of Educational Study in Mathematics, 25, 37-44.
    • Takahashi, A. (2008). Beyond show and tell: Neriage for teaching through problem-solving. Ideas from Japanese problem-solving approaches for...
    • Tokyo Gakugei University Research Organization for Next-Generation Education (2018). NextGeneration Education Responding to the Society of...

Fundación Dialnet

Mi Documat

Opciones de artículo

Opciones de compartir

Opciones de entorno