The CLIL approach in higher education: a collaborative small-scale experience (with a focus on Mathematics and Psychology)
Authors
Pellicer-Ortín, Silvia; Arnal-Bailera, Alberto; Marco-Buzunariz, Miguel A.; Tomás-Aragonés, LucíaPublisher
Servicio de Publicaciones de la Universidad de Alcalá
Date
2016Bibliographic citation
Encuentro: revista de investigación e innovación en la clase de idiomas, 2016. 25, p. 87-101 . ISSN 1989-0796
Keywords
CLIL
Interdisciplinary
Primary Education
University
Mathematics
Psychology
English Philology
Interdisciplinar
Educación Primaria
Universidad
Matemáticas
Psicología
Filología Inglesa
Document type
info:eu-repo/semantics/article
Version
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Rights
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
Access rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Abstract
This article presents the interdisciplinary experience carried out at the Faculty of Education of the University of
Zaragoza among the Departments of Mathematics, Psychology and English Philology. This small-scale experience is
contextualised within the rise of bilingual programmes both in Europe and Spain and, after having noticed a gap in
the research carried out in higher education, we propose the study of: i) the students’ perceptions before and after
receiving the content instruction in English; ii) the specific aspects related to the areas of Didactics of Mathematics
and Psychology; iii) a quantitative and qualitative analysis of the differences between the results and task
performance in Spanish and in English; iv) the elaboration of some guidelines for future improvement. This study
has been interpreted in the light of the current bilingual approach of CLIL, which promotes a holistic teachinglearning
process of both language and content. Este artículo resume la experiencia interdisciplinar llevada a cabo en la Facultad de Educación de la Universidad de
Zaragoza entre los Departamentos de Matemáticas, Psicología y Filología Inglesa. Contextualizamos esta experiencia
dentro del auge de las enseñanzas bilingües tanto en Europa como en nuestro país y, tras haber detectado un vacío en
las investigaciones llevadas a cabo en los niveles de enseñanza superior, proponemos un estudio de: i) las
percepciones de los estudiantes antes y después de recibir esta enseñanza a través del inglés; ii) las especificidades
propias de las áreas de Didáctica de las Matemáticas y Psicología; iii) un análisis cuantitativo y cualitativo de las
diferencias en los resultados y consecución de tareas en lengua española e inglesa; y iv) la elaboración de unas líneas
de mejora para el futuro. Este análisis se ha interpretado desde el enfoque actual de enseñanza bilingüe CLIL, el cual
aboga por un proceso holístico de la enseñanza-aprendizaje de lengua y contenido.
Files in this item
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
pellicer_CLIL_ Encuentro_2016_ ... | 407.2Kb |
|
Files | Size | Format |
|
---|---|---|---|
pellicer_CLIL_ Encuentro_2016_ ... | 407.2Kb |
|