Ir al contenido

Documat


Understanding of randomness by prospective primary school teachers

  • Autores: María del Carmen Batanero Bernabeu Árbol académico, Luis Serrano, Emilse Gómez, José Miguel Contreras García Árbol académico
  • Localización: REDIMAT, ISSN-e 2014-3621, Vol. 1, Nº. 3, 2012, págs. 222-245
  • Idioma: inglés
  • Títulos paralelos:
    • Comprensión de la aleatoriedad por futuros profesores de educación primaria
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      Las nuevas directrices curriculares para la probabilidad en la Educación Primaria requieren una formación específica de los futuros profesores, que ha de estar basada en la evaluación previa de sus necesidades formativas. Con objeto de contribuir a dicha formación, en este trabajo se analizan las respuestas abiertas a un problema utilizado en las investigaciones sobre percepción subjetiva de la aleatoriedad. Los resultados muestran una mezcla de concepciones correctas e incorrectas, algunas de las cuáles son paralelas a las que el concepto de aleatoriedad ha recibido a lo largo de su historia. El formador de profesores podría partir de estas concepciones y hacerlas progresar para que los futuros profesores adquieran un significado completo del concepto, que les capacite para su futura labor docente.

    • English

      Current curricular guidelines for probability at Primary school level imply the need for a specific training of prospective teachers, which should be based on the previous assessment of their training needs. In order to contribute to this need, in this paper we present the analysis of responses by 1 57 Spanish prospective teachers to an open question, taken from previous research on subjective perception of randomness. The results show a mixture of correct and wrong conceptions, some of which parallel some historical conceptions of randomness. Teachers� educators could start from these intuitions to help prospective teachers advance to a broader meaning of the concept, adequate for their future teaching responsibility.

  • Referencias bibliográficas
    • Ayer, A. J. (1 974). El Azar. En M. Kline, (Ed.), Matemáticas en el mundo moderno (pp. 1 72-1 81 ). Barcelona: Blume.
    • Azcárate, P., Cardeñoso, J. M., y Porlán, R. (1 998). Concepciones de futuros profesores de primaria sobre la noción de aleatoriedad. Enseñanza...
    • Ball, D. L., Lubienski, S. T., y Mewborn, D. S. (2001 ). Research on teaching mathematics: The unsolved problem of teachers’ mathematical...
    • Bar-Hillel, M., y Wagenaar, W. A. (1 991 ). The perception of randomness. Advances in applied mathematics, 12(4), 428-454
    • Batanero, C. (2011 ). Del análisis de datos a la inferencia: Reflexiones sobre la formación del razonamiento estadístico. CIEAEM XIII. Recife.
    • Batanero, C., Cañizares, M. J., y Godino, J. (2005). Simulation as a tool to train preservice school teachers. En J. Addler (Ed.), Proceedings...
    • Batanero, C., Green, D.R., y Serrano, L. (1 998). Randomness, its meanings and educational implications. International Journal of Mathematical...
    • Batanero, C., Henry, M., y Parzysz, B. (2005). The nature of chance and probability. En G. Jones (Ed.), Exploring probability in school: Challenges...
    • Batanero, C., y Serrano, L. (1 999). The meaning of randomness for secondary school students. Journal for Research in Mathematics Education,...
    • Begg, A., y Edwards, R. (1 999, Diciembre). Teachers’ ideas about teaching statistics. Annual Meeting ofthe Australian Association for Research...
    • Bennett, D. J. (1 998). Randomness. Cambridge, MA: Harvard University Press.
    • Cañizares, M. J. (1 997). Influencia del razonamiento proporcional y combinatorio y de creencias subjetivas en las intuiciones probabilísticas...
    • Chernof , E. (2009). Subjective probabilities derived from the perceived randomness ofsequences ofoutcomes. (Tesis doctoral). Simon Fraser...
    • Falk, R. (1 981 ). The perception of randomness. En C. Laborde (Ed.), Proceedings of the Fifth International Conference for the Psychology...
    • Falk, R., y Konold, C. (1 997). Making sense of randomness: Implicit encoding as a basis for judgment. Psychological Review, 104, 301 -31...
    • Fernández, S. (1 990). Diagnóstico curricular y dificultades de aprendizaje. Psicothema, 2(1 ), 37-56.
    • Fine, T. L. (1 973 ). Theories ofprobability. An examination of foundations. London: Academic Press.
    • Franklin, C., y Mewborn, D. (2006). The statistical education of PreK- 1 2 teachers: A shared responsibility. En G. Burrill (Ed.), NCTM...
    • Green, D. R. (1 983 ). A Survey of probabilistic concepts in 3000 pupils aged 11 -1 6 years. En D. R. Grey et al. (Eds.), Proceedings of the...
    • Harten, G., y Steinbring, H. (1 983 ). Randomness and stochastic independence. On the relationship between intuitive and mathematical definition....
    • Johnston-Wilder, P., y Pratt, D. (2007). The relationship between local and global perspectives on randomness. CERME 5, Working Group ‘ Stochastic...
    • Konold, C. (1 989). Informal conceptions of probability. Cognition and Instruction, 6, 59-98.
    • Konold, C. (1 991 ). Understanding students' beliefs about probability. En E. von Glasesfeld (Ed.), Radical constructivism in mathematics...
    • Kyburg, H. E. (1 974). The logical foundations ofstatistical inference. Boston: Reidel.
    • Lahanier-Reuter, D. (1 999). Conceptions du hazard et enseignement des probabilities statistiques . París: Presses Universitaires de France.
    • Lecoutre, M. P. (1 992). Cognitive models and problem spaces in "purely random" situations. Educational Studies in Mathematics, 23,...
    • Liu, Y., y Thompson, P. (2002). Randomness: Rethinking the foundation of probability. En D. Mewborn, P. Sztajn, E. White, H. Wiegel, R. Bryant,...
    • MEC. (2006). Real Decreto 1513/2006, de 7 de diciembre, por el que se establecen las enseñanzas mínimas de la Educación Primaria. España:...
    • Mises, R. von (1 952). Probabilidad, estadística y verdad. Madrid: Espasa Calpe (Publicación original en 1 928).
    • Nickerson, R. S. (2002). The production and perception of randomness. Psychological Review, 109, 330-357.
    • Piaget, J. e Inhelder, B. (1 951 ). La genése de l'idée de hasard chez l'enfant. París: Presses Universitaires de France.
    • Poincaré, H. (1 936). El Azar. Artículo publicado originalmente en lengua inglesa en Journal ofthe American Statistical Association, 31...
    • Serrano, L. (1 996). Significados institucionales y personales de objetos matemáticos ligados a la aproximación frecuencial de la enseñanza...
    • Schilling, M. F. (1 990). The longest run of heads. The College Mathematics Journal, 21 (3 ), 1 96-207.
    • Tversky, A., y Kahneman, D. (1 982). Judgments of and by representativeness. En D. Kahneman, P. Slovic y A. Tversky (Eds.), Judgement under...
    • Wild, C., y Pfannkuch, M. (1 999). Statistical thinking in empirical enquiry. International Statistical Review, 67(3 ), 221 -248.
    • Zabell, S. L. (1 992). The quest for randomness and its statistical applications. En F. Gordon, y S. Gordon (Eds.), Statistics for the XXI...

Fundación Dialnet

Mi Documat

Opciones de artículo

Opciones de compartir

Opciones de entorno