Ir al contenido

Documat


La enseñanza de contenidos científicos a través de un modelo “Flipped”: Propuesta de instrucción para estudiantes del Grado de Educación Primaria

  • González-Gómez, David [3] ; Jeong, Jin Su [2] ; Cañada-Cañada, Florentina [3] ; Gallego Picó, Alejandrina [1]
    1. [1] Universidad Nacional de Educación a Distancia

      Universidad Nacional de Educación a Distancia

      Madrid, España

    2. [2] Universidad Politécnica de Madrid

      Universidad Politécnica de Madrid

      Madrid, España

    3. [3] Universidad de Extremadura

      Universidad de Extremadura

      Badajoz, España

  • Localización: Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, ISSN-e 2174-6486, ISSN 0212-4521, Vol. 35, Nº 2, 2017, págs. 71-87
  • Idioma: español
  • DOI: 10.5565/rev/ensciencias.2233
  • Títulos paralelos:
    • Teaching science contents through a «Flipped» model: An instruction example for Primary Education bachelor students
    • L'ensenyament de continguts científics a través d'un model «Flipped»: Proposta d'instrucció per a estudiants del Grau d'Educació Primària
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      La metodología de instrucción invertida o «flipped-classroom» constituye un modo de aprendizaje en el cual se invierte el formato tradicional de una clase. En esta metodología, las clases magistrales se imparten «fuera del aula», así el tiempo que el estudiante permanece en el aula se emplea para realizar actividades de aprendizaje más centradas en el alumno, tales como resolución de problemas / casos prácticos, discusiones y trabajo colaborativo. En esta investigación se lleva a cabo un estudio comparativo entre los resultados de aprendizaje y percepción de un grupo de estudiantes del Grado de Educación Primaria hacia los contenidos científicos trabajados. Los resultados preliminares de este estudio indican que los estudiantes que siguieron la metodología flipped lograron mejores resultados de aprendizaje y una mejor percepción tanto hacia el contenido como hacia la metodología.

    • català

      La metodologia d'instrucció invertida o «flipped-classroom» constitueix una manera d'aprenentatge en el qual s'inverteix el format tradicional d'una classe. En aquesta metodologia, les classes magistrals s'imparteixen «fora de l'aula», així el temps que l'estudiant roman a l'aula s'empra per realitzar activitats d'aprenentatge més centrades en l'alumne, tals com a resolució de problemes / casos pràctics, discussions i treball col·laboratiu. En aquesta recerca es duu a terme un estudi comparatiu entre els resultats d'aprenentatge i percepció d'un grup d'estudiants del Grau d'Educació Primària cap als continguts científics treballats. Els resultats preliminars d'aquest estudi indiquen que els estudiants que van seguir la metodologia flipped van aconseguir millors resultats d'aprenentatge i una millor percepció tant cap al contingut com cap a la metodologia.

    • English

      The inverted instruction methodology, also known as «flipped classroom» is a learning method in which the traditional classroom setting is inverted. With this methodology, lectures are provided outside of the classroom, and therefore the in-class time is used to complete students-centered learning activities such as solving problems/case studies, discussions and collaborative activities. In this research, a comparative study has been conducted with Primary Education undergraduate students in terms of learning outcomes and students’ perception toward the scientific contents and the methodology itself. Preliminary results show that students following a flipped classroom model achieved better learning results and reported a more positive perception toward the contents worked and the instruction methodology used.

  • Referencias bibliográficas
    • Ash, K. (2012). Educators view the «Flipped» model with a more critical eye. Education Week, 32(2), pp.S6-S7.
    • Baker, C. (2012). Flipped classrooms: turning learning upside down. Deseret News. Disponible en línea: .
    • Bergmann, J. y Sams, A. (2014). Flipped learning: Maximizing face time. Training & Development, New York.
    • Biggs, J. y tang, C. (2007) Teaching for quality learning at University. Third Edition. The society for research into higher education. Open...
    • Bishop, J. L. y verleger, M. (2013). The flipped classroom: A survey of the research. Paper presented a the 120th ASEE Annual Conference &...
    • Blair, E.; Maharaj, C. y Primus, S. (2015). Performance and perception in the flipped classroom. Education and Information Technologies. https://doi.org/10.1007/s10639-015-9393-5
    • Bull, G.; Ferster, B. y Kjellstrom, W. (2012). Inventing the flipped classrom. Learning with technology, 40, pp. 10-11.
    • Butt, A. (2014). Student view on the use of a flipped classroom approach: Evidence from Australia. Business Education & Accrediation,...
    • Chen, Y.; Wang, Y.; Kinshuk y Chen, N. S. (2014). Is FLIP enough? Or should we use the FLIPPED model isntead? Computers and Education, 79,...
    • Christiansen, M. A. (2014). Inverted Teaching: Applying a New Pedagogy to a University Organic Chemistry Class. Journal of Chemical Education,...
    • Crujeiras Pérez, B. y Jiménez Aleixandre, M. P. (2015). Desafíos planteados por las actividades abiertas de indagación en el laboratorio:...
    • Davies, R. S.; Dean, D. L. y Ball, N. (2013) Flipping the classroom and instructional technology integration in a college-level information...
    • Dávila Acedo, M. A.; Borrachero Cortés, A. B.; Cañada Cañada, F.; Martínez Borreguero, G. y Sánchez-Martín, J. (2015). Evolución de las emociones...
    • Delozier, S. y Rhodes, M. (2016). Flipped classrooms. A review of key ideas and recommendations for practice. Educational Psychology Review....
    • Ferreri, S. P. y O’connor, S. K. (2013). Redesign of a large lecture course into a small-group learning course. American Journal of Pharmaceutical...
    • Findlay-Thompson, S. y Mombourquette, P. (2014). Evaluation of a flipped classroom in an undergraduate business course. Business Education...
    • Fulton, K. (2012). Upside down and inside out: Flip your classroom to improve student learning. Learning and Leadign with Technology, 39,...
    • Gilboy, M. B., Heinerichs, S., y Pazzaglia, G. (2015). Enhancing student engagement using the flipped classroom. Journal of Nutrition Education...
    • González-Gómez, D.; Jeong, J. S.; Airado Rodríguez, D.; Cañada-Cañada, F. (2016). Performance and perception in the flipped learning model:...
    • Handelsman, J.; Ebert-May, D.; Beichner, R.; Bruns, P.; Chang, A.; Dehaan, R.; Gentile, J.; Lauffer, S.; Steart, J.; Tilghman, S. M., y Wood,...
    • Herreid, C. F. y Schiller, N. A. (2013). Case studies and the flipped classroom. Journal of College Science Teaching, 42(5), pp. 62-66.
    • Hill, J. R., Song, L. y West, R. E. (2009). Social learning theory and web-based learning environments: A review of research and discussion...
    • Imran, M. (2013) Increasing the intereaction time in a lecture by integrating flipped classroom and just-in-time teaching concepts. J Learn...
    • Jarvis, T. y Pell, A. (2004). Primary teachers’ changing attitudes and cognition during a tow-year science inservice program and their effect...
    • Jeong, J. S.; González-Gómez, D.; Cañada-Cañada, F. (2016). Students’ perceptions and emotions toward learning in a flipped general science...
    • Kim, M. K.; Kim, S. M.; Khera, O. y Getman, J. (2014) The experience of three flipped classrooms in an urban university: an exploration of...
    • Knight, J. K. y Wood, W. B. (2005). Teaching more by lecturing less. Cell Biology Education, 4(4), pp. 298-310. https://doi.org/10.1187/05-06-0082
    • Long, T.; Logan, J. y Waugh, M. (2016). Students’ perceptions of the value of using videos as a preclass learning experience in the flipped...
    • Love, B.; Hodge, A.; Grandgenett, N. y Swift, A. W. (2013). Student learning and perceptions in a flipped linear algebra course. International...
    • Mason, G. S.; Rutar, T. S. y Cook, K. E. (2013). Comparing the effectiveness of an inverted classroom to a traditional classroom in an upper-division...
    • Mattis, K. V. (2015). Flipped classroom versus traditional textbook instruction: Assessing accuracy and mental effort at different levels...
    • Mclaughlin, J. E.; Roth, M. T.; Glatt, D. M.; Gharkholonarehe, N.; Davidson, C. A.; Griffin, L. M. y Mumper, R. J. (2014). The flipped classroom:...
    • Mellado, V.; Borrachero, A. B.; Brígido, M.; Melo, L. V.; Dávila, M. A.; Cañada, F.; Conde, M. C.; Costillo, E.; Cubero, J.; Esteban, R.;...
    • Moraros, J.; Islam, A.; Yu, S.; Banow, R. y Schindelka, B. (2015). Flipping for success: Evaluating the effectiveness of a novel teaching...
    • Newman, D. L.; Deyoe, M. M.; Connor, K. A. y Lamendola, J. M. (2015). Flipping STEM leraning: Impact on students’ process of learning and...
    • Novak, G.; Gavrin, A.; Christian W. y Patterson E. (1999). Just-in-time teaching: blending active learning with web technology. Prentice Hall,...
    • O’Flaherty, J. y Phillips, C. (2015). The use of flipped classrooms in higher education: A scoping review. Internet and Higher Education,...
    • Osborne, J.; Simon, S. y Collins, S. (2003). Attitudes towards science: A review of the literature and its implications. Instrumental Journal...
    • Roach, T. (2014). Student perceptions toward flipped learning: New methods to increase interaction and active learning in economics. International...
    • Ruiz-Primo, M. A.; Briggs, D.; Iverson, H.; Talbot, R. y Shepard, L. A. (2011). Impact of undergraduate science course innovations on learning....
    • Sams, A. y Bergmann, J. (2013). Flip your students’ learning. Technology-Rich learning, 70(6), pp. 16-20.
    • Sowa, L. y Thorsen, D. (2015). An assessment of student learning, perceptions and social capital develpment in undergraduate, lower-division...
    • Staker, H. y Horn, M. (2012). Classifying K-12 blended learning. Innosight Institute. Disponible en línea: .
    • Strayer, J. F. (2012). How learning in an inverted classroom influences cooperation, innovation and task orientation. Learning Environments...
    • Tourón, J. y Santiago, R. (2015). Flipped Learning model and the development of talent at school. Revista de Educacion, 368, pp. 33-65.
    • Tucker, B. (2012). The flipped classroom. Online instruction at home frees class for learning. Education next, 12(1), pp. 82-83.
    • Tune, J. D.; Sturek, M. y Basile, D. P. (2013). Flipped classroom model improves graduate student performance in cardiovascular, respiratory,...
    • Van Aalderen-Smeets, S. I. y Van Der Molen, J. H. W. (2015). Improving primary teacher’ attitudes toward science by attitude-focused professional...
    • Young, J. R. (2002). «Hybrid» teaching seeks to end the divide between traditional and online instruction. Chron Higher Educ 48(28):A33-A34
    • Zawilinski, L. M.; Richard, K. A. y Henry, L. A. (2016). Inverting instruction in literacy methods courses: Making learning more active and...
    • Sohrabi, B. y Iraj, H. (2016). Implementing flipped classroom using digital media: A comparison of two demographically different groups perceptions....

Fundación Dialnet

Mi Documat

Opciones de artículo

Opciones de compartir

Opciones de entorno