Ir al contenido

Documat


El papel de los modelos epistemológicos y didácticos en la formación del profesorado a través del dispositivo del estudio de clase

  • García García, Francisco Javier [1] ; Wake, Geoff [2] ; Muñoz Lendínez, Elena María [1] ; Lerma Fernández, Ana María
    1. [1] Universidad de Jaén

      Universidad de Jaén

      Jaén, España

    2. [2] University of Nottingham

      University of Nottingham

      Reino Unido

  • Localización: Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, ISSN-e 2174-6486, ISSN 0212-4521, Vol. 37, Nº 1, 2019, págs. 137-156
  • Idioma: español
  • DOI: 10.5565/rev/ensciencias.2512
  • Títulos paralelos:
    • The role of epistemological and didactic models in the education of teachers through lesson study
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      En este trabajo analizamos cómo los modelos epistemológicos y didácticos asumidos por una comunidad de estudio de clase determinan la forma en que este proceso se lleva a cabo, así como los resultados de este. Para ello, proponemos una reinterpretación del estudio de clase como una praxeología de la profesión docente, apoyándonos en las herramientas de la teoría antropológica de lo didáctico. El análisis de tres casos de estudio de clase permitirá evidenciar el papel que diferentes modelos epistemológicos y didácticos desempeñan en su estructuración, desarrollo y en el posible aprendizaje profesional de los participantes, contribuyendo, de esta forma, a visibilizar parte de la teoría que subyace al estudio de clase.

    • English

      In this paper, we analyse how the epistemological and didactic models that a lesson study community assumes determine the way this professional development process is conducted, as well as its outcomes. To do this, we propose a reinterpretation of lesson study as a praxeology of the teaching profession, drawing on tools from the Anthropological Theory of Didactics. The analysis of three cases will evince the role that different epistemological and didactic models play in the organisation and development of the work of lesson study groups, and in the potential learning of teachers. Thus, we provide new theory-informed insights into lesson study.

  • Referencias bibliográficas
    • Asami-Johansson, Y. (2011). A study of a problem solving oriented lesson structure in mathematics in Japan. En M. Pytlak, T. Rowland y E....
    • Brousseau, G. (2002). Theory of didactical situations in mathematics. Dordrecht: Springer. https://doi.org/10.1007/0-306-47211-2 Brousseau,...
    • Chevallard, Y., Bosch, M. y Gascón, J. (1997). Estudiar matemáticas. El eslabón perdido entre la enseñanza y el aprendizaje. Barcelona: Horsori.
    • Chevallard, Y. y Sensevy, G. (2014). Anthropological approaches in mathematics education, French perspectives. En S. Lerman (Ed.), Encyclopedia...
    • Doig, B. y Groves, S. (2011). Japanese lesson study: teacher professional development through communities of inquiry. Mathematics Teacher...
    • Doig, B., Groves, S. y Fujii, T. (2011). The critical role of task development in lesson study. En L. Hart, A. Alston y A. Murata (Eds.),...
    • Elliott, J. (2012). Developing a science of teaching through lesson study. International Journal for Lesson and Learning Studies, 1(2), 108-125....
    • Fujii, T. (2015). The critical role of task design in lesson study. En A. Watson y M. Ohtani (Eds.), Task design in mathematics education...
    • Fujii, T. (2016). Designing and adapting tasks in lesson planning: a critical process of lesson study. ZDM Mathematics Education, 48(4), 411-423....
    • Hart, L. y Carriere, J. (2011). Developing the habits of mind for a successful lesson study community. En L. Hart, A. Alston y A. Murata (Eds.),...
    • Hino, K. (2007). Toward the problem-centered classroom: trends in mathematical problem solving in Japan. ZDM Mathematics Education, 39(5-6),...
    • Lewis, C. y Tsuchida, I. (1999). A lesson is like a swiftly flowing river: research lessons and the improvement of Japanese education. Improving...
    • Miyakawa, T. y Winsløw, C. (2009). Didactical designs for students’ proportional reasoning: an «open approach» lesson and a «fundamental situation»....
    • Murata, A. (2011). Introduction: conceptual overview of lesson study. En L. Hart, A. Alston y A. Murata (Eds.), Lesson study research and...
    • OECD (2004). The PISA 2003 assessment framework-mathematics, reading, science and problem-solving knowledge and skills. Paris: OECD. https://doi.org/10.1787/9789264101739-en
    • Radford, L. (2008). Theories in mathematics education: a brief inquiry into their conceptual differences. Comunicación en el ICME 11, 6-13...
    • Sáez-López, J. M. (2017). Investigación educativa. Fundamentos teóricos, procesos y elementos prácticos. Madrid: UNED.
    • Shimizu, Y. (1999). Aspects of mathematics teacher education in Japan: focusing on teachers’ roles. Journal of Mathematics Teacher Education,...
    • Shimizu, Y. (2014). Lesson study in mathematics education. En S. Lerman (Ed.), Encyclopedia of mathematics education (pp. 358-360). Dordrecht:...
    • Stigler, J. W. y Hiebert, J. (2016). Lesson study, improvement, and the importing of cultural routines. ZDM Mathematics Education, 48(4),...
    • Takahashi, A. (2006). Characteristics of Japanese mathematics lessons. Tsukuba Journal of Educational Study in Mathematics, 25, 37-44.
    • Takahashi, A. (2008). Beyond show and tell: neriage for teaching through problem-solving. Comunicación en el ICME 11, 6-13 de julio, 2008....
    • Takahashi, A. y McDougal, T. (2016). Collaborative lesson research: maximizing the impact of lesson study. ZDM Mathematics Education, 48(4),...
    • Wake, G., Swan, M. y Foster, C. (2015). Professional learning through the collaborative design of problem-solving lessons. Journal of Mathematics...
    • Watanabe, T., Takahashi, A. y Yoshida, M. (2008). Kyozaikenkyu: A critical step for conducting effective lesson study and beyond. En F. Arbaugh...
    • Watson, A. y Mason, J. (1998). Questions and prompts for mathematical thinking. Derby, Inglaterra: Association of Teachers of Mathematics.
    • Winsløw, C. (2011). A comparative perspective on teacher collaboration: the cases of lesson study in Japan and of multidisciplinary teaching...
    • Wood, D., Bruner, J. y Ross, G. (1976). The role of tutoring in problem solving. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 17(2), 89-100....

Fundación Dialnet

Mi Documat

Opciones de artículo

Opciones de compartir

Opciones de entorno