Ir al contenido

Documat


Modelos emergentes en un primer curso de economía y administración

  • Autores: Francisco Infante Estrabao, Luis Puig
  • Localización: Modelling in Science Education and Learning, ISSN-e 1988-3145, Vol. 6, Nº. 2, 2013 (Ejemplar dedicado a: Número 2. Junio 2013), págs. 235-248
  • Idioma: español
  • DOI: 10.4995/msel.2013.1948
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      En este artículo presentamos un esbozo de una investigación en curso en la que se pretende indagar sobre la enseñanza del proceso de modelización y de las familias de funciones en el contexto de un curso de Economía y Administración. En concreto, introducimos algunos de los fundamentos teóricos que sustentan la investigación y presentamos un ejemplo de una de las actividades que estamos diseñando para la enseñanza.

    • English

      In this paper we present an outline of an ongoing research in which we intend to investigate on the teaching of the modelling process and families of functions in the context of a course in Economics and Management. Specifically, we introduce some of the theoretical foundations that support the research and we present an example of one of the activities that we are designing for teaching.

  • Referencias bibliográficas
    • W. Blum, P. Galbraith, H. W. Henn, M. Niss. (Eds.). Modelling and applications in mathematics education: the 14th ICMI study. New York: Springer....
    • J. De Lange. Mathematics, Insight and Meaning: Teaching, Learning and testing of Mathematics for the Life and Social Sciences. Utrecht: Freudenthal...
    • H. Freudenthal. Didactical Phenomenology of Mathematical Structures. Dordrecht: Reidel.(1983).
    • H. Freudenthal. Revisiting Mathematics Education: China Lectures. Mathematics education library. Dordrecht : Kluwer Academic Publishers. (1991).
    • K. Gravemeijer. Developing Realistic Mathematics Education: Ontwikkelen Van RealistischReken/Wiskundeonderwijs: Met EenSamenvatting in Het...
    • K. Gravemeijer. How emergent models may foster the constitution of formal mathematics. Mathematical Thinking and Learning. 1(2), 155-177....
    • K. Gravemeijer. Emergent Modelling as a precursor to Mathematical Modelling. En W. Blum, P. Galbraith, H.W. Henn, M. Niss (Eds.), Modelling...
    • K. Gravemeijer, J. Terwel. Hans Freudenthal, a mathematician on didactics and curriculum theory. Journal of Curriculum Studies, 32(6), 777-796....
    • L. Puig. Elementos de resolución de problemas. Granada: Comares. (1996).
    • L. Puig. Análisis fenomenológico. En L. Rico (Ed.), La educación matemática en la enseñanza secundaría (pp. 61-94). Barcelona: Horsori; ICE....
    • L. Puig, O. Monzó. Competencias algebraicas en el proceso de modelización. En F. Gracia, A. Monedero, J. Palomo y Ma J. Peris, (Eds.) El discret...
    • L. Puig, O. Monzó. Fenómenos y ajustes. Un modelo de enseñanza del proceso de modelización y los conceptos de parámetro y familia de funciones....
    • F. I. Santamaria. La contextualización de la matemática en la escuela primaria de Holanda (Tesis de Maestría). Universidad Nacional del Comahue,...
    • K. Smith, F. Vest, F. Tim. Tom's Financial Adventure. Pull-Out, Consortium. Lexington, M.A.: COMAP, Inc. (1991).
    • A. Treffers. Three Dimensions: A Model of Goal and Theory Description in Mathematics Instruction, the Wiskobas Project. Dordrecht: Reidel....
    • M. Van den Heuvel-Panhuizen. Realistic Mathematics Education in the Netherlands, en J. Anghileri (Ed.). Principles and Practices in Arithmetic...
    • M. Van den Heuvel-Panhuizen. The didactical use of models in realistic mathematics education: An example from a longitudinal trajectory on...
    • M. Van den Heuvel-Panhuizen. Reform under attack? Forty Years of Working on Better Mathematics Education thrown on the Scrapheap? No Way!...

Fundación Dialnet

Mi Documat

Opciones de artículo

Opciones de compartir

Opciones de entorno