Ir al contenido

Documat


Mathematics, Computers in Mathematics, and Gender: Public Perceptions in Context

  • Autores: Helen J. Forgasz, Gilah C. Leder
  • Localización: PNA: Revista de investigación en didáctica de la matemática, ISSN-e 1887-3987, Vol. 6, Nº. 1, 2011, págs. 29-39
  • Idioma: inglés
  • DOI: 10.30827/pna.v6i1.6146
  • Títulos paralelos:
    • Matemáticas, Ordenadores en Matemáticas y Género: Percepciones Públicas en Contexto
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      En Australia, los test nacionales del logro matemático continúan mostrando pequeñas pero consistentes diferencias de género en favor de los chicos. Las presiones y visiones sociales están entre los factores invocados para explicar tales diferencias sutiles pero persistentes. En este trabajo nos centramos directamente en las creencias del público en general acerca del aprendizaje matemático de los estudiantes y del papel desempeñado por los ordenadores, y después comparamos las conclusiones con datos previamente obtenidos de los estudiantes. Aunque muchos consideran inapropiado diferenciar entre niños y niñas, todavía son evidentes estereotipos basados en el género.

    • English

      In Australia, national tests of mathematics achievement continue showing small but consistent gender differences in favor of boys. Societal views and pressures are among the factors invoked to explain such subtle but persistent differences. In this paper we focus directly on the beliefs of the general public about students' learning of mathematics and the role played by computers, and then we compare the findings with data previously gathered from students. Although many considered it inappropriate to differentiate between boys and girls, gender based stereotyping was still evident

  • Referencias bibliográficas
    • Corbett, C., Hill, C., & Rose, A. (2008). Where the girls are. The facts about gender equity in education. Washington, WA: American Association...
    • Forgasz, H. J. (2002). Computers for learning mathematics: gendered beliefs. In A. D. Cockburn & E. E. Nardi (Eds.), Proceedings of the...
    • Forgasz, H. J. (2004). Equity and computers for mathematics learning: access and attitudes. In M. Johnsen Høines & A. B. Fuglestad (Eds.),...
    • Leder, G. C. (1990). Gender differences in mathematics: an overview. In E. Fennema & G. Leder (Eds.), Mathematics and Gender: influences...
    • Leder, G. C. (2001). Pathways in mathematics towards equity: a 25 year journey. In M. van den Heuvel-Panhuizen (Ed.), Proceedings of the 25th...
    • Leder, G. C., & Forgasz, H. J. (Eds.) (2008). Mathematics education: new perspectives on gender. ZDM The International Journal on Mathematics...
    • McAnalley, K. (1991). Encouraging parents to stop pigeon-holing their daughters: the “Maths Multiplies Your Choices” campaign. Victorian Institute...
    • Muijs, D. (2004). Doing quantitative research in education with SPSS. London: Sage Publications.
    • NAPLAN (2009). National assessment program. Literacy and numeracy achievement in reading, writing, language conventions and numeracy. Retrieved...
    • Pierce, R., Stacey, K., & Barkatsas, A. (2007). A scale for monitoring students’ attitudes to learning mathematics with technology. Computers...
    • Wigfield, A., & Eccles, J. S. (2000). Expectancy-value theory of achievement motivation. Contemporary Educational Psychology, 25(1), 68-81.

Fundación Dialnet

Mi Documat

Opciones de artículo

Opciones de compartir

Opciones de entorno