Ir al contenido

Documat


Evaluación de la calidad del Máster en Gestión de la Documentación, Bibliotecas y Archivos de la Universidad Complutense de Madrid

  • Autores: Alicia Arias Coello, José Simón Martín Árbol académico, Clara Simón de Blas Árbol académico
  • Localización: Investigación bibliotecológica, ISSN 0187-358X, ISSN-e 2448-8321, Vol. 30, Nº. 70, 2016, págs. 61-82
  • Idioma: español
  • DOI: 10.1016/j.ibbai.2016.10.004
  • Títulos paralelos:
    • Quality assessment of a Master in Documentation, Library and Archives Management of the Complutense University of Madrid
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      Este estudio describe la aplicación del análisis de importancia-satisfacción en un programa de máster universitario con la finalidad de conocer, por un lado, su capacidad para identificar, desde el punto de vista de los estudiantes, aquellos atributos sobre los que sería más necesario actuar con el fin de mejorar la calidad del máster y, por otro, su viabilidad como instrumento de retroalimentación para verificar el impacto de dichas actuaciones. El estudio se llevó a cabo en tres grupos de estudiantes matriculados en el máster en Gestión de la Documentación, Bibliotecas y Archivos de la Universidad Complutense de Madrid. El primer grupo, considerado como grupo control, estuvo constituido por los estudiantes matriculados antes del año 2011. A estos alumnos se les solicitó que valorasen los grados de importancia y de satisfacción con el desempeño de un conjunto de 30 atributos que resumían la calidad del máster. Tras la identificación de los atributos sobre los que era prioritario actuar, la organización del título implementó una serie acciones de mejora, cuyo impacto se evaluó en los otros dos grupos de estudiantes matriculados en los cursos 2011/12 y 2012/13 respectivamente. Los resultados obtenidos muestran, en primer lugar, que los tres grupos han otorgado una valoración similar al grado de importancia de cada atributo y, en segundo lugar, se ha constatado el impacto positivo en la mejora de la satisfacción de los estudiantes como consecuencia de las acciones implementadas.

    • English

      This study offers an importance- satisfaction analysis of a master's degree program, whose objective is two-fold: to assess students' ability to identify those attributes where actions are needed to improve the quality of the master's program, and the suitability of this feedback instrument in assessing the impact of these actions. The study employed three groups of students enrolled in the MA program in Documentation, Libraries and Archives Management of Complutense University of Madrid. The control group consisting of students enrolled before 2011 were asked to rate the importance of and their satisfaction with set of 30 attributes indicative of the quality of the master's program. Once the most important attributes were identified, the program implemented a series of improvement initiatives. The impact of these actions were assessed by the other two groups of students enrolled in the 2011-12 and 2012-13 school years, respectively. The results show that the three groups rated the importance of each attribute similarly and that there has been a positive impact on student satisfaction as a result of the actions implemented.

  • Referencias bibliográficas
    • Angell, R.J., Heffernan, T.W., Megicks, P.. (2008). Service quality in postgraduate education. Quality Assurance in Education. 16. 236
    • Bionel Tejedor, A.. (2013). Matriz de "importance performance analysis" de atributos críticos de satisfacción de alumnos en ciencias...
    • Daud, S., Abidin, N., Sapuan, N.M., Rajadurai, J.. (2011). Enhancing university business curriculum using an importance-performance approach:...
    • Douglas, J., Douglas, A., Barnes, B.. (2006). Measuring student satisfaction at a UK university. Quality Assurance in Education. 14. 251
    • Elliot, K.M., Healy, M.A.. (2001). Key factors influencing student satisfaction related to recruitment and retention. Journal of Marketing...
    • Ford, J.B., Joseph, M., Joseph, B.. (1999). Importance performance analysis as a strategic tool for service marketers the case of service...
    • Hair, J.F., Black, W.C., Babin, B.J., Anderson, R.E.. (2009). Multivariate Data Analysis. 7. Prentice Hall. Upper Saddle River, New Jersey.
    • Joseph, M., Joseph, B.. (1997). Service quality in education a student perspective. Quality Assurance in Education. 5. 15-21
    • Joseph, M., Yakhou, M., Stone, G.. (2005). An educational institution's quest for service quality: customer's perspective. Quality...
    • Kitcharoen, K.. (2004). The importance-performance analysis of service quality in administrative departments of private universities in Thailand....
    • Martilla, J.A., James, J.C.. (1977). Importance-performance analysis. Journal of Marketing. 41. 77
    • Martínez-Caro, E., Cegarra-Navarro, J.G., Cepeda-Carrión, G.. (2014). An application of the performance-evaluation model for e-learning quality...
    • (2013). Datos básicos del sistema universitario español. Curso 2013/2014.
    • Nale, R.D., Rauch, D.A., Wathen, S.A., Barr, P.B.. (2000). An exploratory look at the use of importance analysis as a curricular assessment...
    • Oh, H.. (2001). Revisiting importance-performance analysis. Tourism Management. 22. 617
    • Olujide, O.J., Mejabi, O.V.. (2007). Methodological issues in importance-performance analysis: Resolving the ambiguity. European Journal of...
    • O'Neill, M.A., Palmer, A.. (2004). Importance performance analysis a useful tool for directing continuous quality improvement in higher...
    • Pike, S.D.. (2004). The use of repertory grid analysis and importance-performance analysis to identify potential determinant university attributes....
    • Silva, F., Fernandes, P.. (2010). Using importance-performance analysis in evaluating institutions of higher education: A case study. Proc....
    • Wright, C., O'Neill, M.. (2002). Service quality evaluation in the higher education sector: An empirical investigation of students'...
    • Wu, H.H., Shieh, J.I.. (2009). The development of a confidence interval- based importance-performance analysis by considering variability...
    • Yildiz, S.M.. (2014). Service quality evaluation in the school of physical education and sports: An empirical investigation of students'...
    • Yu, K.T., Ueng, R.G.. (2012). Enhancing teaching effectiveness by using the Six-Sigma dmaic model. Assessment & Evaluation in Higher Education....
Los metadatos del artículo han sido obtenidos de SciELO México

Fundación Dialnet

Mi Documat

Opciones de artículo

Opciones de compartir

Opciones de entorno